Komputräkning B234F

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
weboopel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Ort: Kumla

Komputräkning B234F

Inlägg av weboopel »

Har mätt med vätska på min B234 topp och i groparna på kolvtopparna. Mina resultat stämmer dåligt med det som går att googla fram om det. Har mätt flera gånger med samma resultat.
Det jag läst mig till är att motorn skall ha 10:1 eller 10,5:1 i från fabrik men enligt mina beräkningar hamnar den på 9,3:1

Det jag mätt fram är:
Förbränningsrum: 53-54cc
Kolvar, gropen och ventiluttag: 11cc
Packning minus kolvuppstick: ca 6cc (är lite osäker då jag bara skrev upp uträknad volym när jag rev motorn, ej kolvuppsticket)

Detta kombinerat med borr 96 och slag 80 borde ge ungefär 9,3:1

Antar att det är jag som har fått det fel någonstans men samtidigt vet jag att jag tidigare diskuterat med en motorbyggare om vad som krävs för att få upp kompet på en sån maskin. Jag tyckte då att det inte borde vara så svårt med fabriks siffrorna som utgångspunkt men han menade att det inte var så enkelt...
Jag har siktat på närmare 12:1 och det är viss skillnad på om man utgår från 10,5:1 eller 9,3:1

Anledningen till att räkna på det är att jag skall bygga en budget förgasarmotor till diverse lek med den toppen och B230 underdel .
Har börjat fundera på att använda B230 kolvarna med de små groparna i för att vinna lite komp utan att plana toppen för mycket. Men hur djupt kan man fräsa i dem för ventiluttagen?
Och om man skall plana på blocket hur mycket skall man ta? Har läst någonstans att klämspalt på 0,6 är gränsen på en sån motor.
Har ingen koll nu på vad det ger för planingsmått eller vad som är lämplig spalt på en sugmotor.

Jag hoppas att det finns någon som har lite koll och kan hjälpa mig med teorin runt det här. Ingen ide att börja hugga i grejorna om man inte vet vad man gör. :scratch:
Roger
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Komputräkning B234F

Inlägg av Performance_seeker »

Eftersom du har kollat dina egna mätningar och uträkningar flera gånger så tror jag att dina resultat stämmer bättre än den tveksamma "infon" som du många gånger hittar på webben, det är min erfarenhet. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Komputräkning B234F

Inlägg av Kadett4wd »

För att nå 12-1 bör du ha omkring 52cc i förbräningsrummet totalt.
578.76cc(en cylinder) + 52cc = 630.76
630.76/52=12.13

mao 12.13-1 i komp
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
weboopel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Ort: Kumla

Re: Komputräkning B234F

Inlägg av weboopel »

Mina mätningar är jag säker på men hur mycket volym får man lägga till för topp packningen minus kolvuppstick?
Det borde bli 8,7cc för packningen om den är 1,2mm men hur stort är kolvuppsticket? Jag mätte innan jag tog ur kolvarna men har glömt bort vad det var. De vänder ovanför kanten på blocket i alla fall.

Enligt info på nätet skall komphöjden kolv vara 39,7mm, vevstake 152mm och halva slaglängden 40mm. Det borde ge att kolven vänder 231,7mm över underkanten på blocket (c-c veven) Men hur högt är blocket då? jag har inget att mäta som är exakt när det blir så långt.

Är det någon som vet vilken klämspalt man bör ha på en 16V sugis?


Många frågor blir det...
Roger
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Komputräkning B234F

Inlägg av Kadett4wd »

0.8-0.9mm
mao kan du räkna på en 0.4-0.5mm tjock packning istället.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Komputräkning B234F

Inlägg av Kirre »

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html så slipper man räkna :)

håller på med en liknande motor själv och kommer köra med 85mm eller 86mm slag på vevaxeln, helt plana kolvar utom ventilurtagen då.
0.5mm uppstick på kolven, toppen planad 0,2mm och då kommer jag hamna mellan 11:50-11:75
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
weboopel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Ort: Kumla

Re: Komputräkning B234F

Inlägg av weboopel »

Kirre,
Den kalkylatorn är smidig. Har sett något liknade i Excel format men den där är bättre.
Vad skall du använda för kolvar i din motor?
Roger
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Komputräkning B234F

Inlägg av Kirre »

Svarvade b230
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Skriv svar