B20 båt (AQ 130)

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

Ja fyrbladigt kan vara något :) vet att det skulle finnas några fyrbladiga till 280 drevet men kommer inte ihåg vilket fabrikat det var....

Har inte testat någon annan propp än dän som sitter på, tror att det är 17x14

Har ju inget powertrim till mitt drev men om jag ställer in drevet mer mot aktern så går båten lätt upp i plan men börjar gå på nosen (överplana) redan strax över 20kn, om båten är fullastad så går den bra med drevet helt in mot aktern. annars så går den bäst om man justerar ut drevet ett hack.

Har funderat lite på att skillnaden mellan liten och stor last samt det du skrev om att mitt största problem sitter i bränsletillförseln samt i tändningen.....

Har en 8mm bränsleblåsa typ en som sitter på utombordare är lite orolig att den kanske stryper bränsletillförseln och att det är anledningen till att motorn inte orkar varva ut?

Räknade lite och kom fram till att min motor idag levererar ca 80hk vid 4300 varv så det finns förbättringspotential iaf :)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av mauser240 »

Solas är väl det största propellerfabrikatet. För ca 160€ får man en trebladig propeller från Tyskland. Billigare från Amerika men då kommer ju skatten på.

Vid vilken hastighet planar båten ut? Min Finmar behövde minst 18 knop vid fint väder, mindre vid lite blåst.

Bort med blåsan om du är ens lite osäker på den! Har sett otaliga utombordarinstallationer med för liten blåsa.
//MartinL
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

Kanske var Solas som jag kollat på tidigare, hittade bara för långt nav nu tror att jag har kort nav.
Priset var inte så farligt, från 122€ för en fyrbladig alu prop, det får man inte en orginal prop för.
Proppen som som sitter på är lite kantstött så den skulle jag behöva fixa iaf.

Har jag drevet uttrimmat ett hack så planar den vid ca 18-19kn med två pers, med flera ombord så faller den igenom och man måste hålla ca 20-22kn alltså typ max...

Ang blåsan och slangen så kommer jag byta den till 10mm då ska den klara 140-300hk så slipper jag fundera på att den stryper bränslet.
Skriv svar