Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 6:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån sep 14, 2015 9:25 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm
Inlägg: 5
Hej!
Skulle vilja sätta ihop en motor till min Volvo 360 som ska köras på gata.
Har tidigare varit inne på en B230 och lämna en 530 på portning samt även låta B230F-insuget portas.
Mina mål är någonstans kring 180 hk kring 5000 rpm och då har jag fått höra att portning på 530 toppen med std ventiler, t ex fs300 kam ska gå använda med fördel istället för 531 och att det som är flaskhalsen för mina önskemål är B230F-insuget...

Nog om gamla tankar, nu till funderingarna. Jag har sett att excenterslipade B23-vevar ligger ganska hyfsat i pris tillsammans med nersvarvade kolvar.
Jag undrar vad man ska tänka på vad gäller insug, topp och kamaxlar utifall man går på ett stroker-utförande.

Mina mål är som sagt kring 180 hästar @ 5000 rpm, gärna redan vid 4500 varv.

Man vill väl inte varva så mycket med en vev med 85 mm slag?
Hur ska man tänka med kamaxlar och toppar när man kör mer volym?
Hämtar man in mycket effekt redan i och med strokerveven så att topp-portning+vass kam inte blir lika kritiskt för att nå effektmålet?
Gissar att insuget iaf måste bearbetas för att få upp lite mer flöde där?

Är det någon som kör en 2,5 l maskin på gata här? Vad kör du för topp/kam och hur är karaktären?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 18, 2015 6:36 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5490
Ort: Lund
Motorn blir strypt av F insuget så mer kam än FS300-13 är nog inte lönt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 05, 2016 7:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 68
Erland. Även om man sätter dit ett större spjällhus?? Typ timos 61mm spjällhus??
Går det göra nåt roligt "redneck trix" för att förbättra F insuget och hur bra blir ett sånt fix om man har tur att det blir bättre?? :-D Du har ju lovordat E insuget och montera spridarfästen osv Ioförsig :-)

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 05, 2016 8:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 412
Ort: lycksele
Största strypningen i b230f insuget är inte vid spjällhuset utan längre in i insuget man kan porta till det lite bättre närmast toppen där spridaren sitter men längre in kommer man ju inte åt utan och kapa sönder det.
Siffrorna timos motor lagt ut får du nog dra av 15-20% på för och få effekt som pratas här på forumet :doh:
Annars om det ska vara en snikmotor kan du ta en topp som haft K-jet och montera spridarna i toppen där K-jet spridarna suttit bygga nya fästen för fuelrail mm och sen använda ett E insug med spjällhus som har tps från f motorn.
Men vilket som ger det mer och investera i ett par fajs förgasare än en vevaxel om man ska räkna effekt för pengarna.
Sen och tänka på med en vev med längre slag är att du kan inte ta ett block med några vändkanter i utan blocket bör vara riktigt fint eller helst borrat då kolvringarna passerar vändkanten.
Annars topp kam mm kan du köra samma som på en 2,3 liters motor men registret kommer vid lägre varv bättre bottenvrid och några hk till.
Du törs varva en omslipad vev 7-8000 iaf kortare stunder.
Under 7000 ska det aldrig vara nått problem om allt annat är bra .
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 07, 2016 7:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 89
Jag kör en 85mm strokad vev i min 245`a med Dellorto 48or, 405 topp som jag har portat, hela ventil mekanismen inklusive ventilsätesringar är standard, Enem k15 kam samt ett extraktorgrenrör 2,5 tums rör. Den bromsar 203hk i motorn å går så fint på låga varv att en kärring skulle kunna köra den. Här får du några data på den 3000vpm 100hk, 4500vpm 170hk 5600vpm 200hk.

Jonas E


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010