Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av dahla »

Går det att vinna någonting på att gå upp till 48:or med "endast" den putsningen tillsammans med kammen?
Erland Cox skrev:Standard ventiler, orört förbränningsrum, frästa säten och slipade ventiler.
Bara putsa kanten mellan gjutet och fräst på insug så flödar toppen 200 in med mitt sätesjobb.
På avgas får man porta till snyggt under ventilen, där kan man göra lika stort som sätesringen
och göra så stor radie som det går uti kanalen.
Ingen portning alls vid packningsytan varken in eller ut.
En sån topp bör räcka till nästan 200 hästar med en FS 300 och dubbla 45:or.

Erland
Patrik Dahlström
Lasse64
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Ort: Gävle

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Lasse64 »

Hej !
lånar den här tråden :)
Har en b230fb med 531 topp med vx3 kam orginal.. har renoverings funderingar på att borra den till öd samt montera en vedbotrimmad 530 toppmed 46/38 ventiler är idén..
hade tänkt öka effekten (runt 30-70hk) och körbarheten samt gå över till E85.. är det tänkbart ?
för nu är den bara dö på de lägre varven och tråkig..
tack på förhand

mvh
Lasse
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Erland Cox »

Inte med VX3 kam.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dhla om du behöver hjälp kan du maila eller ringa mig jag har både kamaxlar för de som har oändlig budjet och jagar var hk samt för de som har mer begränsad budjet. för att kunna rekomendera nått behövs mycket mera info om motorn.


packman då man designar en kam väljer man en max hastighet som anpassas till den diametern på lyftaren som man ska ha till kamaxeln. det är kring 5mm lyft på en volvo där man närmar sig kanten av lyftaren och där är det väldigt låg acceleration så det har inget med det att göra. finns dåliga kamaxlar med mycket acceleration som förstör ventil mekanismen men de har ändå lågt lyft.......

då man mäter upp en kamaxel i en sån kam pro+ mätare som jag har så ser man alla parametrar och man ser tydligt vad designern gjort och tänkt så då vet man vad kamaxeln är lämplig till för applikation också. jag köpte den för jag tyckte det va så mycket myter i kam värden och okunskaper.
Pacman skrev:Den skarpa gränsen är väl eg om man ska köra original tryckare eller om man ska ta steget över till specialtryckare.
Man kan ha lyft upp till strax under 14mm med original tryckare och vettig duration. Sen blir det för elak acceleration för att delarna ska hålla att köra med. Då måste man ha större tallrik att trycka på.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Pacman »

Jag vet jhens!

Det gällde vedbodstrimning så jag höll det på den nivån. Var det något i mitt påstående som var fel tyckte du?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Lasse64
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Ort: Gävle

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Lasse64 »

Hej!
lånar tråden igen :)
Har läst runt lite på forumet, mycket intressant läsning för en som inte kan..
om jag fattar rätt ,för att välja rätt kam till t.ex 530 topp ( E85) med insprut måste man veta : volym , t,ex bruksbil ,grenrör samt hur toppen flödar vid olika lyft,,
har jag missat något ??

vem kan man vända sig till om man vill flödes testa toppen och få hjälp med val av fungerande kam.. ??
handlar inte om högvarvig race maskin utan få den fungera över ett "brett " register( om det går runt 140-190 hk) ....

tack för intressant läsning
mvh
Lasse
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Erland Cox »

Gäller det en vanlig sugmotor?

Erland
Lasse64
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Ort: Gävle

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Lasse64 »

Hej !
precis en vanlig sugmotor...
såg att jag råkade skriva i fel forum..
mvh
Lasse
God Jul på er alla!!!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Erland Cox »

Nån med flödesbänk borde du kunna hitta i din närhet.
Kammen beror mycket på motorns kringutrustning som insug och om det är originalinsprutning.
Mycket kam och topp är inte lönt med ett insug som stryper, vad hade du tänkt för grejer i övrigt?

Erland
Lasse64
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Ort: Gävle

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Lasse64 »

Hej !
jag mistänkter det ,tänkte ha den som "bruksbil" med körbarhet...
tänkte till att börja med använda org insug samt extractor samt med kat. org sprutet så långt det räcker..
std slag,samt borra öd ...
det finns ju en hel värld med kamaxlar
är i planerings stadiet än så länge .ville ha lite tips så jag inte strular till det för mej utan får en motor som funkar okej :)
mvh
Lasse
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Erland Cox »

Jag har haft en banbil med portad topp och K-jet.
Det satt en Volvo GT6 kam i från början och jag provade en Enem C2.
Motorn kändes dock likadan, drog från 4000 till 6000 varv, insuget satte stopp.
Gissar på runt 180 hästar.
För gata blir du nog nöjd med en K kam eller eller nåt nära den.
Den ger max effekt runt 5600 varv och hänger i 1000 varv till.
Gissar att du kan få ut runt 150 hästar.
Vassaste VOC jag känner till lämnade 166 hästar.
Ska du ha mer kam så bör du ändra insuget först.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av psa »

Det finns en bra kamaxel ifrån Elleman, tror den heter 55... Skall ha ca 280 i duration (vet ej vid vilket lyft) och 12mm i lyft.
Körde den med 108 i nockvinkel ihop med LH2.2 och portad 530 med std ventiler. Väldigt körbar och fint register.
Den slipas på gammalt ämne så priset är bra också. Antar att den är ganska lik en K kam som Erland rekommenderar.
Om det låter intressant är det nog enklast att ringa han; http://www.ellemann-jakobsen.se/index.html
Lasse64
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Ort: Gävle

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av Lasse64 »

Tusen tack för alla tips och råd..
Ska kolla runt på forumet om hur man bygger en tät o stabil underdel också
gott nytt år på er
Med vänlig hälsning
Lasse
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av dahla »

Finns det ett bra svar på frågan?
dahla skrev:Går det att vinna någonting på att gå upp till 48:or med "endast" den putsningen tillsammans med kammen?
Erland Cox skrev:Standard ventiler, orört förbränningsrum, frästa säten och slipade ventiler.
Bara putsa kanten mellan gjutet och fräst på insug så flödar toppen 200 in med mitt sätesjobb.
På avgas får man porta till snyggt under ventilen, där kan man göra lika stort som sätesringen
och göra så stor radie som det går uti kanalen.
Ingen portning alls vid packningsytan varken in eller ut.
En sån topp bör räcka till nästan 200 hästar med en FS 300 och dubbla 45:or.

Erland
Patrik Dahlström
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Optimala kamaxeln för vedbodtrimmad 531

Inlägg av »

Jag skulle valt 48er med motiveringen
Det blir positiv skillnad tror dock inte den blir så stor 2-5hk kanske beroende på halsringar i 45erna.
Den stora fördelen som jag ser det att ska man trimma vidare räcker 48er 30hk till Medans man får börja med och byta förgasare om man kör 45er.
Köper man fajs sitter det små 36mm halsringar org i 45erna dom som bör bytas mot större för och närma sig 200hk Medans 48erna har 42mm org som räcker långt över 200hk.
Så kan man inte svarva halsringarna själv och få det bra så är det nästan samma pengar också.
Många billiga insug är 48mm mot förgasaren och det är ju inte optimalt på en 45a heller.
Mvh
Skriv svar