Största strypningen i b230f insuget är inte vid spjällhuset utan längre in i insuget man kan porta till det lite bättre närmast toppen där spridaren sitter men längre in kommer man ju inte åt utan och kapa sönder det.
Siffrorna timos motor lagt ut får du nog dra av 15-20% på för och få effekt som pratas här på forumet
Annars om det ska vara en snikmotor kan du ta en topp som haft K-jet och montera spridarna i toppen där K-jet spridarna suttit bygga nya fästen för fuelrail mm och sen använda ett E insug med spjällhus som har tps från f motorn.
Men vilket som ger det mer och investera i ett par fajs förgasare än en vevaxel om man ska räkna effekt för pengarna.
Sen och tänka på med en vev med längre slag är att du kan inte ta ett block med några vändkanter i utan blocket bör vara riktigt fint eller helst borrat då kolvringarna passerar vändkanten.
Annars topp kam mm kan du köra samma som på en 2,3 liters motor men registret kommer vid lägre varv bättre bottenvrid och några hk till.
Du törs varva en omslipad vev 7-8000 iaf kortare stunder.
Under 7000 ska det aldrig vara nått problem om allt annat är bra .
Mvh