Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 13, 2017 7:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 10, 2015 9:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Går det att vinna någonting på att gå upp till 48:or med "endast" den putsningen tillsammans med kammen?

Erland Cox skrev:
Standard ventiler, orört förbränningsrum, frästa säten och slipade ventiler.
Bara putsa kanten mellan gjutet och fräst på insug så flödar toppen 200 in med mitt sätesjobb.
På avgas får man porta till snyggt under ventilen, där kan man göra lika stort som sätesringen
och göra så stor radie som det går uti kanalen.
Ingen portning alls vid packningsytan varken in eller ut.
En sån topp bör räcka till nästan 200 hästar med en FS 300 och dubbla 45:or.

Erland

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 20, 2015 11:51 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 27
Ort: Gävle
Hej !
lånar den här tråden :)
Har en b230fb med 531 topp med vx3 kam orginal.. har renoverings funderingar på att borra den till öd samt montera en vedbotrimmad 530 toppmed 46/38 ventiler är idén..
hade tänkt öka effekten (runt 30-70hk) och körbarheten samt gå över till E85.. är det tänkbart ?
för nu är den bara dö på de lägre varven och tråkig..
tack på förhand

mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 20, 2015 10:40 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Inte med VX3 kam.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 21, 2015 7:53 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
Dhla om du behöver hjälp kan du maila eller ringa mig jag har både kamaxlar för de som har oändlig budjet och jagar var hk samt för de som har mer begränsad budjet. för att kunna rekomendera nått behövs mycket mera info om motorn.


packman då man designar en kam väljer man en max hastighet som anpassas till den diametern på lyftaren som man ska ha till kamaxeln. det är kring 5mm lyft på en volvo där man närmar sig kanten av lyftaren och där är det väldigt låg acceleration så det har inget med det att göra. finns dåliga kamaxlar med mycket acceleration som förstör ventil mekanismen men de har ändå lågt lyft.......

då man mäter upp en kamaxel i en sån kam pro+ mätare som jag har så ser man alla parametrar och man ser tydligt vad designern gjort och tänkt så då vet man vad kamaxeln är lämplig till för applikation också. jag köpte den för jag tyckte det va så mycket myter i kam värden och okunskaper.

Pacman skrev:
Den skarpa gränsen är väl eg om man ska köra original tryckare eller om man ska ta steget över till specialtryckare.
Man kan ha lyft upp till strax under 14mm med original tryckare och vettig duration. Sen blir det för elak acceleration för att delarna ska hålla att köra med. Då måste man ha större tallrik att trycka på.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 21, 2015 12:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1569
Ort: Skånska Landsbygden
Jag vet jhens!

Det gällde vedbodstrimning så jag höll det på den nivån. Var det något i mitt påstående som var fel tyckte du?

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 23, 2015 10:44 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 27
Ort: Gävle
Hej!
lånar tråden igen :)
Har läst runt lite på forumet, mycket intressant läsning för en som inte kan..
om jag fattar rätt ,för att välja rätt kam till t.ex 530 topp ( E85) med insprut måste man veta : volym , t,ex bruksbil ,grenrör samt hur toppen flödar vid olika lyft,,
har jag missat något ??

vem kan man vända sig till om man vill flödes testa toppen och få hjälp med val av fungerande kam.. ??
handlar inte om högvarvig race maskin utan få den fungera över ett "brett " register( om det går runt 140-190 hk) ....

tack för intressant läsning
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 23, 2015 7:56 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Gäller det en vanlig sugmotor?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 24, 2015 10:37 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 27
Ort: Gävle
Hej !
precis en vanlig sugmotor...
såg att jag råkade skriva i fel forum..
mvh
Lasse
God Jul på er alla!!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 24, 2015 9:21 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Nån med flödesbänk borde du kunna hitta i din närhet.
Kammen beror mycket på motorns kringutrustning som insug och om det är originalinsprutning.
Mycket kam och topp är inte lönt med ett insug som stryper, vad hade du tänkt för grejer i övrigt?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 25, 2015 2:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 27
Ort: Gävle
Hej !
jag mistänkter det ,tänkte ha den som "bruksbil" med körbarhet...
tänkte till att börja med använda org insug samt extractor samt med kat. org sprutet så långt det räcker..
std slag,samt borra öd ...
det finns ju en hel värld med kamaxlar
är i planerings stadiet än så länge .ville ha lite tips så jag inte strular till det för mej utan får en motor som funkar okej :)
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 25, 2015 6:13 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Jag har haft en banbil med portad topp och K-jet.
Det satt en Volvo GT6 kam i från början och jag provade en Enem C2.
Motorn kändes dock likadan, drog från 4000 till 6000 varv, insuget satte stopp.
Gissar på runt 180 hästar.
För gata blir du nog nöjd med en K kam eller eller nåt nära den.
Den ger max effekt runt 5600 varv och hänger i 1000 varv till.
Gissar att du kan få ut runt 150 hästar.
Vassaste VOC jag känner till lämnade 166 hästar.
Ska du ha mer kam så bör du ändra insuget först.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 25, 2015 9:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 74
Det finns en bra kamaxel ifrån Elleman, tror den heter 55... Skall ha ca 280 i duration (vet ej vid vilket lyft) och 12mm i lyft.
Körde den med 108 i nockvinkel ihop med LH2.2 och portad 530 med std ventiler. Väldigt körbar och fint register.
Den slipas på gammalt ämne så priset är bra också. Antar att den är ganska lik en K kam som Erland rekommenderar.
Om det låter intressant är det nog enklast att ringa han; http://www.ellemann-jakobsen.se/index.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 01, 2016 9:28 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 27
Ort: Gävle
Tusen tack för alla tips och råd..
Ska kolla runt på forumet om hur man bygger en tät o stabil underdel också
gott nytt år på er
Med vänlig hälsning
Lasse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 06, 2016 10:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Finns det ett bra svar på frågan?

dahla skrev:
Går det att vinna någonting på att gå upp till 48:or med "endast" den putsningen tillsammans med kammen?

Erland Cox skrev:
Standard ventiler, orört förbränningsrum, frästa säten och slipade ventiler.
Bara putsa kanten mellan gjutet och fräst på insug så flödar toppen 200 in med mitt sätesjobb.
På avgas får man porta till snyggt under ventilen, där kan man göra lika stort som sätesringen
och göra så stor radie som det går uti kanalen.
Ingen portning alls vid packningsytan varken in eller ut.
En sån topp bör räcka till nästan 200 hästar med en FS 300 och dubbla 45:or.

Erland

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 06, 2016 12:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Jag skulle valt 48er med motiveringen
Det blir positiv skillnad tror dock inte den blir så stor 2-5hk kanske beroende på halsringar i 45erna.
Den stora fördelen som jag ser det att ska man trimma vidare räcker 48er 30hk till Medans man får börja med och byta förgasare om man kör 45er.
Köper man fajs sitter det små 36mm halsringar org i 45erna dom som bör bytas mot större för och närma sig 200hk Medans 48erna har 42mm org som räcker långt över 200hk.
Så kan man inte svarva halsringarna själv och få det bra så är det nästan samma pengar också.
Många billiga insug är 48mm mot förgasaren och det är ju inte optimalt på en 45a heller.
Mvh


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010