strokad raksexa

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

strokad raksexa

Inlägg av dahla »

Jag har alltid haft en dröm om att få äga en fyraliters fyrcylindrig offenhauser men priset har ju alltid varit på tok för högt och kommer troligtvis alltid att vara, så det lär nog föralltid bara vara en dröm.

Vill man köra en radmotor på mer än 4 liter till en rimlig kostnad kan man ju då istället kika på en sexa från Jeep. Den sexan sitter i gamla jeep cherokee som en 4.0 liters maskin och lämnar väl enligt fabrik som bäst 190 kusar ungefär.

Jeep (eller om det var chrysler på den tiden) har även byggt en klenare motor på 4,2 liter. Den motorn har längre slaglängd men mindre cylinderdiameter än 4,0. Ifall man tar vevaxeln från en 4,2 och stoppar den i en 4.0 får man en motor på 4,5 liter... slipar man veven och borrar max så kommer man upp i över 5 liter på en raksexa... fortfarande långt ifrån en liter per cylinder ifall man nu ska jämföra med en offenhauser :)

Nåja, om vi nu är lite snikna och håller oss till 4,5 liter och fantiserar om 100 hk per liter så borde det ändå kunna bli en ganska stöddig sugmotor.

Jag vet bara en här i Sverige som har byggt en stroker på ovan nämna maskin och det är Bo Wernersson som har en från början etanolkonverterad snurra med dubbelturbo... om jag inte missminner mig så kör han den på gas nu för tiden. Här är en länk till hans projekttråd. http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=6065

Jag råkar ha en 4.0L liggandes här hemma... och jag har även en 4.2L :) Planen är att det ska bli en motor av dessa två.

Lite halvgammal info om strokerbygge på jeep 4.0: http://jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html

Finns det någon här som har byggt på en liknande motor? Finns det fler radmotorer i samma storlek till överkomliga priser?
Patrik Dahlström
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: strokad raksexa

Inlägg av loop »

Du har tittat på Porsches radfyra på 3liter? 104mm borr bla

Ford byggde en sexa på 300cui dvs 4,9liter.
Här är en artikel om Bruce Sizemores legendariska dragracing Pinto med 300 sexan.
http://z8.invisionfree.com/Scale_Racing ... topic=6730
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: strokad raksexa

Inlägg av The »

Hur stadig är 4.0an i jeeparna?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: strokad raksexa

Inlägg av dahla »

Det är riktiga slitvargar och många går utan problem över 40000 mil utan renovering. Billiga är dom ju också.

Porsche låter dyrt men jag har inte kollat så jag vet inte och detsamma gäller fordmotorn men jag ska kika.
Patrik Dahlström
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: strokad raksexa

Inlägg av loop »

Jag har en 4.0 liggande. Tänkte bygga nåt. Men kom av mig lite när jag såg storleken på startkransen. Svårt stt få in den i nån annan kopplingskåpa.

När det gäller stora fyror så finns alltid Mercruiser 3,7 och Pontiac 195. Bägge är dock ökända
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: strokad raksexa

Inlägg av Thunderbo1t »

AMC-Jeep sexan fanns tydligen i en 4,6L verision också, fast i Mexico under namnet VAM istället för AMC, allt hämtat härifrån:
http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_straight-6_engine
Nån här på forumet bygger väl en pickis med nån nyare rak Cheva sexa, kommer inte ihåg hur stor den är, men klart modernare.
Cheva har väl gamla sexor på nästan 5L också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ ... t-6_engine
Samt nya GM sexan Atlas: http://en.wikipedia.org/wiki/General_Mo ... las_engine
Det har väl diskuterats stora fyror tidigare här också och det finns väl någon marinmotor från GM baserad på raksexan som är 3-4 liter, dyker upp på blocket då och då, fast 100hk per liter är nog långt ifrån vad man kan få ut ur dessa med rimliga medel utan överladding.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: strokad raksexa

Inlägg av loop »

Jaggasexan finns som 4.2 också. Den är dessutom mer sportig. Överliggqnde kam mm
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: strokad raksexa

Inlägg av Enok »

Gamla Bmw M5 3,8l, undra hur mycket en sådan går att stroka.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: strokad raksexa

Inlägg av Dennis M »

Vill du ha en liter per cylinder köp en cheva bigblock och ett strokerkit.

Allra billigast är nog en cadillac 500 cui från skroten.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: strokad raksexa

Inlägg av loop »

Vad har du tänkt dig för låda osv? Jag hade tänkt mig BMW med adapterplatta efter AMC 4.0, men AMC startkransen är väldigt stor. Ska kolla lite mer om det går att få dit BMWsvänghjul
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: strokad raksexa

Inlägg av phixit »

Enok skrev:Gamla Bmw M5 3,8l, undra hur mycket en sådan går att stroka.
Går en 4 liters här i Sverige iaf. läste om den på PPF
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: strokad raksexa

Inlägg av The »

Dennis M skrev:Vill du ha en liter per cylinder köp en cheva bigblock och ett strokerkit.

Allra billigast är nog en cadillac 500 cui från skroten.
Var ju bara det att den hade sisådär 4 cylindrar för många då?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: strokad raksexa

Inlägg av Dennis M »

Jo jag vet att han helst ville ha en fyra men en sexa ha ju två för mycket med :-)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: strokad raksexa

Inlägg av The »

Dock så är väl en sexa några hundra kg lättare än en bigblock vilket kanske kan vara en fördel beroende på vilken bil man tänkt sätta den i
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: strokad raksexa

Inlägg av Dennis M »

Det är jag dock skeptisk till, särskilt om bigblocken är uppdaterad med det vanliga tex. Headers, aluinsug osv.

Är det inte offenhausermotorn som är baserad på en peugeot gp motor från 1915 som offenhauser skruvat med i sin ungdom?
Skriv svar