B230F vs värre kamaxel

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

B230F vs värre kamaxel

Inlägg av Perka »

Har en B230FD i min 245a som jag vill ha lite mera skjuts i. (B230FD = B230F med LH 2.4 och puls-air och EGR)

Hade tänkt mig ett chip från antingen timos eller folkraceshop och en annan kamaxel.

B230F med LH 2.4, hur fungerar dom med volvos egna kamaxlar? Jag tänker på K och V-kammen i detta läge. VX3 har jag hört lite delade meningar om och H-kammen blir lite för vass för bilen är ju en bruksbil så den ska ju funka till det mesta.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: B230F vs värre kamaxel

Inlägg av NikkO »

körde min förra vinterbil med chip från folkraceshopen och en v-kam, FD-motor. funkade bra, men det blev ventilflyt vid ca 7000 rpm
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: B230F vs värre kamaxel

Inlägg av Perka »

Jasså 7000rpm, är det chippet som ändrat varvtalsstopp då eller hade du gjort nå mer?
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: B230F vs värre kamaxel

Inlägg av Kirre »

Åker chippad lh 2.4 med a kam istället för m och de funkar kanon. K kammen är mest troligt också för vass. Kört min på under litern med biltrailer med a kam och chip. Vanlig blandad körning med 19" ligger den på 0.8-0.95 och på vintern 0.9-1.2
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: B230F vs värre kamaxel

Inlägg av Amders »

Har i och försig bara åkt k-kam med k-jetronik men tycker det är en fin vardags kam, att kalla den vass är att ta i.
Anders J
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: B230F vs värre kamaxel

Inlägg av Perka »

Jag har en A-kam liggandes men den är nog väldigt rostig då den sitter i en topp jag haft ute... men det är ju det billigaste men kanske inte bästa alternativet.

Min mag känsla säger att det borde bli en K eller V kamaxel men VX3 har jag lite tveksamheter emot, borde jag ha det? Den fanns ju i trim paketet från Volvo till den som ville ha mer fart i sin B230F och även i B230FX/FB så nåt bra måste den väl vara till? Men hur är karaktären på en VX3a i jämförelse mot en K/V kamaxel?

Jag strävar efter att få lite mera bottenvrid samtidigt som den blir lite mer varvvilligare. Vill inte ha en kamaxel som ger allt över 4-5000varv utan en lite allsidig kam som är bättre än M-kammen....


hade en B21A med planad topp, K-kam och weber 32/36 förgasare en gång i tiden och den va riktigt rolig så därför vet jag att K-kammen är lite roligare.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Skriv svar