Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 2:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 03, 2015 5:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Jag kopierar lite av Jens rubrik i en annan tråd... Fast jag har inga egna svar...

Om man utgår ifrån en vanlig 531-topp med 46/35 ventiler... Hur ska då kammen se ut på en sugmotor ifall man vill ha ett brett register och hur ska en kam se ut ifall man endast jagar maximalt antal hästar?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 04, 2015 6:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8892
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Nu tror jag du skjuter dig I foten lite ;)

det finns inget optimalt förutom att kajsa varg gäller.
'Man tager vad man haver...'

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 04, 2015 9:24 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Jo, det är väl sant när man har "vedbodtrim" i åtanke... men ifall man nu utgår ifrån ventilstorlek och flöde i kanalerna så finns det väl ändå en begränsning i vad toppen klarar av att hantera i form av kam... eller skjuter jag mig själv igen?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 04, 2015 11:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1568
Ort: Skånska Landsbygden
Den skarpa gränsen är väl eg om man ska köra original tryckare eller om man ska ta steget över till specialtryckare.
Man kan ha lyft upp till strax under 14mm med original tryckare och vettig duration. Sen blir det för elak acceleration för att delarna ska hålla att köra med. Då måste man ha större tallrik att trycka på.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 04, 2015 6:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Ett steg i rätt riktning :) Strax under 14mm är ju mer än jag visst när jag startade tråden...

Toppen måste ju flöda tillräckligt för att klara flödesbehovet vid max kolvhastighet och om jag inte missminner mig så ökar väl flödet på en 531 upp till ungefär 12mm för att sen nästan plana ut och inte ge speciellt mycket mer... eller?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 05, 2015 10:38 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Hur mycket vedbod är det tänkt?
Va vill vi ha fram, Tips på kamaxlar? eller bara rent av vad som är ett lite "billigare alternativ" till den optimala kammen?

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 05, 2015 3:55 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5523
Ort: Lund
För mycket lyft till en kanal med för liten area till lyftet ger sämre effekt.
Där är pipemax bra så att man enkelt kan kolla vilken area som krävs,
vilket flöde som krävs och vad kammens lyft och duration räcker till för varvtal.
530 tål inte samma lyft som en 531.
En putsad 531 bör klara en FS 300 kam ganska bra. 13mm lyft och 273 grader vid 1mm.
Portar man toppen rejält med 46-38 ventiler och fortfarande vill köra 33mm tryckare är Enem C2 svårslagen.
Angivna värden från Enem stämmer inte, den har 302 grader vid 0,40mm och 264 vid 1,27mm, 13,9mm i lyft.
Den kammen ihop med separata spjällhus eller Weber ger en urstark motor.
Inget varvmonster, max effekt runt 6100 varv med 456-38 ventiler och max 220 hästar.
Men det är i kurvutgången från relativt låga varv som det finns mycket tid att vinna
och inte i slutet på rakan med högvarvseffekt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 05, 2015 9:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Vad innebär en "putsad 531" då?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 05, 2015 9:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5523
Ort: Lund
Standard ventiler, orört förbränningsrum, frästa säten och slipade ventiler.
Bara putsa kanten mellan gjutet och fräst på insug så flödar toppen 200 in med mitt sätesjobb.
På avgas får man porta till snyggt under ventilen, där kan man göra lika stort som sätesringen
och göra så stor radie som det går uti kanalen.
Ingen portning alls vid packningsytan varken in eller ut.
En sån topp bör räcka till nästan 200 hästar med en FS 300 och dubbla 45:or.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 05, 2015 10:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Och vad skulle det kosta mig med frakt fram och tillbaka till dig?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 06, 2015 12:07 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5523
Ort: Lund
Bara jobbet eller delarna också?
Jag kan inte svara igen förrän på söndag, ska hålla lite helg.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 06, 2015 5:21 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Pris på båda alternativen är intressant

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 07, 2015 8:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Hur stor skillnad är det på FS300 och FS300-13? Blir det för mycket lyft på en 531 med orginalventiler?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 07, 2015 10:18 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5523
Ort: Lund
FS300-13 är den jag menar.
Ska jag göra en sån portning med planing så kan jag ta 2000:- + moms.
Super Sävarpris, Frakten går på ungefär 350:- åt vardera hållet.
Till FS300 kammen bör du ha dubbla fjädrar och dom tar jag helst från KG.
Kostar 1700 med underläggsbricka och retainer på ett ungefär men du har fått ett förslag om pris på mail innan.
Folkraceshopen kräver kam inlämnad som stomme, KL säljer kammarna utan stomkrav.
Vet inte om folkraceshopen måste ha en V eller bättre kam att slipa på annars är det ju inga problem.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 10, 2015 9:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Det låter riktigt billigt även om det där med "vedbodtrimmning" helt försvinner... :) Vi ska nog kunna komma fram till någon bra lösning efter semester du och jag :)

Om vi återgår till utgångsfrågan då: Det lär väl finnas fler förslag från er som testat lite med 531?

"Om man utgår ifrån en vanlig 531-topp med 46/35 ventiler... Hur ska då kammen se ut på en sugmotor ifall man vill ha ett brett register och hur ska en kam se ut ifall man endast jagar maximalt antal hästar?"

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010