mercedes e55 amg kompressor konverterad

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
dammet
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön apr 05, 2015 10:27 am
Ort: kristinehamn

mercedes e55 amg kompressor konverterad

Inlägg av dammet »

Tja, har monterat en kompressor från en s55 amg 2005 tror jag det var (m113.990).
På min w210 e55 amg 1998 (m113.980) det är ju samma block så kompressorn passade rätt på. Den är lite modifierad eftersom kompressorn ska slå ifrån på tomgång så har den på tändnings ström nu och det sitter ett vakumspjäll som öppnar istället när den går ner på tomgång. Tändningen backad 6 grader.
M113.990 har komp på 9.1
M113.980 har komp på 10.1
Och det är oförändrat på min

Sitter ett tillskottssprut på den med 4st 550cc precision spridare som går på varvtal och mapsensor.
Spridarna sitter i tryckkammarna ovanför själva insugsdelen.

Orginal w211 e55 vatten intercooler och vattenpump på separat kylsystem från motorn.


Bredbandslambda på ena sidan med afr mätare.

När jag först startade upp den så gick den lite halvtaskigt men de va lite vakumläckage mm som jag fick åtgärda, men tillslut fick jag ordning på det.
Bilen gick som ett jävla skott. Afr värdena låg på 14.5-15 på tomgång. Och pendlade mellan 10.2-13 vid gas pådrag.

Men sen en morgon ville han inte mer. Han kanske göra 2-3 testrepor.

Gick sämre o sämre. Direkt vid överladd så började han gå ryckigt och han stängde troligtvis av spridare efter spridare för afr värdet blev högre och högre. Stanna, stängde av o startade så gick han till det blev laddtryck igen. Exakt samma sak. Tillslut så börja han även blöddra på tomgång. Sitter dubbla tändstift på den per cylinder. Tog lös kabel efter kabel till tändspolarna och han reagerade på alla tändspolar trots att han blöddrar. Felsökning säger han "misständning tändspole 5.7.8" vilket är på samma sida. Så jag köpte nya tändspolar dit o gick upp 2 steg i tändstift. Satt 5or i den orginal platinum. Och satte i ngk 7or nu istället.

Gick lite bättre men knappt märkbart. Men fortfarande samma sak vid överladd. Räcker med att nålen går upp till "0" så blrjar han rycka och stänga ner spridarna..


Tändstiften på de cylindrarna som hade misständning var kolsvarta och resterande tändstift såg bra ut..

Jag är ingen proffesor gällande bilar och motor men tycker det är grymt kul o skruva så ni får ursäkta min okunninghet och jag ber er om tips och råd. Ska göra komptest idag tänkte jag.

Mvh johan
dammet
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön apr 05, 2015 10:27 am
Ort: kristinehamn

Re: mercedes e55 amg kompressor konverterad

Inlägg av dammet »

Komp provet såg positivt ut.

1-13.2
2-12.2
3-13.1
4-13.9
5-13.5
6-13.0
7-14.0
8-12.7

Dock så har jag satt i nya stift ngk 7 or som var kritvita.
De gamla stiften som var 5or var vissa sotsvarta o vissa bruna..
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: mercedes e55 amg kompressor konverterad

Inlägg av Dennis M »

Visar det magert kan det ju vara misstängning så den mäter oförbränt syre men är alla stiften lika lär det ju vara att den går magert.

Mvh
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: mercedes e55 amg kompressor konverterad

Inlägg av Kadett4wd »

När min c55 amg med kompressor gick under 11.4 i afr så började den slå av cylinder efter cylinder.
Men det var bara radera felkoder så gick de igen.
Den hade detekterat misständningar och stängt av dem.
Mao mappa inte för fett.
De vill ha som absolut fetast 11.8 i afr . Lambda 0.8.
Bäst går min vid 12.5(0,85)
Men jag har 11-1 i grundkomp så jag kör lite fetare.

Tråkiga med de här motorstyrningarna är att de är adaptiva.
Du måste lura lambdasignalen så original ecu aldrig märker att det går fetare än önskat.
Samt du har en mapsensor framtill på maskinens högra sida i V'et.
Den får under inga omständigheter inte få tryck.

Då kan du få skumma funktioner.

mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
johan edesberg
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jan 19, 2015 1:52 am

Re: mercedes e55 amg kompressor konverterad

Inlägg av johan edesberg »

Hej, jag har ju maf sensor på min som sitter i insugsröret, sökte lite och det såg ut som att map sensor sitter på bilar med avgasreningen framför insuget om jag inte har fel? Mitt är tomt där från fabrik(tyskimport om ett spelar roll) och de avgaskanalerna som kommer upp i topparna är pluggade i orginal insugspackningarna. Men det där med afr värdet ska ja kolla upp, se om ja kan ställa tillskott sprutet så den går lite magrare!

Hur lurar man lambda mätarna att motorn ligger bra? Kopplar lös kablarna till lambda mätarna så går han på grundmap från fabrik eller går han i limphome då?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: mercedes e55 amg kompressor konverterad

Inlägg av Kadett4wd »

Ja då går den i limphome, tyvärr.
Sök på nätet efter 'lambda skew'
Finns en del små boxar som kan funka.

Jag har möjligheten inbyggd i piggybacken.
På min sitter det dessutom maf och map, samt är en tyskimport.
så det finns nog lite blandat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar