förgasare eller sprut
Re: förgasare eller sprut
Stort och stort, det beror lite vad man siktar på i slutändan. I mitt fall är de nästan lite små.
I min förra motor var det yxvev och skelett svänghjul, den var väldigt varvvillig, nu satt den ju i en lätt bil (under 900kg) men upplevde inga problem med segdragning.
I min förra motor var det yxvev och skelett svänghjul, den var väldigt varvvillig, nu satt den ju i en lätt bil (under 900kg) men upplevde inga problem med segdragning.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: förgasare eller sprut
Hur beräknar man hur stora spjäll man behöver?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: förgasare eller sprut
Det är väl lite beroende på var man sätter dem i kanalen.
Jag vill påstå att bortser man från det spjällbladen stryper fullt öppna så kan de ha vädligt olika diam på samma effektuttag.
Jag vill påstå att bortser man från det spjällbladen stryper fullt öppna så kan de ha vädligt olika diam på samma effektuttag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: förgasare eller sprut
anglia. hur stor volym har du då?? yxveven va en omslipad org eller??
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: förgasare eller sprut
Yxveven var en svarvad orginalvev, inte jag som gjorde det. Köpte motorn komplett.
Nya maskinen blir lite drygt 2.7L
Nya maskinen blir lite drygt 2.7L
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: förgasare eller sprut
typ allt hur motorn fungerar, hur du kör och sen om nått fungerar dåligt så vet du varför efter åt. de som inte har data logg i sina race/gat bilar i dag 2014 är lite efter i utvecklingen måste jag få säga om jag ska va ärlig .wuffee skrev:vad lär jag mig efter tävlingen menar du tack vare loggen??
men man kan ju ha data loggning och förgasare och lära sig väldigt mycket om hur man bestyckar i olika temperaturer och hur körnigen fungerar mm också. man loggar då spjällläge, rpm och lamda som huvud parametrar sen sätter bara fantasin gränser utöver det.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: förgasare eller sprut
jag håller inte riktigt med dig.. möjligen att de kan vara bra å kolla logg efter fel i motorn.. men hur ja kör njaa.. är ju annat om man åker rallycross där man kan nöta varv på varv å se olikheter...
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: förgasare eller sprut
Det är onödigt sent att kolla loggen när kolvarna har smält ner...wuffee skrev: jag håller inte riktigt med dig.. möjligen att de kan vara bra å kolla logg efter fel i motorn..
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: förgasare eller sprut
mm.. för de finns nog inget där emellan
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: förgasare eller sprut
Storleken på spjälle beror på var man sätter dom i kanalen, längst ut stryper dom minst och kan vara rejält stora.
Från en Mercedes F1 motor:
Från min hemsida:
Bilden ovan är en förenkling av en beräkningsmodell av Ilmor motorn.
Tillsammans med bromspapperna på motorn kan man beräkna medelgashastigheten på olika punkter i motorns insug och avgassystem.
Denna motorn lämmnar max effekt vid 17 000 varv och har då en volumetrisk verkningsgrad på 117%.
Mina beräkningar ger följande gashastigheter om man tar hänsyn till den volumetriska verkningsgraden.
Volumetriska verkningsgraden påverkar gashastigheten på samma sätt som varvtalet och måste användas för att man ska kunna beräkna gashastigheten på motorer med annan volumetrisk verkningsgrad.
För att räkna om hastigheten till utan VE dela hastigheten med 1,17.
Vid trattinloppet: 61,8 m/s
Vid gasspjället: 65,9 m/s (Spjällaxelns area ej räknad)
Vid flänsen mellan topp och insug: 105,5 m/s
Vid minsta arean: 140 m/s
Förbi insugningsventilen: 88 m/s
För att beräkna arean i mm² för en viss punkt i insuget används formeln:
(Varvtal X Slagvolym i cc X Volumetrisk verkningsgrad i %) / ( 3000 X m/s).
55mm är 2376 kvadratmm.
2,7 liter ger 675cc / cylinder.
Varvtal = (Area X 3000 X 62) / (Volym per cylinder X VE)
Det blir 5952 varv till 2,7 liter och 6987 varv till 2,3 liter om man kör 62m/sek. förbi spjället vid max effekt.
Så stort eller litet är relativt men man kan säkert köra med högre hastighet än 62m/sek. utan att tappa särskilt mycket.
Erland
Från en Mercedes F1 motor:
Från min hemsida:
Bilden ovan är en förenkling av en beräkningsmodell av Ilmor motorn.
Tillsammans med bromspapperna på motorn kan man beräkna medelgashastigheten på olika punkter i motorns insug och avgassystem.
Denna motorn lämmnar max effekt vid 17 000 varv och har då en volumetrisk verkningsgrad på 117%.
Mina beräkningar ger följande gashastigheter om man tar hänsyn till den volumetriska verkningsgraden.
Volumetriska verkningsgraden påverkar gashastigheten på samma sätt som varvtalet och måste användas för att man ska kunna beräkna gashastigheten på motorer med annan volumetrisk verkningsgrad.
För att räkna om hastigheten till utan VE dela hastigheten med 1,17.
Vid trattinloppet: 61,8 m/s
Vid gasspjället: 65,9 m/s (Spjällaxelns area ej räknad)
Vid flänsen mellan topp och insug: 105,5 m/s
Vid minsta arean: 140 m/s
Förbi insugningsventilen: 88 m/s
För att beräkna arean i mm² för en viss punkt i insuget används formeln:
(Varvtal X Slagvolym i cc X Volumetrisk verkningsgrad i %) / ( 3000 X m/s).
55mm är 2376 kvadratmm.
2,7 liter ger 675cc / cylinder.
Varvtal = (Area X 3000 X 62) / (Volym per cylinder X VE)
Det blir 5952 varv till 2,7 liter och 6987 varv till 2,3 liter om man kör 62m/sek. förbi spjället vid max effekt.
Så stort eller litet är relativt men man kan säkert köra med högre hastighet än 62m/sek. utan att tappa särskilt mycket.
Erland
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: förgasare eller sprut
jag valde mikuni hsr till min rallycross motor för att jag vill ha de enkelt o så problem fritt de kan bli =)..
sen klart mikuni kostar en slant..
men köper man nya werber 50or o vettiga trattar o insug är man inte långt ifrån vad mikuni bryggan kostar..
men de räcker långt med weber 50or med.. lyssna bara på lindströms =)..
https://www.youtube.com/watch?v=xTzJJskjlG0
285hk i den med weber 50or o volvo orginal tändning..
sen klart mikuni kostar en slant..
men köper man nya werber 50or o vettiga trattar o insug är man inte långt ifrån vad mikuni bryggan kostar..
men de räcker långt med weber 50or med.. lyssna bara på lindströms =)..
https://www.youtube.com/watch?v=xTzJJskjlG0
285hk i den med weber 50or o volvo orginal tändning..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: förgasare eller sprut
de är ju helt ok rasmus!! ..
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: förgasare eller sprut
Någon åsikt om lågkomphöjd-längre stake kontra högkomphöjd-kort stake?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: förgasare eller sprut
Jag gillar längre stakar,,
Lite gay,, men vafan
Lite gay,, men vafan
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: förgasare eller sprut
Gay eller ej finns det väl få fördelar med högre komphöjd men fler med längre stake?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan