Marin b20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Marin b20

Inlägg av Erland Cox »

Vanliga ventiler funkar bra men du borde sätta i insatssäten på avgas.
Annars får du alltid slå i blyersättning.

Erland
Användarvisningsbild
Erik__85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 21, 2014 5:18 pm

Re: Marin b20

Inlägg av Erik__85 »

Tackar!
Användarvisningsbild
Erik__85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 21, 2014 5:18 pm

Re: Marin b20

Inlägg av Erik__85 »

Nu är båten provkörd vart en otrolig skillnad på orken.
Varvar till 5200. Säkert lite mer om man håller i lite längre men tänkte inte spöa skiten ur den än på ett tag. Och toppfarten ökade 5 knop . Helnöjd
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Marin b20

Inlägg av smidy »

Så hur ser ditt "recept" ut nu? är lite nyfiken då jag har b20 i min "räcer" snipa, snipa av nylandsmodell 7.2m b20 med enkel stående solex okänd kam (troligen en "bil" kam) vanlig gjuten limpa, toppar 17.8 GPS knop nu, men den orkar bara varva lite på 4500 rpm, ska labba lite med propellrar i sommar, men skulle nog inte skada med en lämpligare kam, så input vad som fungerar för andra är välkommet! Jag har helsystem (dvs limpan också sötvattenkyld) på min, om det finns intresse så kan jag förklara hur jag gjort.
Användarvisningsbild
Erik__85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 21, 2014 5:18 pm

Marin b20

Inlägg av Erik__85 »

Ja använde timo 717 kam och dubbla stående solex. Planat av toppen 1,6mm. Öppnat upp avgaskanalerna lite. Och filat bort gjutskägg.
Har en 085 fördelare med ignitor system
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Marin b20

Inlägg av Smuggler »

Hänger på den här tråden då jag åxå skulle behöva mer mos i min båt.

Båten är en 20ft Draco som väger 1,2ton med AQ130/VP280

Har tänkt en set up enligt följande:

B20 borrad till 92mm
B21 ans kolvar
8 bult vevaxel
B23 M-stakar
24mm kolvbult
Kamaxel Timo818 el NH191 ??
Brytarlös tändning
Portat topplock med 44/37mm ventiler
Dubbla Fajs el Weber 45 or el 40or / Dubbla Solex 44 / Weber 36/36:a ??

Vill ha en körbar motor med bra tomgång samt bra bränsleekonomi.
Låter detta vettigt?
Vilken av förgasarna skulle bäst passa mina behov?
Skulle någon av kammarna passa övriga set upen?
HK? 150? mer kan man kanske inte räkna med om man använder avgaslimpan?

Fick erbjudande om att köpa en B20 på 2360cc för vettiga pengar enligt nedan:

Borr 93mm
Strokad till 87mm
Kamaxel H3
Portat topplock med 44/37mm ventiler
Dubbla Weber 45or

Är den för extrem för att ha i en båt?
Skriv svar