Bestycknings problem B20-weber 45

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bestycknings problem B20-weber 45

Inlägg av The »

Det är väl inte direkt relaterat till varvtal utan apjälläget?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: Bestycknings problem B20-weber 45

Inlägg av jonas w »

Ja de är det kanske, har inte tänkt så långt :doh:

Ska riva båda förgasarna ytterligare en gång och kolla allt, frågan är bara om det hjälper att samma klant kollar ytterligare en gång... :roll:
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Bestycknings problem B20-weber 45

Inlägg av Matti johansson »

hej.
jag skrev ju tidigare en sak du kunde testa men den avfärdade du med motivationen -har testat f2.

läs igen o testa hela receptet. för om du byter e-rör så stämmer inte alltid bestyckningen på storleken. ex vis en f6 klarar mindre huvud än f16 på samma lambdavärde.

luftmunstycket har den egenskapen att den kan leana ut på höga varv med större luft, o då kan du även balansera lite med att gå ner i både huvud och luft. o då kanske 30 på luft.

testa även att byta lågfartsmodell, 60f9 kanske? men givetvis en test i taget.

/ Matti
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: Bestycknings problem B20-weber 45

Inlägg av jonas w »

Nu har jag gett F2 rören en chans till, på full gas med 155 i huvud 120-135 i luft går den runt 12 i afr från 3500rpm till ca 5000rpm sedan blir det magert, får magerryckningar vid 6500rpm och uppåt, afr ca 15
Med 165 huvud och 135-145 i luft så går den fett ca 10,8-11,2afr 3500-4500rpm fö at sedan hamna runt 13 afr 6500rp och uppåt.
Lågfart f860 funkar rätt bra men det är fortfarande extremt fett 9-10,2 afr med små spjällöppningar 2000-3500rpm, samma fenomen som tidigare alltså.

Med F9 och 165 huvud 175 luft f860 lågfart går den riktigt i nästan hela registret,1/4-1/2 gas är den något magert runt 3000-3500rpm, men fortfarande samma med små spjällöppningar.

Provade även tattar av insticks modell (med både F2 och F9 e-rör) utan någon större skillnad på problemet.

Provat att ändra flottör nivå mellan 6-10mm

Provat med nästan stängda blandskruvar, då blir det mindre dåligt på små spjällöppningar men det är ju inte körbart

Med F9-60 i lågfart (hade inte 65) går den lite magert 13.5-14,5 afr upp till ca 3500rpm men problemet kvarstår..

Bytt bränslepump och regulator, ingen skillnad.

Har slut på ideer sedan länge nu.
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bestycknings problem B20-weber 45

Inlägg av Jarmo Y »

Hur var de F16 rör som finns original?

Kollektor diameter är nu 2.5 tum? Toppen har stora ventiler och kanaler kanske helt onödan :) så det kan bli flöde bakåt.
Mycket jobb att prova men en liten diameter kollektor kunde hjälpa i dethär fallet, under 2" räcker bra.

Jag byggde en 2.8 liters volvo 531 motor, 4-1 kollektor var först 48mm, sen gjorde en 56mm, (inside mått) det hjälpte lite på höga rpm men över 270 hk i båda fallet. Din motor är ganska liten för en 2.5 " :)
Skriv svar