strokad raksexa
strokad raksexa
Jag har alltid haft en dröm om att få äga en fyraliters fyrcylindrig offenhauser men priset har ju alltid varit på tok för högt och kommer troligtvis alltid att vara, så det lär nog föralltid bara vara en dröm.
Vill man köra en radmotor på mer än 4 liter till en rimlig kostnad kan man ju då istället kika på en sexa från Jeep. Den sexan sitter i gamla jeep cherokee som en 4.0 liters maskin och lämnar väl enligt fabrik som bäst 190 kusar ungefär.
Jeep (eller om det var chrysler på den tiden) har även byggt en klenare motor på 4,2 liter. Den motorn har längre slaglängd men mindre cylinderdiameter än 4,0. Ifall man tar vevaxeln från en 4,2 och stoppar den i en 4.0 får man en motor på 4,5 liter... slipar man veven och borrar max så kommer man upp i över 5 liter på en raksexa... fortfarande långt ifrån en liter per cylinder ifall man nu ska jämföra med en offenhauser
Nåja, om vi nu är lite snikna och håller oss till 4,5 liter och fantiserar om 100 hk per liter så borde det ändå kunna bli en ganska stöddig sugmotor.
Jag vet bara en här i Sverige som har byggt en stroker på ovan nämna maskin och det är Bo Wernersson som har en från början etanolkonverterad snurra med dubbelturbo... om jag inte missminner mig så kör han den på gas nu för tiden. Här är en länk till hans projekttråd. http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=6065
Jag råkar ha en 4.0L liggandes här hemma... och jag har även en 4.2L Planen är att det ska bli en motor av dessa två.
Lite halvgammal info om strokerbygge på jeep 4.0: http://jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html
Finns det någon här som har byggt på en liknande motor? Finns det fler radmotorer i samma storlek till överkomliga priser?
Vill man köra en radmotor på mer än 4 liter till en rimlig kostnad kan man ju då istället kika på en sexa från Jeep. Den sexan sitter i gamla jeep cherokee som en 4.0 liters maskin och lämnar väl enligt fabrik som bäst 190 kusar ungefär.
Jeep (eller om det var chrysler på den tiden) har även byggt en klenare motor på 4,2 liter. Den motorn har längre slaglängd men mindre cylinderdiameter än 4,0. Ifall man tar vevaxeln från en 4,2 och stoppar den i en 4.0 får man en motor på 4,5 liter... slipar man veven och borrar max så kommer man upp i över 5 liter på en raksexa... fortfarande långt ifrån en liter per cylinder ifall man nu ska jämföra med en offenhauser
Nåja, om vi nu är lite snikna och håller oss till 4,5 liter och fantiserar om 100 hk per liter så borde det ändå kunna bli en ganska stöddig sugmotor.
Jag vet bara en här i Sverige som har byggt en stroker på ovan nämna maskin och det är Bo Wernersson som har en från början etanolkonverterad snurra med dubbelturbo... om jag inte missminner mig så kör han den på gas nu för tiden. Här är en länk till hans projekttråd. http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=6065
Jag råkar ha en 4.0L liggandes här hemma... och jag har även en 4.2L Planen är att det ska bli en motor av dessa två.
Lite halvgammal info om strokerbygge på jeep 4.0: http://jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html
Finns det någon här som har byggt på en liknande motor? Finns det fler radmotorer i samma storlek till överkomliga priser?
Patrik Dahlström
Re: strokad raksexa
Du har tittat på Porsches radfyra på 3liter? 104mm borr bla
Ford byggde en sexa på 300cui dvs 4,9liter.
Här är en artikel om Bruce Sizemores legendariska dragracing Pinto med 300 sexan.
http://z8.invisionfree.com/Scale_Racing ... topic=6730
Ford byggde en sexa på 300cui dvs 4,9liter.
Här är en artikel om Bruce Sizemores legendariska dragracing Pinto med 300 sexan.
http://z8.invisionfree.com/Scale_Racing ... topic=6730
Re: strokad raksexa
Hur stadig är 4.0an i jeeparna?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: strokad raksexa
Det är riktiga slitvargar och många går utan problem över 40000 mil utan renovering. Billiga är dom ju också.
Porsche låter dyrt men jag har inte kollat så jag vet inte och detsamma gäller fordmotorn men jag ska kika.
Porsche låter dyrt men jag har inte kollat så jag vet inte och detsamma gäller fordmotorn men jag ska kika.
Patrik Dahlström
Re: strokad raksexa
Jag har en 4.0 liggande. Tänkte bygga nåt. Men kom av mig lite när jag såg storleken på startkransen. Svårt stt få in den i nån annan kopplingskåpa.
När det gäller stora fyror så finns alltid Mercruiser 3,7 och Pontiac 195. Bägge är dock ökända
När det gäller stora fyror så finns alltid Mercruiser 3,7 och Pontiac 195. Bägge är dock ökända
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: strokad raksexa
AMC-Jeep sexan fanns tydligen i en 4,6L verision också, fast i Mexico under namnet VAM istället för AMC, allt hämtat härifrån:
http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_straight-6_engine
Nån här på forumet bygger väl en pickis med nån nyare rak Cheva sexa, kommer inte ihåg hur stor den är, men klart modernare.
Cheva har väl gamla sexor på nästan 5L också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ ... t-6_engine
Samt nya GM sexan Atlas: http://en.wikipedia.org/wiki/General_Mo ... las_engine
Det har väl diskuterats stora fyror tidigare här också och det finns väl någon marinmotor från GM baserad på raksexan som är 3-4 liter, dyker upp på blocket då och då, fast 100hk per liter är nog långt ifrån vad man kan få ut ur dessa med rimliga medel utan överladding.
http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_straight-6_engine
Nån här på forumet bygger väl en pickis med nån nyare rak Cheva sexa, kommer inte ihåg hur stor den är, men klart modernare.
Cheva har väl gamla sexor på nästan 5L också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ ... t-6_engine
Samt nya GM sexan Atlas: http://en.wikipedia.org/wiki/General_Mo ... las_engine
Det har väl diskuterats stora fyror tidigare här också och det finns väl någon marinmotor från GM baserad på raksexan som är 3-4 liter, dyker upp på blocket då och då, fast 100hk per liter är nog långt ifrån vad man kan få ut ur dessa med rimliga medel utan överladding.
Re: strokad raksexa
Jaggasexan finns som 4.2 också. Den är dessutom mer sportig. Överliggqnde kam mm
Re: strokad raksexa
Vill du ha en liter per cylinder köp en cheva bigblock och ett strokerkit.
Allra billigast är nog en cadillac 500 cui från skroten.
Allra billigast är nog en cadillac 500 cui från skroten.
Re: strokad raksexa
Vad har du tänkt dig för låda osv? Jag hade tänkt mig BMW med adapterplatta efter AMC 4.0, men AMC startkransen är väldigt stor. Ska kolla lite mer om det går att få dit BMWsvänghjul
Re: strokad raksexa
Går en 4 liters här i Sverige iaf. läste om den på PPFEnok skrev:Gamla Bmw M5 3,8l, undra hur mycket en sådan går att stroka.
Re: strokad raksexa
Var ju bara det att den hade sisådär 4 cylindrar för många då?Dennis M skrev:Vill du ha en liter per cylinder köp en cheva bigblock och ett strokerkit.
Allra billigast är nog en cadillac 500 cui från skroten.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: strokad raksexa
Jo jag vet att han helst ville ha en fyra men en sexa ha ju två för mycket med
Re: strokad raksexa
Dock så är väl en sexa några hundra kg lättare än en bigblock vilket kanske kan vara en fördel beroende på vilken bil man tänkt sätta den i
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: strokad raksexa
Det är jag dock skeptisk till, särskilt om bigblocken är uppdaterad med det vanliga tex. Headers, aluinsug osv.
Är det inte offenhausermotorn som är baserad på en peugeot gp motor från 1915 som offenhauser skruvat med i sin ungdom?
Är det inte offenhausermotorn som är baserad på en peugeot gp motor från 1915 som offenhauser skruvat med i sin ungdom?