Pressure wave termintion box
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Pressure wave termintion box
Någon som läser rubriken som förstår vad jag menar?
Har läst runt lite och nördat fast på avgassystem till sugmotorer för tillfället. Där pratar jänkarna om ovanstående PWTB (egen förkortning, orkar inte skriva hela ordet ). Tanken är att efter man monterat headers och kollektorrör så ska ju avgaserna bara ut i luften, annars blir det ju bara en längre kollektor. Om man inte kan (får) köra öppna rör kan man bygga en PWTB och låta piporna gå ut i denna. Den har då en viss diameterökning från kollektorns diameter samt en volym (ca. dubbla motorns är ett bud jag läst) vilket får avgaserna att uppleva den som atmosfär, vilket låter avstämningen i kollektorn bli kvar. Därefter kan man koppla på ljuddämpare och rör lite som man vill utan att avstämningen påverkas nämnbart, inom rimliga gränser.
Är det någon här i Sweden som laborerat med detta? Själv står jag i ett läge där jag ändå ska bygga avgassystem, så det vore inget stort extraarbete. Nu har jag ju iofs. inte stämt av kollektorn så vidare värst, men generellt till motorn jag kör så brukar man prata om 18-24", så jag får väl prova mig fram, eller bara chansa. Idag sitter det någon meter 3" med h-pipa på en ganska moderat trimmad chrysler 383, vilket kan vara onödigt grovt, samt omöjligt att få ut över bakaxeln på vettigt vis.
Tänker mig ,säg 20" kollektor på 2,5" därefter ett 3"rör som man klyver och lägger i en 30 cm plåt i mellan halvorna. Den med 45cm längd ger 12,3 liter, vilket stämmer ganska bra med vad jag läst. Där efter ut i 3" som konar ner till 2,5 och fortsätter ut genom ljuddämpare.
Borde dessutom påverka ljudnivån något, kommer antagligen vara ganska likt en x-pipa ljudmässigt.
Långt inlägg, mycket dravvel, men så kan det bli vissa kvällar. Det jag undrar är om erfarenheter finns av detta? Samt om fler tror som jag att en motor som min kan påverkas positivt av något mindre kollektorrör?
Har läst runt lite och nördat fast på avgassystem till sugmotorer för tillfället. Där pratar jänkarna om ovanstående PWTB (egen förkortning, orkar inte skriva hela ordet ). Tanken är att efter man monterat headers och kollektorrör så ska ju avgaserna bara ut i luften, annars blir det ju bara en längre kollektor. Om man inte kan (får) köra öppna rör kan man bygga en PWTB och låta piporna gå ut i denna. Den har då en viss diameterökning från kollektorns diameter samt en volym (ca. dubbla motorns är ett bud jag läst) vilket får avgaserna att uppleva den som atmosfär, vilket låter avstämningen i kollektorn bli kvar. Därefter kan man koppla på ljuddämpare och rör lite som man vill utan att avstämningen påverkas nämnbart, inom rimliga gränser.
Är det någon här i Sweden som laborerat med detta? Själv står jag i ett läge där jag ändå ska bygga avgassystem, så det vore inget stort extraarbete. Nu har jag ju iofs. inte stämt av kollektorn så vidare värst, men generellt till motorn jag kör så brukar man prata om 18-24", så jag får väl prova mig fram, eller bara chansa. Idag sitter det någon meter 3" med h-pipa på en ganska moderat trimmad chrysler 383, vilket kan vara onödigt grovt, samt omöjligt att få ut över bakaxeln på vettigt vis.
Tänker mig ,säg 20" kollektor på 2,5" därefter ett 3"rör som man klyver och lägger i en 30 cm plåt i mellan halvorna. Den med 45cm längd ger 12,3 liter, vilket stämmer ganska bra med vad jag läst. Där efter ut i 3" som konar ner till 2,5 och fortsätter ut genom ljuddämpare.
Borde dessutom påverka ljudnivån något, kommer antagligen vara ganska likt en x-pipa ljudmässigt.
Långt inlägg, mycket dravvel, men så kan det bli vissa kvällar. Det jag undrar är om erfarenheter finns av detta? Samt om fler tror som jag att en motor som min kan påverkas positivt av något mindre kollektorrör?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Re: Pressure wave termintion box
Jag har ingen aning om det funkar bättre, men en kompis byggde en sådan på sin Pv med trimmad B20, den gick inte så värst bra, men tror det hade andra orsaker.
Däremot blev det ett väldigt egendomligt avgasljud i den. Och när man stängde av motor så kom det ut oförbrända gaser i denna "efterbrännkammare" som gav ifrån sig en rejäl knall några sekunder senare.
Rent teoretiskt tycker jag att en sådan utjämningsbox borde vara bra, men kanske någon här har provat både med och utan.
Däremot blev det ett väldigt egendomligt avgasljud i den. Och när man stängde av motor så kom det ut oförbrända gaser i denna "efterbrännkammare" som gav ifrån sig en rejäl knall några sekunder senare.
Rent teoretiskt tycker jag att en sådan utjämningsbox borde vara bra, men kanske någon här har provat både med och utan.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Pressure wave termintion box
Jag har byggt megafon med motkon.
Megafon upp till 3,25", 45 graders motkon till 2,5", 1cm 2,5" rör.
Utanpå detta 3" eller 3,5" avgassystem.
Eftersom jag inte provat med och utan så vet jag inte skillnaden.
Erland
Megafon upp till 3,25", 45 graders motkon till 2,5", 1cm 2,5" rör.
Utanpå detta 3" eller 3,5" avgassystem.
Eftersom jag inte provat med och utan så vet jag inte skillnaden.
Erland
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Pressure wave termintion box
Jag känner mig mycket tveksam till iden med en resonatorbox, om tanken är att få mer effekt.
För maxeffekt i bromsbänk, och på strippen med tätstegat/lös turbin, kan man troligen vinna lite effekt med resonans precis på arbetsvarvtalet...mycket jobb i bromsbänk att få det rätt...
Men, för en bil som skall köras med mycket olika varvtal på gatan tror jag att det är bortkastad möda.
Resonans har ju den egenheten att en effektpuckel på ett visst varvtal motsvaras av en effektsvacka på ett annat varvtal...men, jag har haft fel förr, blir intressant att höra...
För maxeffekt i bromsbänk, och på strippen med tätstegat/lös turbin, kan man troligen vinna lite effekt med resonans precis på arbetsvarvtalet...mycket jobb i bromsbänk att få det rätt...
Men, för en bil som skall köras med mycket olika varvtal på gatan tror jag att det är bortkastad möda.
Resonans har ju den egenheten att en effektpuckel på ett visst varvtal motsvaras av en effektsvacka på ett annat varvtal...men, jag har haft fel förr, blir intressant att höra...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: Pressure wave termintion box
Nu tror jag inte PWTB handlar främst om resonans, utan om att "simulera" öppna headers genom att låta kollektorn mynna ut i en betydligt större volym, så den inte drabbas av mottryck, och därefter låta denna kammare blöda av massan i lugn och ro. Som jag förstått är det därför volymen ska vara så pass stor (dubbla motorns enligt vissa)
http://www.popularhotrodding.com/engine ... ewall.html
Här är en artikel som lite löst berör ämnet som jag hittat när jag undersökt det.
Dessutom ersätter denna "låda"" X eller H pipan i avgassystemt genom att man låter bägge sidorna gå in i samma kammare, som det verkar.
Kan som sagt inte säga så mycket mer än vad jag läst på nätet, och har inga egna erfarenheter alls. Tror självklart inte att där finns några stora effekter att hitta, men är ju hyffsat enkelt att bygga och jag kommer ju ändå behöva avgasrör som når längre än växellådan när jag ska hälsa på SBP nästa gång, så jag får väl se om där finns plats under det gamla liket att hänga upp något liknande och testa. Att bygga avgas är ju kul...
http://www.popularhotrodding.com/engine ... ewall.html
Här är en artikel som lite löst berör ämnet som jag hittat när jag undersökt det.
Dessutom ersätter denna "låda"" X eller H pipan i avgassystemt genom att man låter bägge sidorna gå in i samma kammare, som det verkar.
Kan som sagt inte säga så mycket mer än vad jag läst på nätet, och har inga egna erfarenheter alls. Tror självklart inte att där finns några stora effekter att hitta, men är ju hyffsat enkelt att bygga och jag kommer ju ändå behöva avgasrör som når längre än växellådan när jag ska hälsa på SBP nästa gång, så jag får väl se om där finns plats under det gamla liket att hänga upp något liknande och testa. Att bygga avgas är ju kul...
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Pressure wave termintion box
Nån gång ska jag testa med modulavgassystem.
Så att man i bänken enkelt kan byta delar och se skillnaden.
Erland
Så att man i bänken enkelt kan byta delar och se skillnaden.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pressure wave termintion box
vi har testat på en RC motor här men på de tester vi gjorde va det inga större skilnader men det kan behövs testas många timmar för att få till helhets tuningen för en skulle jag tro. lika med att köra utan avgas rör har alldrig sett nån större skilnad där med mot ett bra avgasystem.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Pressure wave termintion box
Jag håller med, det är bara att bygga och testa ideerna, sånt är kul!Falkenrejsing skrev:... men är ju hyffsat enkelt att bygga och jag kommer ju ändå behöva avgasrör som når längre än växellådan när jag ska hälsa på SBP nästa gång, så jag får väl se om där finns plats under det gamla liket att hänga upp något liknande och testa. Att bygga avgas är ju kul...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Pressure wave termintion box
Går det att på något vetenskapligt vis räkna ut avgas dimensionen.
Det verkar vara mycket höftskott i denna fråga.
Hur påverkas avgasmassan av olika bränslen tex?
I mitt eget fall behöver jag något som kan evakuera avgaser från 600+hk på E85, enligt en del googlade är 3" för litet och 3,5" på gränsen, så 4" hade varit bra. Nu vill man ju inte ha en suv, så en avgastunnel är ju ofrånkomlig.
Och när avgasfrågan ändå är uppe, är det någon som provat avgasrör i aluminium?
Misstänker att det blir problem med värmen.
Det verkar vara mycket höftskott i denna fråga.
Hur påverkas avgasmassan av olika bränslen tex?
I mitt eget fall behöver jag något som kan evakuera avgaser från 600+hk på E85, enligt en del googlade är 3" för litet och 3,5" på gränsen, så 4" hade varit bra. Nu vill man ju inte ha en suv, så en avgastunnel är ju ofrånkomlig.
Och när avgasfrågan ändå är uppe, är det någon som provat avgasrör i aluminium?
Misstänker att det blir problem med värmen.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Pressure wave termintion box
Allting går att räkna ut.anglia-61 skrev:Går det att på något vetenskapligt vis räkna ut avgas dimensionen.
Det verkar vara mycket höftskott i denna fråga...
Problemet är bara att ju fler indata, och ju osäkrare indata är...desto sämre blir slutresultatet.
Man kommer snabbt till en punkt där det uträknade resultatet är helt värdelöst.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Pressure wave termintion box
Med tanke på värmen i ett avgassystem på en bil som körs hårt tror jag att det blir väldigt dålig livslängd i alu
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Pressure wave termintion box
Jag tror också att värmen ställer till det. Får nog leta efter tunnväggigt rostfritt istället.
Funkar ju inte att borra lättningshål i avgasrör..
Funkar ju inte att borra lättningshål i avgasrör..
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Pressure wave termintion box
Stefan testade en del när han körde med Grp A Seat:n den han vann Sm Guldet medJens Gustavsson skrev:vi har testat på en RC motor här men på de tester vi gjorde va det inga större skilnader men det kan behövs testas många timmar för att få till helhets tuningen för en skulle jag tro. lika med att köra utan avgas rör har alldrig sett nån större skilnad där med mot ett bra avgasystem.mvh jens
Vet inte hur länge motorn var i Håkmark hos Gunnar men det bromsades rätt så länge och det hittades en del effekt
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Pressure wave termintion box
Jag har testat terminatorbox, bromsat både före och efter men hittar inte kurvorna just nu. Då körde jag med pipemax-kollektor typ 45cm lång, lätt konad från 2 till 2,5 tum. Motorn är på 1962cc och gav vid den tiden ca 180hk. Om man jämför med/utan lådan kan man säga att det gjorde väldigt stor skillnad på riktigt LÅGA varv, alltså runt 2-3 tusen gav den MED lådan betydligt mer vrid och kändes härligt stark, men vid ca 4000 blev det en svacka i registret. Vid 5000 kom den tillbaka igen och över detta var effekten ungefär samma med/utan låda.
Jag funderade på detta och har även diskuterat en del med Erland och jag tror att min låda förmodligen hade lite för abrupt övergång ut i avgasröret, det var en platt vägg med en ca 10mm radie ut till 2,5 tums avgas. Hade man byggt en låda med flackare kona ut, mer som en tratt, kanske man fått bort svackan i registret? Problemet är att man ska få plats under bilen också.
Kan tillägga att motorn lät helt fantastiskt med lådan!
Jag funderade på detta och har även diskuterat en del med Erland och jag tror att min låda förmodligen hade lite för abrupt övergång ut i avgasröret, det var en platt vägg med en ca 10mm radie ut till 2,5 tums avgas. Hade man byggt en låda med flackare kona ut, mer som en tratt, kanske man fått bort svackan i registret? Problemet är att man ska få plats under bilen också.
Kan tillägga att motorn lät helt fantastiskt med lådan!
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Pressure wave termintion box
Personligen tror jag det är svårt att få bort en svacka (och bibehålla en topp), det är liksom naturen med resonans att en topp motsvaras av en dal.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.