Sida 1 av 3

RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: sön aug 23, 2015 7:07 pm
av Wikimoe
Inför kommande renovering av drivlinan i lillkadetten så spekulerar jag i lite uppgraderingar så man hänger med storpojka med volvomotor lite bättre. Vet att det finns fler än en konkurrent här på forat, ni får ju gärna komma med input och erfarenheter, förstår inte varför allt ska vara så hemligt. Är ju inte VM, även om det kan kännas så ibland :hihi:

Har en tvåliters c20ne tvärställd opelspis, vet inte jättemycket om maskin då jag köpte den klar. Är en gammal grupp h rallymotor, byggd -97 och renoverad (får jag hoppas) ett par gånger sen dess.
I stora drag (enligt uppgift av tidigare ägare):
Venolia kolvar
XE stakar (?)
weber 45
Topp portad och märkt "din rallyboutiqe"
Kents cam AST 16 (spec insaxat nedan)

Applications Competition
Power Band 3000-7000
Cam Lift(mm) 6.98mm Inlet /Exhaust
Valve Lift(mm) 11.80mm Inlet/Exhaust
Duration 312 Deg Inlet/Exhaust
Timing 52/80 80/52
Full Lift Inlet 104 Deg ATDC
VC (mm) 0.00mm Inlet/Exhaust

Växellåda har i sommar varit en standard F16 med svetsad diff, ska försöka få i en bättre låda till nästa år med bättre stegning och utväxling, förhoppningsvis även en riktig diff.

Bromsad i våras hos mattias i sävar till 165hk på naven vid 6400 nånting varv.
Varvstopp på 6500 i nuläget (std 18E tändning)
Vet ej kompförhållande, ej heller längd och dimension på extraktorröret men det är ett 4-2-1 (betydligt grövre än org c20xe)

Det var faktan jag kan leverera på rak arm, var börjar jag leta mer effekt? Rätt dyrt att få upp volymen på dessa, 20-25k för 150cc kändes saftigt för enems kit.
Är ett förgasarbyte till 48 istället för 45 lönlöst utan större förändringar i övrigt?
Tips på annan kamaxel?

Hoppas på lite idéer från lite mer erfarna :thumbright:

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: mån aug 24, 2015 5:25 am
av Kadett4wd
Borra till 88mm då har du 2.1l, samt du får mer plats runt ventilerna då du kan ta upp förbränningsrummet mer.
Sätt i större ventiler +1mm
Vassare kam, jag körde med en Enem A2, 312dur och 12.7mm lyft
Öka kompet till ca 12.5 till 13-1
Weber 48or eller insprut
'kopiera' Astra kitcar grenröret.
Porta toppen 'rejält' på insug om det ska bli nå fjong.

Jag bromsade aldrig, men tidkortet sade att jag hade runt 185-190hk på hjulen.
Dock med insprut,(haltech)
Min varvade 8800rpm, men det var lite elakt mot 'lyftarna', de ville paja.

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: mån aug 24, 2015 7:39 am
av Wikimoe
Vilka kolvar rekommenderas? Hur stor marginal är det då kvar på blocket, något att vara orolig över?

Ventilerna lär vara bytt, men kan ej bekräfta då toppen ej är lyft ännu. Skulle vara lite skönt att slippa förgasarna men då enbart original insprut tillåts i 2150 kanske det blir en flaskhals... Kanske om man får byta hårdvaran som tex BMW lmm. Ska forska i det.

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: mån aug 24, 2015 7:44 am
av Kadett4wd
om du ska köra originalsprut kan du köra Kadett gsi/gte upp till -86 men med fördelare från 1.6s(bort med varvstoppet)
Kolvar finns det massvis olika märken på 87mm, inga bekymmer med blockstabiliteten så länge det är block med 'closed deck'.

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: mån aug 24, 2015 10:20 am
av Wikimoe
Massa olika märken på 87, du skrev tidigare 88? Jag läste på enems hemsida att ingen tillverkar högkompskolvar till denna motorn, är det bara bluff då?

Förklara gärna mer om blocken, och om det är någon särskild årsmodell jag letar. Har gen1 och gen2 std motorer på pall.

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: mån aug 24, 2015 5:48 pm
av Wikimoe
Kollat runt lite och grenröret jag har ser ut att vara ett martelius som highspeedracing säljer.
Till höger en bit ner på denna sidan http://www.highspeedracing.se/MarteliusExhausts.htm

Finns i tre dimensioner ser jag, ingen möjlighet att mäta detta nu.

Erfarenheter om detta?

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: tis aug 25, 2015 4:42 am
av Kadett4wd
sifferminnet.. jag menade 88mm hela tiden ;)
Högkompskolvar behövs inte.
Med plana kolvar och plana toppen kan du nå runt 13.5-1 i komp.

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: tis aug 25, 2015 7:44 am
av Wikimoe
Jag är ju inte så oerhört bevandrad i trimträsket, letar kolvar och de enda jag hittar som säljer kolvar på 88mm är "QED motorsport" i England. De är till xe dessutom, men torde funka ändå?

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: tis aug 25, 2015 8:35 am
av Kadett4wd
Ja, de har som enda skillnad i mått att de ska ha fullflytande kolvbult.

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: tis aug 25, 2015 1:57 pm
av Wikimoe
Ok då vet jag.

Har kollat med tekniker nu som säger att insprut ska vara original till motorn och inget får ändras gällande spridare, spjäll lmm osv.

Ungefär hur långt går det komma med original c20ne eller 18e sprut?
Knappast lika långt som med dubbla 48or misstänker jag.

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: tis aug 25, 2015 2:57 pm
av MattiasH
Jag körde original sprut med andra spridare och mjukvara som Rolf uhr gjorde på måfå.
Den maskin gav 149hk på hjulen.
Den berömda luftklaffen lär ju varit veckans strypning :thumbdown:

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: tis aug 25, 2015 4:12 pm
av Wikimoe
Andra spridare är ju som sagt aja baja, enligt en tekniker i Boden jag talade med.
Känns som man kan glömma några märkvärdigt högre effekter än den du fick ut Mattias...

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: tis aug 25, 2015 4:54 pm
av MattiasH
Ja tyvärr är det ju så, jag hade även ett lexmaul insug då och det var det en del besiktare som påpekade och tyckte illa om.
Så det är förgasare som gäller om man vill få ut lite effekt.
Det är så konservativt och bakåtsträvande så man blir förbannad å sen klagar dom återväxten :doh:

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: fre sep 04, 2015 3:57 pm
av Magic thomsson
Jag har Mikuni 40 rs på min 2150 rc volvo motor som många andra som kör i Svealands och götalandscupen och jag är supernöjd med mina iaf =0).
1 steg upp bara på tomgångsmunstycket och högfarten från grundsetupen.

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Postat: fre sep 04, 2015 10:23 pm
av Wikimoe
Räcker de mikuni till?
För min del känns Weber närmare till hands då det är mindre arbete med att byta till 48or, dessutom fick jag känslan av att Jens föredrog Weber när jag var där och justerade. Jag lär återkomma dit om de har tid nämligen.

Har mer info om motorn nu.
Toppen är portad, bilder kommer ev senare. Ventilstorlek verkar vara original. Förbränningsrum bearbetade runt ventiler.
Ventilfjädrar bytt, ej dubbla.

Bottendel har original slag men en positiv överraskning var att den är borrad till 97mm, om än det bara ger 45cc.
Kolvar är plana venolia. Vevstakar är gjutna, original GM? Tycker mig se en GM stämpel. Är dock smäckrare än original c20ne, hur ser xe stakar ut?
Bilder kommer.

Lite kantigt och trist inlägg, skriver på mobilen. Ser det som egna anteckningar.