Bestycknings problem B20-weber 45
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
- Ort: Ulrika , i Östergötland
Bestycknings problem B20-weber 45
Har problem att få B20´n att gå bra på vissa varv på dellast.
Med f9 e-rör 165 huvud 160 luft f8-60 lågfart blir det väldigt magert (afr 15-16) vid 1/3-1/2 gaspådrag runt 3000-4500rpm
vid jämn fart 2500-4500rpm går den ordentligt fett (afr 10-10,5)
Full gas från 2800-7500 ligger afr 12,2-13,2
Med 65 i lågfart går den mindre magert vid svag acc men går ännu fetare vig jämn gas.
Med 55 i lågfart går det knappt att gasa mindre än 1/2 gas
Gått upp och ner på luft + huvud men får fortfarande samma fenomen.
Provat med F2 E-rör men då blir det väldigt fett 3000-4500rpm på full gas.
Det borde gå att få den gå bättre, men hur?
B20 borrad 0,60. KG6 kam, 45/38 ventiler ganska stora kanaler, upptaget i förbränningsrum runt ventiler, 12,8:1 kompförhållande. okänt 4-2-1 extraktor 2,5tum avgas. misab insug, Weber 45 (typ15) 40mm halsring, lumenition brytarlöst, ändrad tändkurva 14,5-34grader.
Med f9 e-rör 165 huvud 160 luft f8-60 lågfart blir det väldigt magert (afr 15-16) vid 1/3-1/2 gaspådrag runt 3000-4500rpm
vid jämn fart 2500-4500rpm går den ordentligt fett (afr 10-10,5)
Full gas från 2800-7500 ligger afr 12,2-13,2
Med 65 i lågfart går den mindre magert vid svag acc men går ännu fetare vig jämn gas.
Med 55 i lågfart går det knappt att gasa mindre än 1/2 gas
Gått upp och ner på luft + huvud men får fortfarande samma fenomen.
Provat med F2 E-rör men då blir det väldigt fett 3000-4500rpm på full gas.
Det borde gå att få den gå bättre, men hur?
B20 borrad 0,60. KG6 kam, 45/38 ventiler ganska stora kanaler, upptaget i förbränningsrum runt ventiler, 12,8:1 kompförhållande. okänt 4-2-1 extraktor 2,5tum avgas. misab insug, Weber 45 (typ15) 40mm halsring, lumenition brytarlöst, ändrad tändkurva 14,5-34grader.
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Storlek på accmunstycke?
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
- Ort: Ulrika , i Östergötland
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Acc munstycke 45
Spridare 4,5
Nålventil 225
Svarar bra på gaspådrag från ca 2800-3000rpm och uppåt, inga nysningar eller så.
Spridare 4,5
Nålventil 225
Svarar bra på gaspådrag från ca 2800-3000rpm och uppåt, inga nysningar eller så.
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Mindre halsringar 36 funkar bättre?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
vad tror ni om han testar f2 rör, mindre huvud och 3-4 10 steg mindre luft?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
- Ort: Ulrika , i Östergötland
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Räcker verkligen 36 halsring till?
Har provat F2 rör, men då går det väldigt fett på mellanregisret, eller snålt över 4500rpm
Har provat F2 rör, men då går det väldigt fett på mellanregisret, eller snålt över 4500rpm
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
körde med 38mm halsringar med liknande topp och samma kam, resten av bestyckningen minns jag tyvärr inte.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
- Ort: Ulrika , i Östergötland
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Testat 36 halsringar, men tappar orken runt 6000-6500rpm
Går fortfarande riktigt fett på landsväg 70-100km/h, om jag inte minskar lågfart och huvudmunstycke så den går magert på övriga varv....
Något måste jag gjort fel, men vad?
Kollat igenom förgasarna ännu en gång, men kan inte se något tokigt...
Grejjerna har jag ju kört med i rally för 20 år sedan, och så dåligt gick de inte då.
Toppen är ju renoverad och blocket honat med nya ringar, det är väl enda skillnaden förutom att den hade pappersfilter då och piperxross skumfilter nu.
Går fortfarande riktigt fett på landsväg 70-100km/h, om jag inte minskar lågfart och huvudmunstycke så den går magert på övriga varv....
Något måste jag gjort fel, men vad?
Kollat igenom förgasarna ännu en gång, men kan inte se något tokigt...
Grejjerna har jag ju kört med i rally för 20 år sedan, och så dåligt gick de inte då.
Toppen är ju renoverad och blocket honat med nya ringar, det är väl enda skillnaden förutom att den hade pappersfilter då och piperxross skumfilter nu.
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Vad åker du med för filter, har du trattfilter har dem en förmåga att sugas in i trattarna nämligen... Provat utan helt?
Tommy Landholm
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
jag säger som jag alltid sagt och det är väl investerade pengar att köra en bil på rullande landsväg hos en som har god kunskap om weber. De ser direkt vad som felar och de har munstycken att prova med och har man inga konstiga själv så kan de ta dina i inbyte. Kan locka fram en helt annan gång än att stå och testa i förtvivlan själv.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Mina weber 45 or har funkat fint med 38-40 halsring, F16 e-rör, 40 acc munstycke, 150 luft, 170 huvudmunstycke. Har du bytt nålventiler ?
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
- Ort: Ulrika , i Östergötland
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Kör med ett stort till båda förgasare, ingen skillnad utan.
Jo nog är det bästa sättet att åka till någon som har rulle, och kunskap.
Tiden finns inte just nu, mycket på firman...
Men tycker att det borde gå att få till det körbart med bredbandslambdan iaf.
Nya nålventiler.
Jo nog är det bästa sättet att åka till någon som har rulle, och kunskap.
Tiden finns inte just nu, mycket på firman...
Men tycker att det borde gå att få till det körbart med bredbandslambdan iaf.
Nya nålventiler.
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Använder du bränsletrycks regulator ? Om inte kolla trycket ! Weber tål i bästa fall 0,30 , ibland bara drygt 0,20 .
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
på full gas tycker jag 99% chans är att 40 halsring fungerar bäst på de flesta weber 45:or.
men delgas och övergångar så tunar man mycket med lågfarts munstycken (glöm inte lyft hålet i lågfarten) sen flotörnivån och trycket måste va perfekt.
att de ska va synkade perfekt behöver kanske nämnas också men ganska självklart.
med bb lamdan, en bra weber bok och ringa/snacka på vårt forum lite så kommer du lösa problemen ska du se men glöm inte att det är förgasare perfekt blir det alldrig därför man inte använder förgasare 2015 om inte man måste av nån anledning
mvh jens
men delgas och övergångar så tunar man mycket med lågfarts munstycken (glöm inte lyft hålet i lågfarten) sen flotörnivån och trycket måste va perfekt.
att de ska va synkade perfekt behöver kanske nämnas också men ganska självklart.
med bb lamdan, en bra weber bok och ringa/snacka på vårt forum lite så kommer du lösa problemen ska du se men glöm inte att det är förgasare perfekt blir det alldrig därför man inte använder förgasare 2015 om inte man måste av nån anledning
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
- Ort: Ulrika , i Östergötland
Re: Bestycknings problem B20-weber 45
Jodå har regulator, gjorde en kontroll, hade 0,26 bar, sänkte till 0,2, ingen förbättring.
Nä perfekt har jag inte räknat med att det blir, alltid magrare o fetare på några ställen.
Synkas med vacummätare.
En B20 låter så gott med Webrar
Jens skrev, (glöm inte lyft hålet i lågfarten) vilka menar du?
Letat rätt på anteckningarna från forntiden när den bromsades,
f8-60 lågfart
165 huvud
170 luft
f9 e-rör
45 acc
4,5 spridare
200 nålventil
Insug och grenrör är samma.
Trattarna då var instick, 35mm långa, nu fullradie utan instick.
Har provat ändra flottörnivå från 5,5 mm i flera steg till 8mm.
Går ju något mindre fett på landsvägs fart, men blir mager på fullgas (13,2-14)
Ändrat huvud och luft, men då den går bra på fullgas så blir den extremt fet på jämn gas 2000-3200rpm
Minskar jag lågfart till f855 så går det inte att att gasa mindre än 3/4 gas när man ska köra iväg eller ska öka från 1500rpm och uppåt till ca 3500rpm
Vid vilka varvtal ca går det från lågfart till huvudkrets, de går ju i varandra men ca?
Känns ju som det skulle vara lågfart som är något galet med?
Eller är det trattarna som ställer till det?
Nä perfekt har jag inte räknat med att det blir, alltid magrare o fetare på några ställen.
Synkas med vacummätare.
En B20 låter så gott med Webrar
Jens skrev, (glöm inte lyft hålet i lågfarten) vilka menar du?
Letat rätt på anteckningarna från forntiden när den bromsades,
f8-60 lågfart
165 huvud
170 luft
f9 e-rör
45 acc
4,5 spridare
200 nålventil
Insug och grenrör är samma.
Trattarna då var instick, 35mm långa, nu fullradie utan instick.
Har provat ändra flottörnivå från 5,5 mm i flera steg till 8mm.
Går ju något mindre fett på landsvägs fart, men blir mager på fullgas (13,2-14)
Ändrat huvud och luft, men då den går bra på fullgas så blir den extremt fet på jämn gas 2000-3200rpm
Minskar jag lågfart till f855 så går det inte att att gasa mindre än 3/4 gas när man ska köra iväg eller ska öka från 1500rpm och uppåt till ca 3500rpm
Vid vilka varvtal ca går det från lågfart till huvudkrets, de går ju i varandra men ca?
Känns ju som det skulle vara lågfart som är något galet med?
Eller är det trattarna som ställer till det?
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP