rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
chevy34
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:04 am

rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av chevy34 »

hej!
håller på att bygga en b20 till min bruks amazon, det handlar om en b20, kommer använda en b18topp portad och modifierad med 42-44*35 ventiler, K-kam (eller nått liknande) dubbla su hif6
motorn kommer gå i min åretrunt bil kopplad till en m47låda är tanken

har några tankar ang komperissionsförhållandet, hur högt kan man lägga det på denna setup och ändå kunna köra på 95 oktan?
skulle jag tjäna mycket körbarhet på en modern kam jämfört med volvos gamla "boksavskammar" i såfall vilken kam rekomenderas?

har skruvat trimmad luftkyld vw i 20+år, mycket är ju liknande tänk men alla maskiner har ju sina egenheter...

hoppas nån har tid med mina frågor....
mvh....//Ulf
chevy34
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:04 am

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av chevy34 »

ingen som har tankar??
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av maxn51 »

Kompet är väl ganska Mke så länge de inte självantänder kylning är ju inga prob direkt min 142 hade trasig termostat och höll sig då på under 40 grader:) tror en kam slipad efter dina önskemål skulle Gö en hel del! Men har du funderat på att borta till typ 2,2 L? Om du ska varvas (och annars me för den delen gör ju lättare velve train (vet inte på svenska men typ ventil system eller nå) en hel del!
chevy34
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:04 am

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av chevy34 »

anledningen till min "osäkerhet" ang komperissionen är att jag har hållit på med trimmade luftkylda vw i 20 år, där klara man ca kompförhållande på 8:1 på 98oktan om man vill vara "safe" med tanke på topplocks temp och undvika spikningar, anledningen till den låga komperessionen är ju att det är varmare i en luftkyld topp än i en vattenplaskare, normalt sett...
nu vill jag köra B20:n på 95 oktan eftersom det inte direkt dräller av 98oktan tappar längre.......

så om man lägger sig på 10-10,5:1 i KOMPFÖRHÅLLANDE kan det vara vettigt?

motorn blir en B20, standard borr och slag, bra veboportad topp med 44*37 ventiler, kamaxel runt 280* (K eller liknande), dubbla su, balanserat och viktat givetvis
kommer att sitta i dailydriver amazon....
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av maxn51 »

Låter rimligt tror tom upp till 11-11,5 skulle kunna funka bara du har koll på tändningen osv:)
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av mekomaskin »

Har du en så pass snäll kam som K så skall du inte ha för hög grundkomp. Blir dynamiska kompressionen för hög måste du backa tändningen istället för att den inte skall spika och då har du inte vunnit något effektmässigt.
Micke
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av maxn51 »

Du borde beställa en spicial slipad kam till din motor!:)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av The »

Du borde kasta bort su-gasarna och sätta dit något roligare ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av maxn51 »

Kort å gått dubbla weber 45 ca 10-11 komp special bygd kam, maxportad topp och extraktor grenrör
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av Erland Cox »

Det beror ju på hur mycket pengar man vill lägga och vad man ska ha bilen till.
Jag har en 144 som jag kör k-kam på, lite portad topp med 42-35 ventiler.
Dubbla Stromberg på ett aluminiuminsug från B18 och et originalgrenrör som är skilt från insug med vinkelslip.
ca 10,5:1 i komp och den gårbra,
Känns dock som orignalavgassystemet bromsar så det ska på ett grövre.
En sån motor bör lämna runt 120 hästar och går bra för en billig slant.
Jag passade på att sätta i bkyfria säten på avgas när motorn ändå var delad.
gjorde även en renovering med riktig honing, nya lager och ringar samt packboxar istället för filtringar.

Erland
chevy34
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:04 am

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av chevy34 »

tackar för tipsen
givetvis blir motorn renoverad, den är honad med riktiga sunnen verktyg, viktjusterade kolvar och stakar, balaserad vev svänghjul etc..

är b20 i behov av svängningsdämpare? (det gjorde underverk på livslängden i min trimmade bubbla motor)
tänker mig att det jag svarvar bort från svänghjulet lägger jag till i en tyngre remskiva och på såvis behåller svängmassan men får in den närmare rotations centrum... kanske överkurs på en nästan orginal snurra....

jag tänker ha 2" avgas på, vill ju spara lite av klassiskt utseende.....

//ulf
chevy34
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:04 am

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av chevy34 »

Erland!
hur mycket krymp passning kör ni på avgas säten i gjutjärnet samt hur djupt lägger ni sätena, det är ju lite begränsat med platsen under avgasarna på b20...
mvh...//U
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av hauge »

"änker mig att det jag svarvar bort från svänghjulet lägger jag till i en tyngre remskiva och på såvis behåller svängmassan men får in den närmare rotations centrum... kanske överkurs på en nästan orginal snurra...."

"Bästa" (enklaste är väl bättre ord) sättet att minska behov av svängningsdämpare är att ta bort massa från svänghjul. Du vill inte lägga till motsvarande massa där framme.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
chevy34
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:04 am

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av chevy34 »

den extra vikten i framändan av min korta vw vevaxel dubblade livslängden på vevlagren.... ca 160hk bubbla
därav frågan, dessutom har ju de flesta vevar svängningsdämpare.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: rekomendationer till b20 önskas,,,;)

Inlägg av hauge »

Ja, de flesta vevar har svängningsdämpare. Behovet ökar med längden på vevaxeln, slaglängd, storlek (tröghetsmomentet) på svänghjul. Det minskar med ökande diameter på ramlager och bredd på "armarna" till vevaxeltapparna. En smidd vevaxel är också mer tålig.
Att sätta en extra tyngd i framkant på vevaxeln gör att den utmattas och går av fortare.

Fast du var inne på att vevlagrena höll bättre med extravikt där fram....kan bara teoretisera om att den extra vikten motverkade böjning av veven och lagrena höll bättre för det och att det skulle vara något specifikt för stygga baggemotorer. Har aldrig hört talas om det, men har heller inte intresserat mig för sånna motorer så....

Alltså på en vaanlig motor :-) så är en stum "stålvikt" där framme ett bra sätt av få vevaxelbrott pga utmattning, speciellt på en bruksbil där man ofta kör länge på liknande varvtal.

sökord:
torsion fatigue crankshaft
torsional damper
torsional vibration
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar