Extraktorrör med kammare

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Extraktorrör med kammare

Inlägg av Erik Persson »

Jag har vid några tillfällen sett bilder på extraktorrör med extra kammare. Dessa kammare förbinder cylinder 1 med 2 respektive 3 med 4. Företrädesvis har det varit finska rally-byggen om jag inte är ute och cyklar.
Har dessa någon effekt och vad är teorin bakom?

Svårt att minnas var jag sett det men hittade några bilder vid sökning i alla fall:
Bild
Bild
Bild
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av Nicke H »

Hmm, nu blev man ju nyfiken. Finns det någon som vet nått mer om detta? :)
Volvo 244 - B6304
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av Erland Cox »

Innovative High-Performance Exhaust System With Interference Pipe Butterflies
The exhaust system on the S 1000 RR is likewise built for maximum performance. For this reason, to save weight and to centralize all masses, the development engineers at BMW Motorrad decided to fit the exhaust system beneath the engine, instead of choosing an under-seat solution.

The four individual manifolds of equal length first merge beneath the engine block into two pipes (4-in-2-in-1 principle) and then come together in an extra-large pre-silencer with three chambers working according to the reflection principle.

From there the flow of exhaust gas goes out through a short, light and very dynamic absorption rear muffler. Both the outer skin and the interior of the complete system are made of top-quality stainless steel.

To achieve optimum rideability as the prerequisite for sporting and dynamic performance on the road and fast laps on the track, a homogeneous power and torque curve is absolutely essential. The exhaust system on the S 1000 RR therefore comes with two interference- type butterflies within two connection tubes linking the two outer and the two inner manifolds in the immediate vicinity of the exhaust ducts.

Depending on various engine map parameters such as engine speed and the position of the throttle butterfly, an actuator opens and closes both of these flaps, opening or, respectively, interrupting the connection between the two manifolds.

This coordinates oscillations in the flow of exhaust masses in order to reduce exhaust gas counter-pressure at exactly the right point (like in a racing muffler) and increase the cylinder charge accordingly.

This technology never seen before on a production motorcycle makes a significant contribution to the homogenous and “beefy” power and performance characteristics of the engine, ensuring very good torque and boosting the overall performance of the S 1000 RR to an even higher level.

The two metal-based catalytic converters with cell density of 100 cells/sq inch are fitted in the pre-silencers upfront of the manifold entry point. They come complete with a rhodium/palladium coating combining high temperature resistance with a long running life.


http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcy ... ycle-2.htm


Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av Erik Persson »

Med hyfsad elektronisk styrning misstänker jag att det går att labba med pulserna i rören men det vore intressant att veta vad burkarna på de finska grenrören gör för nytta. Och vid vilka varvtal.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror det är för att "lura" de som inte har dem..... Kanske inte ens är inkopplade :-)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av Erland Cox »

Det brukade sitta såna på trimgrenrör för radfyror på mc på 90 talet.
Fyller säkert ett hål i effektkurvan vilket var svårare med förgasare.

Erland
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av tfr »

Stämmer bra det det bästa avgasröret till gammel gixxern (gsxr 1100r) var "yoshimura duplex" det hade dessa "burkar",
I tester mellan olika tillverkares avgas så gav detta typ 10-15hk extra i mellanregistret.
//T
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av lyyski »

Lite samma funktion som boost bottle på insugsidan?

Eller har man bara det på 2taktare?
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av nkro »

På min peugeot 306 gti sitter det en plastburk under insuget. Så ngt liknande verkar användas på insuget på 4 taktare.
Niklas
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av freiman »

På insuget är det väll en resonansdämpare för att minska ljudet? Har även sett sådana avgas burkar på 4t crossar så ngt bör dom väll göra
johan freiman
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av nkro »

Stämmer säkert. Kallas Air resonator. Nu när jag kollade upp det.
Niklas
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Extraktorrör med kammare

Inlägg av Jarmo Y »

Ibland funkar de, om effektkurvan går ojämnt upp och ner, +- några hästar, utjämnar de kurvan men inte alltid. Aldrig har sett att de gör riktigt bättre motor, lönar sej inte att göra men är inte mycket jobb att prova.
Skriv svar