Excenterslipad vev B230 2,5 liter vad kör folk för topp/kam?
Postat: mån sep 14, 2015 9:25 pm
Hej!
Skulle vilja sätta ihop en motor till min Volvo 360 som ska köras på gata.
Har tidigare varit inne på en B230 och lämna en 530 på portning samt även låta B230F-insuget portas.
Mina mål är någonstans kring 180 hk kring 5000 rpm och då har jag fått höra att portning på 530 toppen med std ventiler, t ex fs300 kam ska gå använda med fördel istället för 531 och att det som är flaskhalsen för mina önskemål är B230F-insuget...
Nog om gamla tankar, nu till funderingarna. Jag har sett att excenterslipade B23-vevar ligger ganska hyfsat i pris tillsammans med nersvarvade kolvar.
Jag undrar vad man ska tänka på vad gäller insug, topp och kamaxlar utifall man går på ett stroker-utförande.
Mina mål är som sagt kring 180 hästar @ 5000 rpm, gärna redan vid 4500 varv.
Man vill väl inte varva så mycket med en vev med 85 mm slag?
Hur ska man tänka med kamaxlar och toppar när man kör mer volym?
Hämtar man in mycket effekt redan i och med strokerveven så att topp-portning+vass kam inte blir lika kritiskt för att nå effektmålet?
Gissar att insuget iaf måste bearbetas för att få upp lite mer flöde där?
Är det någon som kör en 2,5 l maskin på gata här? Vad kör du för topp/kam och hur är karaktären?
Skulle vilja sätta ihop en motor till min Volvo 360 som ska köras på gata.
Har tidigare varit inne på en B230 och lämna en 530 på portning samt även låta B230F-insuget portas.
Mina mål är någonstans kring 180 hk kring 5000 rpm och då har jag fått höra att portning på 530 toppen med std ventiler, t ex fs300 kam ska gå använda med fördel istället för 531 och att det som är flaskhalsen för mina önskemål är B230F-insuget...
Nog om gamla tankar, nu till funderingarna. Jag har sett att excenterslipade B23-vevar ligger ganska hyfsat i pris tillsammans med nersvarvade kolvar.
Jag undrar vad man ska tänka på vad gäller insug, topp och kamaxlar utifall man går på ett stroker-utförande.
Mina mål är som sagt kring 180 hästar @ 5000 rpm, gärna redan vid 4500 varv.
Man vill väl inte varva så mycket med en vev med 85 mm slag?
Hur ska man tänka med kamaxlar och toppar när man kör mer volym?
Hämtar man in mycket effekt redan i och med strokerveven så att topp-portning+vass kam inte blir lika kritiskt för att nå effektmålet?
Gissar att insuget iaf måste bearbetas för att få upp lite mer flöde där?
Är det någon som kör en 2,5 l maskin på gata här? Vad kör du för topp/kam och hur är karaktären?