Har en B230FD i min 245a som jag vill ha lite mera skjuts i. (B230FD = B230F med LH 2.4 och puls-air och EGR)
Hade tänkt mig ett chip från antingen timos eller folkraceshop och en annan kamaxel.
B230F med LH 2.4, hur fungerar dom med volvos egna kamaxlar? Jag tänker på K och V-kammen i detta läge. VX3 har jag hört lite delade meningar om och H-kammen blir lite för vass för bilen är ju en bruksbil så den ska ju funka till det mesta.
B230F vs värre kamaxel
B230F vs värre kamaxel
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Re: B230F vs värre kamaxel
körde min förra vinterbil med chip från folkraceshopen och en v-kam, FD-motor. funkade bra, men det blev ventilflyt vid ca 7000 rpm
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: B230F vs värre kamaxel
Jasså 7000rpm, är det chippet som ändrat varvtalsstopp då eller hade du gjort nå mer?
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Re: B230F vs värre kamaxel
Åker chippad lh 2.4 med a kam istället för m och de funkar kanon. K kammen är mest troligt också för vass. Kört min på under litern med biltrailer med a kam och chip. Vanlig blandad körning med 19" ligger den på 0.8-0.95 och på vintern 0.9-1.2
Re: B230F vs värre kamaxel
Har i och försig bara åkt k-kam med k-jetronik men tycker det är en fin vardags kam, att kalla den vass är att ta i.
Anders J
Re: B230F vs värre kamaxel
Jag har en A-kam liggandes men den är nog väldigt rostig då den sitter i en topp jag haft ute... men det är ju det billigaste men kanske inte bästa alternativet.
Min mag känsla säger att det borde bli en K eller V kamaxel men VX3 har jag lite tveksamheter emot, borde jag ha det? Den fanns ju i trim paketet från Volvo till den som ville ha mer fart i sin B230F och även i B230FX/FB så nåt bra måste den väl vara till? Men hur är karaktären på en VX3a i jämförelse mot en K/V kamaxel?
Jag strävar efter att få lite mera bottenvrid samtidigt som den blir lite mer varvvilligare. Vill inte ha en kamaxel som ger allt över 4-5000varv utan en lite allsidig kam som är bättre än M-kammen....
hade en B21A med planad topp, K-kam och weber 32/36 förgasare en gång i tiden och den va riktigt rolig så därför vet jag att K-kammen är lite roligare.
Min mag känsla säger att det borde bli en K eller V kamaxel men VX3 har jag lite tveksamheter emot, borde jag ha det? Den fanns ju i trim paketet från Volvo till den som ville ha mer fart i sin B230F och även i B230FX/FB så nåt bra måste den väl vara till? Men hur är karaktären på en VX3a i jämförelse mot en K/V kamaxel?
Jag strävar efter att få lite mera bottenvrid samtidigt som den blir lite mer varvvilligare. Vill inte ha en kamaxel som ger allt över 4-5000varv utan en lite allsidig kam som är bättre än M-kammen....
hade en B21A med planad topp, K-kam och weber 32/36 förgasare en gång i tiden och den va riktigt rolig så därför vet jag att K-kammen är lite roligare.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69