Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jan 24, 2019 12:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: fre nov 02, 2018 10:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Inlägg: 156
Ort: Falköping. Börstig
Köpte en sådan här topp i alla fall så får man se om det är något att har. :revs:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 03, 2018 8:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Inlägg: 100
Ort: jakan/stockholm
Jim Holmgren skrev:
Någon som har testat en sådan här topp?
Fundera på en själv, säljs tydligen enbart via aliexpress... för 590 US dollar.

Står att det är massor med maskin arbeten som behövs dock inte vad, är detta bara en rå-gjutning? se inte ut så på bilderna... :?
Sitter tydligen styrningar och säten i alla fall.

Vad kan man får en orginal counter/cross flow 8v topp att flöda annars??

Några funderingar så här efter 3 år? :D



Kan ju vara gjuteriet i kina som kränger på sidan om,så det är råämnen.
Kineserna e ju experter på att kränga ”andras” grejer

_________________
kör 5-axligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 14, 2018 10:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Inlägg: 156
Ort: Falköping. Börstig
Har fått hem den nu och sitter här med den i knät :thumbright: .

Så detta är vad jag ser med mina begränsade kunskaper om topplock.

Det är som på bilden en topp med överfall/bult styrningar/säten.
Maskin arbetet se bra ut, dock är gjutningen lite rå på sina ställen...

Förbräningsrumet är ca 82.5mm brett, så om man ska har det på en 1.6/1.8L med 81mm borr så får man slipa lite vid kanten.
Ska också vara ett hål för oljan som måste pluggas för de mindre motorena vad jag har förstått, men har dålig koll på detta.

Ett av bulthålen mellan 4 å 3 cylinder se ut att vara en millmeter större än de andra ca13mm?? Det ska det vara så?

Någon som undra något så fråga bara!
Själv fundera jag på skicka iväg toppen till ett proffs som kan se över och porta, fixa ventiler. någon intesserad?
Synd om jag som inte kan ska mickla med sådana dyra grejor och riskera att har sönder det!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2018 10:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1075
Ort: Torpshammar
Ett av skruvhålen är väl oljekanal till kammen väl om jag inte missminner mig hur de är gjorda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2018 11:49 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Inlägg: 156
Ort: Falköping. Börstig
StefanM skrev:
Ett av skruvhålen är väl oljekanal till kammen väl om jag inte missminner mig hur de är gjorda.


Jo det verka stämma, kollade på en annan topp och såg ut som en anning större dia på den med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 26, 2018 1:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1582
Ort: Skånska Landsbygden
magnaten skrev:
Jim Holmgren skrev:
Någon som har testat en sådan här topp?
Fundera på en själv, säljs tydligen enbart via aliexpress... för 590 US dollar.

Står att det är massor med maskin arbeten som behövs dock inte vad, är detta bara en rå-gjutning? se inte ut så på bilderna... :?
Sitter tydligen styrningar och säten i alla fall.

Vad kan man får en orginal counter/cross flow 8v topp att flöda annars??

Några funderingar så här efter 3 år? :D



Kan ju vara gjuteriet i kina som kränger på sidan om,så det är råämnen.
Kineserna e ju experter på att kränga ”andras” grejer


SPA Turbo är en av tusentals återförsäljare på AliExpress och de har sin webstore där. De är stora på eftermarknadsdelar till VW och har både H-profil, I-profil och skelett-stakar till dem, trimkammar mm.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2018 12:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 742
Ort: Umeå
Vad kostade den?

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2018 10:54 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 174
Jim Holmgren skrev:
Har fått hem den nu och sitter här med den i knät :thumbright: .

Så detta är vad jag ser med mina begränsade kunskaper om topplock.

Det är som på bilden en topp med överfall/bult styrningar/säten.
Maskin arbetet se bra ut, dock är gjutningen lite rå på sina ställen...

Förbräningsrumet är ca 82.5mm brett, så om man ska har det på en 1.6/1.8L med 81mm borr så får man slipa lite vid kanten.
Ska också vara ett hål för oljan som måste pluggas för de mindre motorena vad jag har förstått, men har dålig koll på detta.

Ett av bulthålen mellan 4 å 3 cylinder se ut att vara en millmeter större än de andra ca13mm?? Det ska det vara så?

Någon som undra något så fråga bara!
Själv fundera jag på skicka iväg toppen till ett proffs som kan se över och porta, fixa ventiler. någon intesserad?
Synd om jag som inte kan ska mickla med sådana dyra grejor och riskera att har sönder det!


Jag har skickat pm till dig ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010