Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 18, 2017 7:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör sep 05, 2015 9:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 341
Kanske skulle vara bra att kunna varva mer !

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 05, 2015 11:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Inlägg: 570
Om dom räcker till ja =0). kehin 41 funkar också, det har min klubbkompis Marcus höglund som vann A finalen i strängnäs nu senast. Blir ju ett jäkla bottendrag för att dom är mindre i area för du har bara 1 nål på fullgas i spjällhuset. I en bromsbänk kan säkert få ut mer topp effekt och varva mer med weber 48. Men du åker inte snabbast på banan om du kan varva mest och har högst maxeffekt i bänk =0) .Sen är ju insuget på Mikuni 40 också 40 mm in så du får upp gashastigheten snabbare från låga rpm . Problemet är ju o fixa insug och bredda dom.
Tror Halvarsson racing kan köra fram alu insug åt dig i cnc fräsen om du frågar han =0). Eller hagestig bröderna i skåne har jag för mej kan fixa insug med.
Min varva 7890 rpm i bänken med ett standard timo typ 3 grenrör, går o bygga om grenröret för o få mer varv med. Inget som jag har gjort o testat på min än. På 5500 rpm hade jag mest vrid.
JB engine har byggt nån 2150 med Mikuni 45 hsr också åt en junior , talade med hans far i västerås förra året när jag körde min sista tävling innan jag fick stressrelaterad tinitus mm så mitt tävlande har tyvärr vilat iår.
En kompis kör weber 48 or i sin 2150 och vi har nästan identiska flödesvärden i topparna och i bromsbänken med, inte i samma bänk men i 2 bänkar som sägs vara rätt lika.
Tyvärr har jag inte orkat tävla i år pga sjukdom så vi har inte kunnat mötas på banan än :( .

_________________
Roger (Magic T) Thomasson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 05, 2015 12:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 341
Men han har varvstopp vid 6500......... och max effekt vid 6400.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2015 7:59 pm 
Online
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Ska se om jag lyckas ordna någon bättre lösning på tändning för att kunna varva lite till.

Här kommer lite bilder, först en bild på kolv och stake. Original GM, men ifrån vilken motor?
Bild

Bonusbild på standard gen1 c20ne kolv och stake
Bild

Bild på mitt förbränningsrum, synpunkter på om det går att förbättra?
Bild

Bonusbild på original förbränningsrum
Bild

Ventilfjädrar
Bild


Mätte upp ett kolvringsgap på en cyl till 1.8mm :whistle:
Nya ringar och allmän uppfräschning blir vad som gäller för bottendelen.
Kan jag använda mina nuvarande kolvar om jag vill stroka upp volymen och bara beställa nya stakar?

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 08, 2015 7:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8763
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Har du kollat den lille svarta tändboxen från GSI 85-86?
Har för mig de varvade mycket mer än 6500rpm.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 08, 2015 10:00 am 
Online
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Definitivt värt att kolla upp.
Svårigheten är väl att hitta en.

Kadett; jag har några bilder på insugskanalen, kan jag skicka dem till dig och kanske få lite input på ev förbättring?

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 09, 2015 9:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8763
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag postar bilder på min gamle 2.0ne här så kan du jämföra ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ursäkta bildkvalitén, det är massa år sedan dessa togs, en tid då digitalkameror var sällsynt *S*

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 09, 2015 11:07 am 
Online
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Det var stora hål i den där du!
Tar du på dig att göra i ordning en topp?
Om man tänker varvtal, hur långt kan man varva innan hydrauliska lyftarna säger upp sig?
Och finns några fler kritiska delar i en NE som inte gillar varv? Har läst om dreven i oljepumpen.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 11, 2015 5:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8763
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Vevstakarna gillar inte varv.
lyftarna är ju en modell som står still i dessa så man kan varva lite mer än normala.
jag varvade 8800 men då pajade de nån enstaka gång.
Ta det andra i pm.

Mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 12, 2015 6:09 am 
Online
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
PM skickat.

Vad gäller tändning så lutar det just nu åt att skaffa en msd Box med reglerbar varvstopp.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 19, 2016 10:24 pm 
Online
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Motor ihopplockad med ungefär samma spec som innan, beslutade att lägga mer pengar på växellådan istället.

Står nu mest och kliar mig i huvudet över tändningen, har skaffat mig en MSD 6al-2. Bra instruktioner följde med, men är ändå osäker på signal från motor till box.
Jag har hallgivare i min fördelare om jag förstått allt rätt, tre kablar märkta +0- varav 0 bör kopplas till vit kabel till MSD.
- ska till jord.
+ ska till tändning.

Är det så enkelt att jag kan fimpa av original kabel till fördelare, dela på kablarna, koppla in dem enligt ovan och sedan gasa?
Läste på någon avlägsen tråd här på forat (som jag inte hittar åt igen) att man med hallgivare måste ha kvar original drivsteg och koppla in MSD efter den boxen.
Svaret på denna fråga känns så självklart någonstans, men jag lyckas inte se det på egen hand.

Hjälp?

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 17, 2016 2:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 246
Ort: Bollnäs
Hur går det, blivit något tävlat?

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 17, 2016 9:31 pm 
Online
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Några tävlingar har det blivit. Blev dock pappa och köpte hus i samma veva för några veckor sedan så racekontot har krympt en del.
Här uppe får vi köra med 2.0 16v i 2150 så länge den är o grupp n utförande, planen är att stoppa i en c20xe för bättre driftsäkerhet och mindre underhåll.
Värst blir man ändå aldrig, jag siktar på att ha roligt, och tävlandet är roligare äb skruvandet.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 18, 2016 9:59 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 246
Ort: Bollnäs
Grattis! Ja racekontot brukar krympa bra när man skaffar barn och hus. Det där med 2.0 16v är något som förbundet borde titta närmare på så det kommer in moderna re motorer någon gång, vi kan ju inte hålla på och harva med 8v hur länge som helst. Det är ju 2016 nu :)

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 18, 2016 9:50 pm 
Online
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Ja, visst börjar det kännas gammalt med Volvo, även om karosserna blivit nyare.

Farsgubben byggde en corolla med 3s-ge motor, den med 175hk, och han hänger på skapligt ändå med tanke på att hela hans bil kostar som en omgång sellholmdämpare till en e36.
Helt orörd 25k mil motor då, samt så gott som orört chassie bara bytt framdämpare.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010