Byta tändstift för planad topp
Byta tändstift för planad topp
För att få så bra gnista som möjligt efter att man har planat topp/block och därmed höjt kompressionen funderar jag på vilket stift man kan tänkas behöva använda sig av. Finns det någon bra mall att gå efter?
Ska man använda varmare eller kallare stift för att öka prestandan på gnistan vid ökat komp?
Ska man använda varmare eller kallare stift för att öka prestandan på gnistan vid ökat komp?
Patrik Dahlström
Re: Byta tändstift för planad topp
utan att veta vad det är för motor så kan man nog säga att moderna tändstift klarar ganska stora variationer utan att behöva bytas. Prestandan på gnistan blir ingen skillnad, det är bara stiftets förmåga att kyla sig själv.
Re: Byta tändstift för planad topp
En kompis som kör folkrace sade att han brukar varmköra bilen på varma stift och sedan byta till kallare. Bilen, som kall, går helt enkelt inte med de kallare stiften som behövs sen när man fått upp farten.
Ett varmare stift presterar bättre när det är kallt och tvärtom. Då snackar vi inte om gnistan i sig utan om stiftets förmåga att få fyr på bränsle / luftblandningen vid rätt ögonblick samt kontrollera flamfronten.
Själv brukar jag på trimmade maskiner lägga i kallaste stiftet som rekommenderas till grundmotorn eller ett steg kallare.
Ett kallare stift är säkrare mot spikningar och dylikt så länge det inte sotar igen. Går motorn ok i övrigt så är stiftet knappast för kallt.
Ett varmare stift presterar bättre när det är kallt och tvärtom. Då snackar vi inte om gnistan i sig utan om stiftets förmåga att få fyr på bränsle / luftblandningen vid rätt ögonblick samt kontrollera flamfronten.
Själv brukar jag på trimmade maskiner lägga i kallaste stiftet som rekommenderas till grundmotorn eller ett steg kallare.
Ett kallare stift är säkrare mot spikningar och dylikt så länge det inte sotar igen. Går motorn ok i övrigt så är stiftet knappast för kallt.
//MartinL
Re: Byta tändstift för planad topp
det låter nog mest som att den folkracebilen har andra problem som gör att det är så...................Har haft mängder med kompisar som kört folkrace med alla möjliga avarter och de har då aldrig kört med olika stift på det där viset.
Re: Byta tändstift för planad topp
Givetvis fungerar inte bilen optimalt på alla vis men det där med att (vissa) bilar startar sämre med kalla stift (högre värmetal) har man nog varit med om flera gånger.
//MartinL
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Byta tändstift för planad topp
Var ju i princip samma sak jag skrev, fast på svenska då.
//MartinL
Re: Byta tändstift för planad topp
Fast jag tyckte nog inte att du fick med alla 5 sidorna med text och bilder i din enda mening
Re: Byta tändstift för planad topp
Inga bilder nej men vilken del av texten tycker du saknas?
//MartinL