Inför kommande renovering av drivlinan i lillkadetten så spekulerar jag i lite uppgraderingar så man hänger med storpojka med volvomotor lite bättre. Vet att det finns fler än en konkurrent här på forat, ni får ju gärna komma med input och erfarenheter, förstår inte varför allt ska vara så hemligt. Är ju inte VM, även om det kan kännas så ibland
Har en tvåliters c20ne tvärställd opelspis, vet inte jättemycket om maskin då jag köpte den klar. Är en gammal grupp h rallymotor, byggd -97 och renoverad (får jag hoppas) ett par gånger sen dess.
I stora drag (enligt uppgift av tidigare ägare):
Venolia kolvar
XE stakar (?)
weber 45
Topp portad och märkt "din rallyboutiqe"
Kents cam AST 16 (spec insaxat nedan)
Applications Competition
Power Band 3000-7000
Cam Lift(mm) 6.98mm Inlet /Exhaust
Valve Lift(mm) 11.80mm Inlet/Exhaust
Duration 312 Deg Inlet/Exhaust
Timing 52/80 80/52
Full Lift Inlet 104 Deg ATDC
VC (mm) 0.00mm Inlet/Exhaust
Växellåda har i sommar varit en standard F16 med svetsad diff, ska försöka få i en bättre låda till nästa år med bättre stegning och utväxling, förhoppningsvis även en riktig diff.
Bromsad i våras hos mattias i sävar till 165hk på naven vid 6400 nånting varv.
Varvstopp på 6500 i nuläget (std 18E tändning)
Vet ej kompförhållande, ej heller längd och dimension på extraktorröret men det är ett 4-2-1 (betydligt grövre än org c20xe)
Det var faktan jag kan leverera på rak arm, var börjar jag leta mer effekt? Rätt dyrt att få upp volymen på dessa, 20-25k för 150cc kändes saftigt för enems kit.
Är ett förgasarbyte till 48 istället för 45 lönlöst utan större förändringar i övrigt?
Tips på annan kamaxel?
Hoppas på lite idéer från lite mer erfarna