Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 7:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör sep 12, 2015 9:50 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
Lanseras till slutet av året ungefär, provkörs fortf i bil och viss modifikation kommer göras.

Gjuts och bearbetas manuellt så som jag förstått det

Tar alla eftermarknadsdelar precis som en std topp.

Hur tycker ni dom verkar flöda direkt ur kartong?

Bild

Har mkt att göra med SPA och vill någon beställa kan jag förmedla en direkt kontakt!

/ Jonas

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 12, 2015 11:48 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 518
Ort: Linköping
Eftersom det inte är angivet vid vilket undertryck luftflödet är uppmätt kan man ju inte säga varken bu eller bä om flödessiffrorna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 12, 2015 12:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
Ok, Jag kan ta reda på det!

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 12, 2015 5:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
Inlägg: 259
Ort: Sundsvall
Flödat i en Superflow 1020 vid 10" , säger man så?

/ J

_________________
actsweden@gmail.com
0702557856

SUNDSVALL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 13, 2015 6:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 518
Ort: Linköping
Ja, det är de där 10 tum som är viktiga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2015 4:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
Jag tror att man ska ta flödet vid 10" vp gånger 1,670 för att få flödet vid 28" vp. 128,9 blir alltså 215,2 cfm. Kanske inte ett helt fantastiskt resultat? Jag vet ju iofs inte om org. topparna är katastrof.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2015 9:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Jag har en AKLtopp hemma. Avgas dom dom är katastrof. Det ser ut som om dom gjort hela toppen högre. Ser bättre ut än standard.
Här finns bilder hur dom ser ut standard
viewtopic.php?f=11&t=14351&hilit=ABA&start=135

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2015 3:59 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
215CFM med 41mm ventil är skitbra. Nästan otroligt bra med den cylinderdiametern som de här motorerna har.
Toppen ser fin ut på bild, fina kanaler med tjocka väggar.
Vad har dom för prislapp?
Synd att dom inte är till Volvo.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2015 9:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 565
Ort: Lapua Finland
I Finland det finns billet hemi 8v toppar med kylkanaler till vw med dubbla kamaxlar, modellet är fiat twincam 8v topp, 43.5/36.5 ventiler, fiat kammar passar, toppen passar direkt till vw block och du får hästar.. :lol:
Jag tycker de är mycket fränare jämför original utseende toppar som dehär xflow topparna. Om någon är intresserad, jag kan ordna..

215cfm/41mm är väldigt bra, om det är sant, du, som sa att det var inte bra, är kanske omöjligt för en volvotopp :)
Jag har gjort en toyota 3K topp, från en KE20 1200cc corolla, 41.5/34 ventiler och den flödar nästan 200 cfm/13mm efter massa jobb, kolvdiameter är mycket mindre än vw har.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 15, 2015 4:11 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Hur ser en sån Toyota topp ut?
45 graders säten?
95 CFM i flöde per kvadrattum ventil.
282 fps med 90% under ventilen.
275 fps är nog nära max på en 531 topp så det är nära.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 15, 2015 4:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
Jarmo: Det var jag som skrev att det inte var så bra, jag läste lite fort och fel på ventil diametern.. Vad kostar en sådan Fiat/vw billet topp?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 15, 2015 7:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 565
Ort: Lapua Finland
Erland Cox skrev:
Hur ser en sån Toyota topp ut?
45 graders säten?
95 CFM i flöde per kvadrattum ventil.
282 fps med 90% under ventilen.
275 fps är nog nära max på en 531 topp så det är nära.

Erland


0.915-0.92 under ventilen, jag svetsade förbränningrummets golv ca. 5mm högre, kanalen ser ganska likadant ut som en volvo 531 har, avgaskanal har förstås också mycket högt innerkurva och flödar bra.

En Toyota K motors topp har ganska bra kanaler och förbränn.rum standard. En toyota rallybil, starlet eller corolla är ganska snabba med en 5K motor och 3K topp. 1580 cc och de bästa kan ha över 200hk.

Jag kan fråga vad en vw billet topp kan kosta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 02, 2015 4:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 195
Vad kostar VW toppen i tråden?

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 11, 2015 10:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 195
Beeemerboy skrev:
Lanseras till slutet av året ungefär, provkörs fortf i bil och viss modifikation kommer göras.

Gjuts och bearbetas manuellt så som jag förstått det

Tar alla eftermarknadsdelar precis som en std topp.

Hur tycker ni dom verkar flöda direkt ur kartong?

Bild

Har mkt att göra med SPA och vill någon beställa kan jag förmedla en direkt kontakt!

/ Jonas

Skulle du vilja kika på priset? En kompis står o vacklar på 1800 16v eller 2l 8v.....


Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 25, 2018 6:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Inlägg: 155
Ort: Falköping. Börstig
Någon som har testat en sådan här topp?
Fundera på en själv, säljs tydligen enbart via aliexpress... för 590 US dollar.

Står att det är massor med maskin arbeten som behövs dock inte vad, är detta bara en rå-gjutning? se inte ut så på bilderna... :?
Sitter tydligen styrningar och säten i alla fall.

Vad kan man får en orginal counter/cross flow 8v topp att flöda annars??

Några funderingar så här efter 3 år? :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010