Excenterslipad vev B230 2,5 liter vad kör folk för topp/kam?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
perkabrod
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm

Excenterslipad vev B230 2,5 liter vad kör folk för topp/kam?

Inlägg av perkabrod »

Hej!
Skulle vilja sätta ihop en motor till min Volvo 360 som ska köras på gata.
Har tidigare varit inne på en B230 och lämna en 530 på portning samt även låta B230F-insuget portas.
Mina mål är någonstans kring 180 hk kring 5000 rpm och då har jag fått höra att portning på 530 toppen med std ventiler, t ex fs300 kam ska gå använda med fördel istället för 531 och att det som är flaskhalsen för mina önskemål är B230F-insuget...

Nog om gamla tankar, nu till funderingarna. Jag har sett att excenterslipade B23-vevar ligger ganska hyfsat i pris tillsammans med nersvarvade kolvar.
Jag undrar vad man ska tänka på vad gäller insug, topp och kamaxlar utifall man går på ett stroker-utförande.

Mina mål är som sagt kring 180 hästar @ 5000 rpm, gärna redan vid 4500 varv.

Man vill väl inte varva så mycket med en vev med 85 mm slag?
Hur ska man tänka med kamaxlar och toppar när man kör mer volym?
Hämtar man in mycket effekt redan i och med strokerveven så att topp-portning+vass kam inte blir lika kritiskt för att nå effektmålet?
Gissar att insuget iaf måste bearbetas för att få upp lite mer flöde där?

Är det någon som kör en 2,5 l maskin på gata här? Vad kör du för topp/kam och hur är karaktären?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Excenterslipad vev B230 2,5 liter vad kör folk för topp/

Inlägg av Erland Cox »

Motorn blir strypt av F insuget så mer kam än FS300-13 är nog inte lönt.

Erland
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Excenterslipad vev B230 2,5 liter vad kör folk för topp/

Inlägg av Kulan »

Erland. Även om man sätter dit ett större spjällhus?? Typ timos 61mm spjällhus??
Går det göra nåt roligt "redneck trix" för att förbättra F insuget och hur bra blir ett sånt fix om man har tur att det blir bättre?? :-D Du har ju lovordat E insuget och montera spridarfästen osv Ioförsig :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Excenterslipad vev B230 2,5 liter vad kör folk för topp/

Inlägg av »

Största strypningen i b230f insuget är inte vid spjällhuset utan längre in i insuget man kan porta till det lite bättre närmast toppen där spridaren sitter men längre in kommer man ju inte åt utan och kapa sönder det.
Siffrorna timos motor lagt ut får du nog dra av 15-20% på för och få effekt som pratas här på forumet :doh:
Annars om det ska vara en snikmotor kan du ta en topp som haft K-jet och montera spridarna i toppen där K-jet spridarna suttit bygga nya fästen för fuelrail mm och sen använda ett E insug med spjällhus som har tps från f motorn.
Men vilket som ger det mer och investera i ett par fajs förgasare än en vevaxel om man ska räkna effekt för pengarna.
Sen och tänka på med en vev med längre slag är att du kan inte ta ett block med några vändkanter i utan blocket bör vara riktigt fint eller helst borrat då kolvringarna passerar vändkanten.
Annars topp kam mm kan du köra samma som på en 2,3 liters motor men registret kommer vid lägre varv bättre bottenvrid och några hk till.
Du törs varva en omslipad vev 7-8000 iaf kortare stunder.
Under 7000 ska det aldrig vara nått problem om allt annat är bra .
Mvh
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Excenterslipad vev B230 2,5 liter vad kör folk för topp/

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag kör en 85mm strokad vev i min 245`a med Dellorto 48or, 405 topp som jag har portat, hela ventil mekanismen inklusive ventilsätesringar är standard, Enem k15 kam samt ett extraktorgrenrör 2,5 tums rör. Den bromsar 203hk i motorn å går så fint på låga varv att en kärring skulle kunna köra den. Här får du några data på den 3000vpm 100hk, 4500vpm 170hk 5600vpm 200hk.

Jonas E
Skriv svar