Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av Smuggler »

Det finns utag för avgasknän både fram och bak på avgaslimpan till B20.
Skulle flödet kunna ökas om man monterade ett knä i varje ända och sen leder ut avgaserna och kylvattnet i drevet?
Eller tänker jag fel? Blir det ingen cirkulation om man tar bort locket i ena änden?
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av smidy »

Om du vinner eller förlorar på operationen vet jag ej, men vattenmässigt borde det inte ställa till det att ha knä i båda ändar, jag har sötvatten i min limpa och saltvatten bara i knäet, men jag har "backslagsmodell" på knä, men antar att "drevmodell" av knä är likadant med ett rör för att leda ut kylvatten i avgaserna. Om du har plats så ser iaf "backslagsknä" flödesmässigt mycket trevligare ut än "drevknä". Kanske ett "backslagsknä" och rakt ut genom gaveln skulle fungera och skippa att köra något genom drevet? Om ljud är ett problem kanske någon form av "silent choice" går att knöla in?
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av Smuggler »

Vet inte om det får plats ett knä fram åxå, kanske hamnar mitt på generatorn?
Avgasflödet borde bli bättre om man kan leda ut avgaser och kylvatten åt båda hållen.
Vill helst inte såga upp hål i båten i onödan utan ha båten så orginal som möjligt, det är en av anledningarna till att jag vill behålla B20n.
Sen vill jag inte att det ska låta förmycket, kul i början men jobbigt i längden...
Annars så skulle det kanske vara enklast att slänga i en 4,3L V6a eller V8a för mer mos?
Om man kan få ihop båda avgaskrökarna till en Y-koppling och sen leda ut dom i drevet så borde man kunna öka flödet på avgaserna?
Om det går så måste det finnas någon som testat? Kan knappast vara först med denna geniala idé :)
VP280 drevet klarar av en V8 så det borde inte bromsa så mycket?

Så här ser det ut iaf
https://www.youtube.com/watch?v=4TWSZIcJf9I
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av smidy »

när jag "byggde" min b20 så fick jag tag på en sönderfrusen aq130 att plundra på marindelar, på den satt knäet framåt, likadant knä som i ditt klipp, så frigång till generatorn borde inte vara något problem, eller ja du ska ju runt med slangen också, men det beror mera på hur det ser ut i din motorlåda. Som jag förstått det så är limpan rätt dålig på att flöda avgaser, så frågan är om det är någon vinst i att ta ut avgaser i båda ändar eller om man fuckar upp flödet ännu mer, förstör pulser osv, jag TROR att det nog är bäst att satsa på extraktor om det skall ge någon större vinst, bygga själv eller bygga om ett från en vinkelåtta om man tycker det är för mycket jobb att vattenmantla ett "ormbo", klart det är säkert några svordomar innan ett hedders från en V8 passar på en B20, men det är mycket pyssel att vattenmantla egenbyggt extraktorrör också, skiboat hedders borde det finnas till måttliga slantar.
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av Smuggler »

Jaaa.....Det blir mer saker att fundera på :roll:
Har varit inne på att göra som du fast ta en AQ 145 eller en AQ 151 och ta marin delarna ifrån och sen köpa en B23e eller B230e i stället för att trimma B20:n.
Har åxå förstått att limpan flödar avgaser dåligt och att det inte går att plocka ur mer än max ca 140-150hk med den.
Jag skulle vilja ha en trimningsgrad på minst ca 160-170hk antingen så får man byta motor eller se om man kan få bättre avgasflöde för att uppnå den effekten.
Funderat lite på vattenkyldt extraktorrör och om man skulle kunna bygga en låda runt med sjövatten eller typ linda kopparrör runt extraktorrören för kylning med sjövatten.... Känns inte som att det skulle bli några bra lösning tyvärr.
Jämfört med detta så verkar ju lösningen med ett extra knä fram enkel :) Men som sagt man har ingen aning om hur resultatet blir men mottrycket borde ju minska men det kan ju resultera i att det blir sämre avstämt iaf, borde bli lite konstigt med utblås både fram och bak. Det är inte alltid dom enklaste lösningarna är bäst :)
Ang motorlådan så borde det gå att dra ett rör under motorn till drevet.
Senast redigerad av Smuggler den ons jun 10, 2015 4:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av dahla »

avgasbandage runt extraktor och ventilera motorutrymmet ordentligt... Sälj eller släng limpan ;-)
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av Smuggler »

Låter enkelt, det var bara det där med att ventilera ordentligt :)
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av dahla »

Kör utan lucka... Sätt ett scoop på luckan och ventilationsgaller på sidorna...
Patrik Dahlström
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av dahla »

Eller luftintag fram och kanaler utmed sidorna som leder luft till motorutrymmet

Bild
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av Smuggler »

Ja inför sådan övertalning så har jag nog inget val, bara såga upp båten å fixa kylkanaler :)
Blir nog tyvärr för stora ingrepp, vill hålla båten så mycket orginal som möjligt.
Senast redigerad av Smuggler den ons jun 10, 2015 9:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av dahla »

Med ett E-hus till drevet och en turbo i maskinrummet på närmare 400 kusar så har du en smuggler som gör sina ärliga 80 knop om du vågar utmana ödet :) Problemet blir väl att hitta en propeller med stumnav som klarar effekten... i och för sig så är det ju "bara" att starta med växeln ilagd :) Kan ju bli problem med att lägga till för med den stigningen som kommer behövas på propellern lär den väl göra närmare 10 knop på tomgång :mrgreen:
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av Smuggler »

Mitt nick är tyvärr lite missvisande.
Båten i fråga är en Draco 2000 DC.
Turbo och bensin är en ovanlig kombo i båtar vet bara en som kört det men han konverterade från turbo till sugmotor pga värme utvecklingen. Det blir nästan samma belastning på en båtmotor som att konstant köra den i bromsbänk....
http://www.hilmersson-racing.com/turbobat/
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av Smuggler »

Tar gärna emot fler synpunkter om det är en bra eller dålig idé att ha två knän på avgaslimpan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle bygga ett nytt grenrör istället. en det blir nog inte sämre (kan inte bli sämre :lol: ) med utblås i båda ändarna då det inte studsar lika mycket pulser fram och tillbaka.

mvh jens
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Öka avgasflödet genom avgaslimpan B20?

Inlägg av smidy »

Vad anser Jens om iden att använda ett heders från en V8, csb eller chrysler ser visuellt ut att få att passa med enkla modifieringar, men blir det lika fel som limpan med ett hedders från en V8?
Skriv svar