Byta tändstift för planad topp

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Byta tändstift för planad topp

Inlägg av dahla »

För att få så bra gnista som möjligt efter att man har planat topp/block och därmed höjt kompressionen funderar jag på vilket stift man kan tänkas behöva använda sig av. Finns det någon bra mall att gå efter?

Ska man använda varmare eller kallare stift för att öka prestandan på gnistan vid ökat komp?
Patrik Dahlström
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Byta tändstift för planad topp

Inlägg av StefanM »

utan att veta vad det är för motor så kan man nog säga att moderna tändstift klarar ganska stora variationer utan att behöva bytas. Prestandan på gnistan blir ingen skillnad, det är bara stiftets förmåga att kyla sig själv.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Byta tändstift för planad topp

Inlägg av mauser240 »

En kompis som kör folkrace sade att han brukar varmköra bilen på varma stift och sedan byta till kallare. Bilen, som kall, går helt enkelt inte med de kallare stiften som behövs sen när man fått upp farten.

Ett varmare stift presterar bättre när det är kallt och tvärtom. Då snackar vi inte om gnistan i sig utan om stiftets förmåga att få fyr på bränsle / luftblandningen vid rätt ögonblick samt kontrollera flamfronten.

Själv brukar jag på trimmade maskiner lägga i kallaste stiftet som rekommenderas till grundmotorn eller ett steg kallare.

Ett kallare stift är säkrare mot spikningar och dylikt så länge det inte sotar igen. Går motorn ok i övrigt så är stiftet knappast för kallt.
//MartinL
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Byta tändstift för planad topp

Inlägg av StefanM »

det låter nog mest som att den folkracebilen har andra problem som gör att det är så...................Har haft mängder med kompisar som kört folkrace med alla möjliga avarter och de har då aldrig kört med olika stift på det där viset.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Byta tändstift för planad topp

Inlägg av mauser240 »

Givetvis fungerar inte bilen optimalt på alla vis men det där med att (vissa) bilar startar sämre med kalla stift (högre värmetal) har man nog varit med om flera gånger.
//MartinL
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Byta tändstift för planad topp

Inlägg av Christofer »

mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Byta tändstift för planad topp

Inlägg av mauser240 »

Var ju i princip samma sak jag skrev, fast på svenska då.
//MartinL
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Byta tändstift för planad topp

Inlägg av Karl V »

Fast jag tyckte nog inte att du fick med alla 5 sidorna med text och bilder i din enda mening :wink:
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Byta tändstift för planad topp

Inlägg av mauser240 »

Inga bilder nej men vilken del av texten tycker du saknas? ;)
//MartinL
Skriv svar