Marin b20
Marin b20
Tjenare! Ja har tänkt göra iordning en b20 till min båt i vinter (ockelbot16) med 100drev
Har fått tag i ett b18 block borrat till 88,9. Som nu ska borras ytterligare 0.030". Pga rostgropar.
Toppen ja tänkte använda är en std marin b20 topp. 42/35 89mm förbränningsrum, 86,6mm hög.
Har skaffat 2x44pai solex.
Nu till frågorna.
Vad kan va lämpligt att göra åt toppen för lite bättre ork?
Och har någon nåt förslag på kam som kan vara lämplig? Har funderat själv på timos 717 som verkar funka bra. Mvh
Har fått tag i ett b18 block borrat till 88,9. Som nu ska borras ytterligare 0.030". Pga rostgropar.
Toppen ja tänkte använda är en std marin b20 topp. 42/35 89mm förbränningsrum, 86,6mm hög.
Har skaffat 2x44pai solex.
Nu till frågorna.
Vad kan va lämpligt att göra åt toppen för lite bättre ork?
Och har någon nåt förslag på kam som kan vara lämplig? Har funderat själv på timos 717 som verkar funka bra. Mvh
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Marin b20
Att snygga till övergångarna från gjutet till fräst i toppen gör underverk.
Jag hade satsat på blyfria avgassäten och nya styrningar.
Ett bra sätesjobb tar fram lite extra effekt.
Erland
Jag hade satsat på blyfria avgassäten och nya styrningar.
Ett bra sätesjobb tar fram lite extra effekt.
Erland
Re: Marin b20
Okej. Hur är det med avgasknölsrna?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Marin b20
ska du köra med vanliga limpan? det ställer väldigt specialla krav på kamaxeln. jag håller på en del med marinmotorer med och har/håller på att ta fram en custom steg1 marin kam som ska ge bra lågvarvs egenskaper men ändå lite mer toppfart och vrid.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Marin b20
Hej ja den får hänga med. Jaha det låter intressant de, krävs det några övriga modifieringar för att den ska lira?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Marin b20
lite fin putsad topp med ett bra sätes jobb och lite högre kompa är en bra början sen lite fix i tändkurvan och i justering med BB lamdan så är det ett helt annat ryt i motorn och den kommer gå billigare med.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Marin b20
Okej. Funderade även på att fixa till klämspalten när ja ändå håller på. Om det är till nån fördel?
Vad tar du för en sån kam föresten? Mvh
Vad tar du för en sån kam föresten? Mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Marin b20
ja det är bra att fixa till en klämspalt på ca 1mm också men tändningen blir lite lägre då också och kurvan måste kortas ännu mer.
har inget pris ännu men som kitt med bra lyftare, stänger räkna kring 5 tusen kr då då det är lite special.
mvh jens
har inget pris ännu men som kitt med bra lyftare, stänger räkna kring 5 tusen kr då då det är lite special.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Marin b20
Tackar. Ja får prova på det. Har inte mixtrat så mycke med portning och sånt tidigare. Blir nog tyvärr lite över min budget det. Kan du rekommendera nån annan kam som funkar bra?
Såg en bild där du monterat bb lambda på en b20 marin. Vart tar röret vägen efter sensorn? Mvh
Såg en bild där du monterat bb lambda på en b20 marin. Vart tar röret vägen efter sensorn? Mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Marin b20
ut i det fria pluggar hålet efter jag har tunat lite.
tyvär är dagens vanliga volvo lyftare av dålig kvalite och även de billiga bokstavs kamaxlarna. annars en K kam är inte helt fel (ca 220 grader vid 1.25mm på kamaxeln) om man vill ha lite vassare än marin standard kamaxeln men hur länge den håller kan jag inte svara på? en riktigt bra olja hjälper och låga fjädertryck om man inte ska varva så mycket (under 6000rpm)
mvh jens
tyvär är dagens vanliga volvo lyftare av dålig kvalite och även de billiga bokstavs kamaxlarna. annars en K kam är inte helt fel (ca 220 grader vid 1.25mm på kamaxeln) om man vill ha lite vassare än marin standard kamaxeln men hur länge den håller kan jag inte svara på? en riktigt bra olja hjälper och låga fjädertryck om man inte ska varva så mycket (under 6000rpm)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Marin b20
Hej
Jag har försökt att få lite bättre effekt ur b20 till en gammal ful Ockelbo, (har en tråd någonstans på forumet)
Men faktum är att det inte är helt enkelt,kombinationen proppeller/båt/rpm ställer till lite problem med en liten motor skulle jag tro.
Läs på lite var maxeffekten/maxvridet ligger på trimmade b20 och hur mycket du vill varva din motor i båt vid max & marsch hastighet.
Jag har "vunnit" typ 3knop på att byte från helt slut b20 med trasig ventilfjäder,sprucken topp till nyrenoverad topp,planad, med mirade säten (jens) vassare kam,beggad men skapligt fräsch bottendel samt weber 36/36.
Har köpt men ej testat ett vattenmantlat extraktor, men tror inte det kommer ge speciellt mycket.
En del av mina problem beror såklart på min egen okunnighet och brist på tid (har inte ens sjösatt i år) men det som fungerar i en bil med växellåda är inte direkt sant på en båt.
Det jag lyckats läsa mig till på olika forum är att solex förgasaren är snudd på omöjlig att få till med vass kam,och dom problemen fick även jag innan jag bytte till 36/36an.
Med facit(?) tror jag en bättre väg att gå är att byta till en större motor finns lyckade exempel på marinkonvertering av bmw 6cyl om man har tid o ork..
Lycka till och skapa gärna en tråd så kanske jag lär mig något!
//thomas
Jag har försökt att få lite bättre effekt ur b20 till en gammal ful Ockelbo, (har en tråd någonstans på forumet)
Men faktum är att det inte är helt enkelt,kombinationen proppeller/båt/rpm ställer till lite problem med en liten motor skulle jag tro.
Läs på lite var maxeffekten/maxvridet ligger på trimmade b20 och hur mycket du vill varva din motor i båt vid max & marsch hastighet.
Jag har "vunnit" typ 3knop på att byte från helt slut b20 med trasig ventilfjäder,sprucken topp till nyrenoverad topp,planad, med mirade säten (jens) vassare kam,beggad men skapligt fräsch bottendel samt weber 36/36.
Har köpt men ej testat ett vattenmantlat extraktor, men tror inte det kommer ge speciellt mycket.
En del av mina problem beror såklart på min egen okunnighet och brist på tid (har inte ens sjösatt i år) men det som fungerar i en bil med växellåda är inte direkt sant på en båt.
Det jag lyckats läsa mig till på olika forum är att solex förgasaren är snudd på omöjlig att få till med vass kam,och dom problemen fick även jag innan jag bytte till 36/36an.
Med facit(?) tror jag en bättre väg att gå är att byta till en större motor finns lyckade exempel på marinkonvertering av bmw 6cyl om man har tid o ork..
Lycka till och skapa gärna en tråd så kanske jag lär mig något!
//thomas
Re: Marin b20
Okey Jens tack för tipsen en p- kam kanske är att föredra då.
Ja min förra motor som va slut i loppen b18 med std borr och b20 topp va lite i svagaste laget med. Orkade som bäst varva 4300. Satt en weber 32/36 på den samt en d kam.
Finns inte så mycke olika propellrar till 100 drevet att testa. Men 13x13 som sitter där nu är std. Och påstås att dom varvade ur maxvarv när det begav sig.
En jobbarkompis hade en likadan båt med okänd b20 och dubbla stromberg. Den varva över 6000 och va lätt att få upp i plan trots några passagerare.
Han hade inte en aning vad som va gjort med den mer än att det satt en skum ljuddämpare på slangen från limpan. Såg ut som plast?
Har hört att solexarna ska va smidigare till vassare kammar än typ su och stromberg pga inge vakuumstyrda kolvar. Funkar väl av samma princip som en stående weber en solex alltså? Mvh
Ja min förra motor som va slut i loppen b18 med std borr och b20 topp va lite i svagaste laget med. Orkade som bäst varva 4300. Satt en weber 32/36 på den samt en d kam.
Finns inte så mycke olika propellrar till 100 drevet att testa. Men 13x13 som sitter där nu är std. Och påstås att dom varvade ur maxvarv när det begav sig.
En jobbarkompis hade en likadan båt med okänd b20 och dubbla stromberg. Den varva över 6000 och va lätt att få upp i plan trots några passagerare.
Han hade inte en aning vad som va gjort med den mer än att det satt en skum ljuddämpare på slangen från limpan. Såg ut som plast?
Har hört att solexarna ska va smidigare till vassare kammar än typ su och stromberg pga inge vakuumstyrda kolvar. Funkar väl av samma princip som en stående weber en solex alltså? Mvh
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Marin b20
BMW 6 cylinder när det finns B30? Skapelsens krona.
Erland
Erland
Re: Marin b20
Blir nog lite i tyngsta laget i den här kanoten
Finns en 3 liters 4 från gm som sitter i amerikanska båtar. Synd att de blir sånt jobb att få en att passa
Finns en 3 liters 4 från gm som sitter i amerikanska båtar. Synd att de blir sånt jobb att få en att passa
Re: Marin b20
nu börjar det närma sig slutet filat ur portarna lite. planat, bytt styrningar.
Bara nya ventiler som fattas. Funkar vanliga std avgasventiler? Mvh
Bara nya ventiler som fattas. Funkar vanliga std avgasventiler? Mvh