Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 1:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: tor aug 18, 2016 9:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Glömde säga tack!

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 02, 2017 11:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1825
Ort: Borås
Tjenare!

Spinner vidare i denna tråden,

Byggde en FR c20ne festivalmotor åt en kille, resultatet av bromsningen blev 183hk och 191nm

Vad är bra på en sådan här motor?

Setupen löd;
Första öd 16v kolvar
Toppen portade jag med standardventiler
Kamaxeln ky67 270g 11.4mm lyft
Weber 45or

Finner inte mycket av googlandet efter effektsiffror på dessa motorer tyvärr!

Mvh

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 03, 2017 1:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 243
Ort: Bollnäs
Ca. 200hk på motorn och strax däröver får nog anses bra!
Hur mycket portades toppen? Vissa anser att man inte behöver slipa så mycket i dom.

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 03, 2017 10:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1825
Ort: Borås
Den portades till min förmåga av den ventilstorleken som jag hade att jobba med, 42/37mm om ja minns rätt, får lov att kolla i mina papper!

Har du någon sådan här motor själv?

Ska.bygga en till nu här snart, oxå den med orginalventiler! Så ska se om jag kan finna lite mer.

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 04, 2017 9:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 371
Ort: lycksele
Har själv aldrig rört en sådan motor men med den snälla kammen måste det ju vara riktigt bra :thumbright:
Med en 10gr vassare insugs profil med helst mot 13mm lyft borde man ju vara mot 190hk.
Sen dom sista 10-15 upp till 200+ som man skulle vilja ha i en 2150 blir ju dyra hk.
Går det montera 44mm insugsventiler eller blir det bara trångt runt dom då?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 05, 2017 1:03 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1825
Ort: Borås
Jag har inte funderat i att sätta större ventiler, det är dock väldigt trångt!

Mao är inte motorn helt skit!

Som sagt så ska jag göra en till sådan här topp, den ska ja föröka få en kam med 1mm mer lyft och lite mer duration, dock står jag och velar hur jag ska få till tryckarna för en stumprofil!

Mvh

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 06, 2017 4:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 243
Ort: Bollnäs
lyyski skrev:
Den portades till min förmåga av den ventilstorleken som jag hade att jobba med, 42/37mm om ja minns rätt, får lov att kolla i mina papper!

Har du någon sådan här motor själv?

Ska.bygga en till nu här snart, oxå den med orginalventiler! Så ska se om jag kan finna lite mer.

Kompisen har byggt några stycken. Ombyggt till stumma tryckare med nå' n suspekt justering, original ventiler och nå'n skaplig kam som jag inte kommer ihåg värdena på. Den sista han byggde sitter i hans brors bil som går fruktansvärt bra,han har vunnit 2150 klassen i backe ett antal år nu!

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 08, 2017 10:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8730
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det är typ 41.6 och 36.4 eller nåt sånt i ventilstorlek std.
Jag har stoppat i 43/37.5 om jag minns rätt i nån rallycrossmaskin, den ägaren sägs vara mycket nöjd.
Det finns ordentligt med mat i kanalerna att resa insug en hel del så det blir bra för den ventildimensionen.
Toppen på föregående sida med blurriga bilder hade jag grävt rejält i, detta var nog runt 1999-2001 nånstans.
Svetsade om förbränningsrummen och donade, hade en Enem A2 kam.
Vill minnas det var 12.7mm lyft.
Bromsades aldrig, men morosostickan sade ~190hk på hjulen.
Och det går bort väldigt lite i trans på dessa, så ca 205-210hk i maskin var det.
Min var borrad till 87mm vill jag minnas, 2.05l typ.
Byggde senare ett fränare insug, men det kom en C20let ivägen så jag slutförde aldrig.
Siktade då på ca 230hk.

Hade problem med lyftarna, A2 var en hydraulkam, men jag stummade lyftarna och körde mekaniskt.
Slipade av dem undertill och shimsade dem sedan på undersidan.
Hade även bekymmer med oljepumpen, ringdrevet ville spricka då jag varvade över 8500rpm.

Körde sönder ett par F20 lådor, 3ans drev blev som knivar.
Satte i en F16 från 85ans gsi(lägre slutväxel), den höll bättre faktiskt.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010