För stor topp för org. Sprut B230FB?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
sevcon
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:48 pm

För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av sevcon »

Hallå! Håller på och och försöker få lite mer drag i en 940 som jag ska åka nån form av fattigmans folkrace med, banan är liknande rallycross med både grus och asfalt.
Har försökt och läsa mig till nån bra setup på motorn men trådarna är oändliga likaså förståsigpåarna!!
Jag antar att det är mkt till och prova sig fram och det är jag medveten om.
Motorn är som sagt en B230FB. Jag har precis satt på en topp som ska var nån Timo trimmad historia,
Den är planad och ganska rejält portad och det sitter 46/38 ventiler och troligtvis en månen 7 kam.
Utöver toppen så har jag extraktor och 2,5 tum och tänkte även fixa luftburken och ev. Skicka tändning och bränsle Boxen till folkrsceshopen för chippning. Men kommer toppen ev. Ha för stort flöde så det inte går nå bättre pga. Att den inte får bränslet den behöver? Alla svar mottages tacksamt angående en schysst setup av motorn. Har ju min org. Topp kvar om den ev skulle kunna fungera bättre med en annan kam än vx3:an som troligtvis sitter i? Kom med nått förslag grabbar..
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av mauser240 »

Sprutorna räcker till och om det skulle börja sina så är det bara att höja trycket.

Resten var lite väl luddigt tycker jag...
//MartinL
sevcon
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:48 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av sevcon »

Vad är luddigt? Det jag undrar är om toppen är för bearbetad för att ha org. Sprut med tanke på att toppen är lämplig för 45:or el större. Vad ligger trycket på org? Och gör man nån luffarlösning och pressar ihop den eller köper man en ställbar btr? hur mkt kan man öka trycket utan att det blir nå vajjkalle? Det går ju även att chippa bränsle boxen, med vad gör Chippet mer konkret? Längre öppningstider eller vad? Har precis börjat och skruva volvo, där av all okunskap. Försöker läsa mig till det mesta men det är så mkt skit som ska sållas igenom innan man hittar nå vettigt!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av mauser240 »

Vad du vill åstadkomma och med vilka medel.

Chippet anpassas lämpligen efter övrig setup, styr insprutningen, ja. Luffarlösningen funkar för killarna på bosch iaf. 3 bar original, 4 borde gå bra på en sugmotor.
//MartinL
sevcon
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:48 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av sevcon »

Jag vill kräma ur det som sprutet tillåter utan att röra bitten delen, ev lär det ju finnas nån schysst setup som VOC bilarna kör med? Bilen ska ju kunna gå på attack i 2tim utan att rasa! Vet man att funkar och pressa btr:en till 4 bar eller borde det funka? Lär ju finnas några som har provar hur mkt man kan få ur innan sprutet stoppar!!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av mauser240 »

Det är inget problem att spendera 100 tusen på en frän sugmotor. Har du 100 lakan över? Eller har du kanske bara 10? Det är det jag menar med vad man vill åstadkomma och med vilka medel. Budget.

Bottendelen kommer du inte att få sönder med sugmotoreffekt.

För BTRns del går det utmärkt att pressa den till 4 bar, däremot lider spridarbilden. Du måste fråga dig själv vad som är viktigare, tillräckligt med bränsle eller en korrekt spridarbild.

Du säger att du vill få ut max ur sprutet. Vad får man ändra? Chip, tydligen. Och bränsletryck. Annat? Spridare? Systemet i sig räcker till mer effekt än vad som någonsin tagits ur en B230 som sugmotor, bara man anpassar t.ex. spridare efter behovet.
//MartinL
sevcon
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:48 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av sevcon »

Jag vill hålla mig inom en rimlig nivå, men ändå få ut det bästa av prylarna jag fått tag på. Men jag är fundersam på hur och om jag ska gå vidare och med vilka delar? Chipp och spridare får man byta men när är det nödvändigt att gå in på dom bitarna? Jag ska förhoppnings vis få rull på den imorrn kväll och då får jag se hur den går med denhär toppen och extraktor röret. Tycker jag den pinnar på bra så får det vara så men man är ju alltid nyfiken på vad man kan göra mer? Men jag undrar fortfarande om jag bör göra nått åt bränslet i och med toppen jag satt på, eller är det bara att starta upp skite och få en uppfattning om hur den beter sig?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av mauser240 »

I see, said the blind man.

Igång med skiten och håll koll med en bredbandslambda och / eller avgastemp.
//MartinL
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av The »

Om du ska köra folkrace, fixa väghållningen på kärran. De flesta lägger krut på motor och utväxling och har en bil som guppar som en sjösjuk gris.. De som bygger bilar för 20k+ har du ändå inte någon chans mot. Men det är ju så sporten är.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
sevcon
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:48 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av sevcon »

Nej det är inte folkrace, det påminner mera om typ krutcupen, fast inte lika länge! Visst jag har sneglat lite på väghållning, men måste få lite slag i spisen först!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av dundersmurfen »

Med månen7 så tycker jag man ska varva mera. Så chippa stoppet till 8000, hoppas fjädrarna är lite hårdare.. Byt insug, antar du kör med f insuget. Kör kjet, e insuget även kallat svanhals. Skaffa som sagt en bredbandare och ge gas. Vid fullt så hoppas på 0,80-0,88 i lambda om man är lite grovhuggen. Spikar det så dör motorn förr eller senare så håll ett vakande öra.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av David Ingvarsson »

sevcon skrev:Hallå! Håller på och och försöker få lite mer drag i en 940 som jag ska åka nån form av fattigmans folkrace med, banan är liknande rallycross med både grus och asfalt.
Har försökt och läsa mig till nån bra setup på motorn men trådarna är oändliga likaså förståsigpåarna!!
Jag antar att det är mkt till och prova sig fram och det är jag medveten om.
Motorn är som sagt en B230FB. Jag har precis satt på en topp som ska var nån Timo trimmad historia,
Den är planad och ganska rejält portad och det sitter 46/38 ventiler och troligtvis en månen 7 kam.
Utöver toppen så har jag extraktor och 2,5 tum och tänkte även fixa luftburken och ev. Skicka tändning och bränsle Boxen till folkrsceshopen för chippning. Men kommer toppen ev. Ha för stort flöde så det inte går nå bättre pga. Att den inte får bränslet den behöver? Alla svar mottages tacksamt angående en schysst setup av motorn. Har ju min org. Topp kvar om den ev skulle kunna fungera bättre med en annan kam än vx3:an som troligtvis sitter i? Kom med nått förslag grabbar..

timo säljer lite fränare chip till lh 2,4 sprutet. dom krämar ur ca 215 hk med dom chippen i deras bänk med org f insug portad 531 o tror det va lika stora ventiler som du kör å deras steg 3 grenrör o 13,10 kamaxel. värt å kolla på kanske.
sevcon
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:48 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av sevcon »

Har startat upp och provåkt lite innan det är dags för start :D Det är jävligt dålig botten i aset. Skulle vilja säga att den går bäst mellan 5-7000 rpm och det känns lite väl hårt och åka med sånna varv i 2tim som tävlingarna håller på! Jag har försökt och läst till mig och snackat med diverse pulare och blir fan inte riktigt klok på vad som ska göras och inte. Tänkte börja med och hänga i en annan kam för ev. Hitta nån form av botten drag. Prylarna som sitter på för tillfället är boxar från folkrace shopen, exktraktor från Micke grön, annan luftfilter, polvänt triggergivarn och steg 3 toppen med månen 7. Nån sa att man inte nått för att sätta på en sån topp. Han tyckte att det va bättre med planad org. 531.
David det låter ju sjukt om dom krämar ur 215 hk med org. Sprut!!
Men hur fan går man vidare? Ska man skaffa större spjällhus och annan lmm och större spridare och ställbar btr? Nån lär ju sitta på nån beprövad setup för dessa as :D
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av mauser240 »

Om en original båtmotor kan köras på 5000 varv på full belastning timme efter timme, år efter år, så kan man ju tycka att en iordninggjord racemaskin skulle klara av att titta upp dit den med, då och då. Eller?
//MartinL
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: För stor topp för org. Sprut B230FB?

Inlägg av Enok »

Precis, kan lova att dom motorerna kördes i flera dagar i sträck på dom varvtalen i Volvos motorlabb när man testade innan produktion. Så länge kylningen orkar med är det ju i princip ingen skillnad att köra 30 min eller 3 tim.
Peter Olson
Skriv svar