Sida 1 av 2

VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: lör sep 12, 2015 9:50 am
av Beeemerboy
Lanseras till slutet av året ungefär, provkörs fortf i bil och viss modifikation kommer göras.

Gjuts och bearbetas manuellt så som jag förstått det

Tar alla eftermarknadsdelar precis som en std topp.

Hur tycker ni dom verkar flöda direkt ur kartong?

Bild

Har mkt att göra med SPA och vill någon beställa kan jag förmedla en direkt kontakt!

/ Jonas

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: lör sep 12, 2015 11:48 am
av Karl V
Eftersom det inte är angivet vid vilket undertryck luftflödet är uppmätt kan man ju inte säga varken bu eller bä om flödessiffrorna.

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: lör sep 12, 2015 12:17 pm
av Beeemerboy
Ok, Jag kan ta reda på det!

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: lör sep 12, 2015 5:15 pm
av Beeemerboy
Flödat i en Superflow 1020 vid 10" , säger man så?

/ J

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: sön sep 13, 2015 6:25 pm
av Karl V
Ja, det är de där 10 tum som är viktiga.

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: mån sep 14, 2015 4:52 am
av David Herbertsson
Jag tror att man ska ta flödet vid 10" vp gånger 1,670 för att få flödet vid 28" vp. 128,9 blir alltså 215,2 cfm. Kanske inte ett helt fantastiskt resultat? Jag vet ju iofs inte om org. topparna är katastrof.

/David

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: mån sep 14, 2015 9:16 am
av loop
Jag har en AKLtopp hemma. Avgas dom dom är katastrof. Det ser ut som om dom gjort hela toppen högre. Ser bättre ut än standard.
Här finns bilder hur dom ser ut standard
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=135

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: mån sep 14, 2015 3:59 pm
av Erland Cox
215CFM med 41mm ventil är skitbra. Nästan otroligt bra med den cylinderdiametern som de här motorerna har.
Toppen ser fin ut på bild, fina kanaler med tjocka väggar.
Vad har dom för prislapp?
Synd att dom inte är till Volvo.

Erland

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: mån sep 14, 2015 9:38 pm
av Jarmo Y
I Finland det finns billet hemi 8v toppar med kylkanaler till vw med dubbla kamaxlar, modellet är fiat twincam 8v topp, 43.5/36.5 ventiler, fiat kammar passar, toppen passar direkt till vw block och du får hästar.. :lol:
Jag tycker de är mycket fränare jämför original utseende toppar som dehär xflow topparna. Om någon är intresserad, jag kan ordna..

215cfm/41mm är väldigt bra, om det är sant, du, som sa att det var inte bra, är kanske omöjligt för en volvotopp :)
Jag har gjort en toyota 3K topp, från en KE20 1200cc corolla, 41.5/34 ventiler och den flödar nästan 200 cfm/13mm efter massa jobb, kolvdiameter är mycket mindre än vw har.

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: tis sep 15, 2015 4:11 pm
av Erland Cox
Hur ser en sån Toyota topp ut?
45 graders säten?
95 CFM i flöde per kvadrattum ventil.
282 fps med 90% under ventilen.
275 fps är nog nära max på en 531 topp så det är nära.

Erland

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: tis sep 15, 2015 4:40 pm
av David Herbertsson
Jarmo: Det var jag som skrev att det inte var så bra, jag läste lite fort och fel på ventil diametern.. Vad kostar en sådan Fiat/vw billet topp?

/David

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: tis sep 15, 2015 7:34 pm
av Jarmo Y
Erland Cox skrev:Hur ser en sån Toyota topp ut?
45 graders säten?
95 CFM i flöde per kvadrattum ventil.
282 fps med 90% under ventilen.
275 fps är nog nära max på en 531 topp så det är nära.

Erland
0.915-0.92 under ventilen, jag svetsade förbränningrummets golv ca. 5mm högre, kanalen ser ganska likadant ut som en volvo 531 har, avgaskanal har förstås också mycket högt innerkurva och flödar bra.

En Toyota K motors topp har ganska bra kanaler och förbränn.rum standard. En toyota rallybil, starlet eller corolla är ganska snabba med en 5K motor och 3K topp. 1580 cc och de bästa kan ha över 200hk.

Jag kan fråga vad en vw billet topp kan kosta.

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: fre okt 02, 2015 4:00 pm
av Matti johansson
Vad kostar VW toppen i tråden?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: sön okt 11, 2015 10:05 am
av Matti johansson
Beeemerboy skrev:Lanseras till slutet av året ungefär, provkörs fortf i bil och viss modifikation kommer göras.

Gjuts och bearbetas manuellt så som jag förstått det

Tar alla eftermarknadsdelar precis som en std topp.

Hur tycker ni dom verkar flöda direkt ur kartong?

Bild

Har mkt att göra med SPA och vill någon beställa kan jag förmedla en direkt kontakt!

/ Jonas
Skulle du vilja kika på priset? En kompis står o vacklar på 1800 16v eller 2l 8v.....


Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Postat: tor okt 25, 2018 6:31 pm
av Jim Holmgren
Någon som har testat en sådan här topp?
Fundera på en själv, säljs tydligen enbart via aliexpress... för 590 US dollar.

Står att det är massor med maskin arbeten som behövs dock inte vad, är detta bara en rå-gjutning? se inte ut så på bilderna... :?
Sitter tydligen styrningar och säten i alla fall.

Vad kan man får en orginal counter/cross flow 8v topp att flöda annars??

Några funderingar så här efter 3 år? :D