Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Fredrikb72
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 08, 2015 12:02 pm

Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av Fredrikb72 »

Hej! Mitt första inlägg :P Min pappa har en Jaguar som renoverats under många år och motorn surar ner sig. Webrarna justerades på rullande landsväg på 80 talet men den har alltid velat sura ner sig men tror det är värre nu. Motorn är en 4,2 med extraktorgrenrör, D-type kam + en hel del annat som inte är original.

Detta sitter i webrarna nu.

Halsring:38
Spridare:3.5
Huvudmunstycke:155
Emulsionsrör:f2
Luftmunstycke:190
Lågfartsmunstycke:55 f8
Acc.munstycke:40
Pumpventil:50
Nålventil:225
Flottörnivå: 7

Bränsletryck 2,5 bar

Komp 9:1

Någon som har erfarenhet och kan komma med tipps?

En video på bilen med motorn igång: https://www.youtube.com/watch?v=DimFOB5nW78
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av Dennis M »

Bränsletrycket ska väl vara mer åt 0.25 bar?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av Erland Cox »

Prova F9 rör istället. F2 rör blir väldigt feta på delgas med så små förgasare.

Erland
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av TVR »

Den bestyckningen är exakt som Misabs lista, bortsett från att de hade 165 i huvudmunstycke. Troligen var det väl det som ändrades när den kördes på rullande landsväg. När surar den ner sig (vilken belastning/varv, kall/varm)?
Försök få tag på en bredbandslamdamätare och använd den. Det förenklar väldigt mycket!
Fredrikb72
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 08, 2015 12:02 pm

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av Fredrikb72 »

Kan tillägga att motorn går ganska bra men klarar inte besiktningen. Ska försöka låna en bredbandslamda, finns det någon i Östergötland som skulle kunna tänka sig att låna ut någon helg?
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av TVR »

Du menar att den går fett på tomgång/låg last?
Det bör finnas justerskruvar på förgasarna för att ställa blandningen i det registret (finns nog någon äldre modell av weber som saknar det). Om det inte går att justera tillräckligt (skruvarna går i botten men den är ändå fet) så får man byta till ett steg mindre lågfartsmunstycken och testa igen att justera.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av Erland Cox »

Efter mina erfarenheter så kan jag säga att den alltid kommer att gå fett med F2.

Erland
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av TVR »

Ja du har nog rätt i det.
Trippel weber på en E-type är ju ganska mycket race redan där (plus annan kam) och man prioriterade säkert inte en modern bilprovningsvänlig CO-halt på tomgång varv när den bänkades....

Tyvärr blir det inte så billigt att byta sex stycken E-rör (plus möjligt behov att byta huvud och luftmunstycken också) så det kan kan ju vara värt att kolla om det går att låna delar för att testa. E-rören ligger väl på drygt 200 kr styck har jag för mig och munstyckena kostar säkert 60-70 kr någonting. Så det kan nog hamna på runt 1000 kr/förgasare att byta.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av fredde_vit_pv »

e-rören borde inte påverka blandningen på tomgång/besiktning och små spjällvinklar.
jag tror förgasarna behöver synkas bättre kanske även mellan spjällen i samma förgasare
kanske gasreglagen är lite kassa!? lämnar alla spjällen tomgångstopparna exakt samtidigt?
andra troliga fel kan vara skadade nålventiler eller luftläckage(tjuvluft)

/Fredde
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av Erland Cox »

E-rören påverkar direkt så fort man börjar öppna spjällen.
Jag ser stor skillnad på lågt gaspådrag på lambdamätaren beroende på hur E-rören ser ut.
Det är hur lufthålen sitter i rören samt tjockleken på röret som påverkar.
F2 rör har en diameter på 7,5mm medan F9 rör har en diameter på 8mm.
Jag har aldrig fått F2 rör att funka på 45:or utan jag har fått köra F9 eller F16.
Lågfartsmunstyckena ger blandning genom progressionshålen som man öppnar efterhand när man går från stängt spjäll.
Progressionshålen påverkas av undertrycket bakom spjällen och det minskar med ökad spjällöppning
så man får justera övergången med emulsionsrör med hål på rätt ställe.
Tjockleken på röret bestämmer bränslereserven runt E-röret och funkar som en slags accpump vid gaspådrag.
Hackar motorn till när man öppnar spjället efter att ha bromsat genom en kurva kan man behöva tunnare rör.
Om accmunstyckena och bottenventilen är rätt.
För att få till bränslekurvan krävs rärr E-rör, huvudmunstycke och luftmunstycke.
Om motorn går fett på låga varv hjälper det att byta till mindre huvudmunstycke förutsatt att man får tillräckligt mycket bränsle på höga varv.
Huvudmunstyckena påverkar hela varvtalsregistret lika mycket medan luftmunstyckena är mer progressiva
och bromsar mer ju mer luft motorn drar i sig, mest vid max vrid per insugningstakt.
Men för att kunna se vad som händer krävs en bredbandslambda.
I och för sig funkar en smalbandslambda typ Haltech med 30 lysdioder också fast inte lika bra.

Erland
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av StefanM »

Finns inget att fundera på, kör den på rullande landsväg igen hos nån som har dokumenterad kunskap på webrar. De har alltid munstycken hemma och beroende på humör och tillgång kan de ju byta in dina gamla så det är ju inte säkert att du behöver budgetera med en hel drös nya munstycken.
Se över bränsletrycket dock så det inte är det som ställer till det.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Jaguar E-type surar ner sig med weber 45

Inlägg av Jakesta »

Som Dennis sa, 2,5 bar bränsletryck är helt galet.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Skriv svar