B20 båt (AQ 130)

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

Har haft flera olika planer på motor till min lilla 20ft DC bl.a V8/V6 B230 med kompressor sug trimmad B230 men nu har jag bestämt mig för att uppdatera B20n som sitter i.

Varje extra hk och Nm som jag kan få är GULD värda för mig, skulle vara bra att kunna dra av några 100 varv istället för att behöva ligga och maxa hela tiden, det känns inte rätt...

Lite bakgrund: motorn orkar inte riktigt varva ur som bäst gjorde den 22knop med 5pers vid 4200 varv eller 23kn vid 4300 varv med endast mig ombord på hösten innan upptagning. Den orkar inte varva ur spelar ingen roll om man är själv eller 5 pers skiljer bara någon knop och kanske 100 varv har aldrig fått den att gå mer än 23kn samt svårt att få den att plana när man är några stycken om bord.

Har läst igenom Erik_85 tråd och tänker göra något liknande fast med skillnaden att jag kommer byta ut Solex 44orna mot Fajs 45or istället.

Receptet ser ut så här ungefär B20/Aq130c
Marintopp 44/35 ventiler samt plana ca 1,5mm snygga till in och utlopp lite.
2x Fajs 45or 36mm halsring
Kamaxel Timo 717 el Timo 740
Brytarlöst tänsystem
Bredbands Lambda

Har hört någonstans att om man är osäker mellan två kamaxlar så ska man alltid välja den snällare.
Vad tror ni? Låter detta vettigt? Skulle man kunna hitta 5-8 knop till med detta?
Skulle detta kunna ge kanske 140-150hk med bra körbarheten och vrid samt bara tomgång?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Enok »

Du måste väl byta propeller? Om den bara orkar 4200 4300 som den är nu så orkar den knappast 6000 som trimmad. För du kommer ju ha 140-150 hk vid ca 6000.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

Nja...Hoppas väl på att den ska bli starkare över hela registret med trimmet, eller kommer den bli svagare på låg och mellan varv för att ge mer på topp?

Har räknat lite på detta och OM motorn skulle orka varva ut (5100 som är maxvarv på en original AQ 130)med 17" propellern som sitter på så skulle båten göra ca 29kn, och det skulle krävas ca 110hk vilket är ungefär vad en AQ 130 lämnade som ny.

Om trimmet skulle ge ca 150hk vid 6000 varv skulle det ge ca 34kn på topp med 17" proppen.
Men detta är bara teoretiskt, i praktiken så kanske jag måste gå upp eller ner någon tum i stigning.

Sen vet jag inte hur mycket varv drevet som är ett VP280 pallar har hört något om max 5500varv på lätta båtar och 5100 på tyngre. Vet inte om 1,2 ton är lätt i sammanhanget...
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av taz82 »

Du har inte plats för en B30?
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

Jo... Om jag flyttar fram soffan 2 des...
Har tänkt tanken, såg en komplett drivlina på blocket med aq170/280 drev för 9tkr för några veckor sedan men den är nog såld nu.... Sen finns det 3st Weber 45or med insug till B30 på blocket för 8tkr
Sedan en schysst kam till så skulle det kunna bli grymt!!

Men jag har ju bestämt mig för att trimma B20n nu :)
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av smidy »

Kasta bort limpan och få dit någonting bättre (extraktor), silent choise så du kan välja att köra ut avgaserna genom gaveln eller ner genom drevet, är knappast rätt, men finns V8 hedders som nästan passar, så ta ena halvan från en V8 så har du färdigt vattenkylt då det knappast går att hitta färdiga extraktor/hedders vattenkylda till B20. Vad som helst måste bli bättre än original limpan :hihi:
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Enok »

Smuggler skrev:Nja...Hoppas väl på att den ska bli starkare över hela registret med trimmet, eller kommer den bli svagare på låg och mellan varv för att ge mer på topp?

Har räknat lite på detta och OM motorn skulle orka varva ut (5100 som är maxvarv på en original AQ 130)med 17" propellern som sitter på så skulle båten göra ca 29kn, och det skulle krävas ca 110hk vilket är ungefär vad en AQ 130 lämnade som ny.

Om trimmet skulle ge ca 150hk vid 6000 varv skulle det ge ca 34kn på topp med 17" proppen.
Men detta är bara teoretiskt, i praktiken så kanske jag måste gå upp eller ner någon tum i stigning.

Sen vet jag inte hur mycket varv drevet som är ett VP280 pallar har hört något om max 5500varv på lätta båtar och 5100 på tyngre. Vet inte om 1,2 ton är lätt i sammanhanget...
Vid sådan här bolt on trimning så kanske du får 10% högre effekt på mellanregistret, resterande effektökning kommer av högre varv. Vet inte hur det är på en båt , men en bil behöver 33% högre effekt för att öka 10% i toppfart.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

smidy skrev:Kasta bort limpan och få dit någonting bättre (extraktor), silent choise så du kan välja att köra ut avgaserna genom gaveln eller ner genom drevet, är knappast rätt, men finns V8 hedders som nästan passar, så ta ena halvan från en V8 så har du färdigt vattenkylt då det knappast går att hitta färdiga extraktor/hedders vattenkylda till B20. Vad som helst måste bli bättre än original limpan :hihi:
Jo så är det ju.... Men det är förmycket jobb med att fixa något bättre eller så är jag för lat...
Var inne på att montera ett extra knä fram på limpan då det ändå inte finns någon avstämning i limpan utan det gäller bara trycka ut avgaserna samt att det inte studsar lika mycket pulser fram och tillbaka?
Leda ut avgaserna i drevet med en y koppling av något slag, ett bockhorn kanske skulle vara användbart problemet är att man kan trycka upp avgaser och vatten om det blir rundgång.

Det verkar som att det skulle vara möjligt att få ut ca 140-150hk med originallimpan och det skulle jag vara nöjd med, tror att det skulle räcka till ca 30kn iaf.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av mauser240 »

Till att börja med tycker jag dina nuvarande siffror verkar ganska ok. Konstigt dock att det inte är större skillnad mellan stor vs. liten last. Tycker även du borde få ut lite mer varv med den lille propellern. Drevet tror jag nog håller mer än du får ut ur b20n bara det är i ordning. Mår din maskin bra i övrigt? Själv skulle jag inte tveka en sekund att byta till en b230 och gärna till en K, dvs 631 topp som flödar mer än 531 samt högre komp = vrid.
//MartinL
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

Ja egentligen så behöver jag inte åka fortare än 20-22kn men det känns fel att behöva ligga på max hela tiden, skulle vara trevligt med en toppfart kring 30kn och marscha 20-22kn samt att kunna få upp den i plan lättare med några pers ombord vilket kan gå tungt idag :(

Åker ju inte så ofta själv utan är oftas 4-5 pers, körde en tur själv i våras men då hade jag inte GPSen med mig och sista turen innan upptagning så var det lite beväxning på botten och drevet vilket skulle kunna förklara att det skiljer så lite mellan liten och stor last.

I övrigt så är maskinen i bra skick, drar nästan ingen olja och kompprovet var jämt och bra på alla cylindrar. Det som har fungerat mindre bra är att den är svårstartad måste pumpa med gasen och då flödar förgasaren över samt att man måste pumpa med gasen när man ska över planingströskeln men dom problemen tillskriver jag Solex 44orna som ska vara erkänt dåliga...Därför kommer jag byta till dubbla weber 45or.

Har inte släppt tanken på en sugtrimmad B230, men tänker att det är lättare med B20n. Om jag skulle bygga en B230 efter B20n och sen flytta över Webrarna från b20n till B230an, struten passar iaf från B20 till B230an :)

Kanske är en B230K man ska utgå ifrån? Kan inget om detta med toppar men har fått för mig att stora kanaler är bra för hög toppeffekt vid höga varv och minder kanaler ger högre lufthastighet och bättre botten och mellan register? och att man skulle få bättre botten och mellanregister med en 530 topp men att en 531 lämnar med effekt på topp? Har aldrig tänkt på 631 toppen men den är kanske skulle fungera bäst i en båt?

Hur som kommer jag börja med b20n iaf...
Senast redigerad av Smuggler den fre nov 27, 2015 3:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

Enok skrev:
Smuggler skrev:Nja...Hoppas väl på att den ska bli starkare över hela registret med trimmet, eller kommer den bli svagare på låg och mellan varv för att ge mer på topp?

Har räknat lite på detta och OM motorn skulle orka varva ut (5100 som är maxvarv på en original AQ 130)med 17" propellern som sitter på så skulle båten göra ca 29kn, och det skulle krävas ca 110hk vilket är ungefär vad en AQ 130 lämnade som ny.

Om trimmet skulle ge ca 150hk vid 6000 varv skulle det ge ca 34kn på topp med 17" proppen.
Men detta är bara teoretiskt, i praktiken så kanske jag måste gå upp eller ner någon tum i stigning.

Sen vet jag inte hur mycket varv drevet som är ett VP280 pallar har hört något om max 5500varv på lätta båtar och 5100 på tyngre. Vet inte om 1,2 ton är lätt i sammanhanget...
Vid sådan här bolt on trimning så kanske du får 10% högre effekt på mellanregistret, resterande effektökning kommer av högre varv. Vet inte hur det är på en båt , men en bil behöver 33% högre effekt för att öka 10% i toppfart.
Jag vet inte heller men effektökningen är väl progressiv så ju högre toppfart man har så behövs det mer effekt för att öka toppfarten? Vind och vatten motståndet ökar ju snabbare det går.

Har en excelsnurra där lägger man in båtens längd, vikt, hk, varvtal, bottenform, drevutväxling så får man ut propellerstigning och fart, riktigt kul!!
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

En fundering, räcker en orörd B20 topp med 44/35 ventiler till 140-150hk ??

Är det lagom att plana 1,5mm och använda en 0,8mm packning om man fortfarande vill kunna köra på 95-oktan?

Är det någon vet något om P-kammen som sitter orginal? Har hört att den ska vara som en K-kam ungefär men lite skillnad på avgassidan?

Tänkte om jag skulle börja och testa med P-Kammen eller ska man gå på 717 kammen direkt?
tomaso
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 20, 2012 8:19 pm
Ort: umeå

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av tomaso »

Vet ej vad du har för skrov, men det finns båtar där ett par steglister på rätt ställe kan ge mer fart än 50 extra hk
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av Smuggler »

Båten är en Draco 2000 DC Aqualift 24gr bottenvinkel och bakre delen är svagt konkav för att lättare kunna plana med mindre motorer. Nakdelen är att den kan överplana vid högre farter, finns åxå ett GT skrov utan hook som är ganska ovanligt men som klarar farter på +50kn.

24gr bottenvinkel kräver ganska mycket motor för att plana men går otroligt mjukt även när det går lite sjö.
Gämför med en Flipper som har ca 16gr bottenvinkel mycket mer lättdrivet men går inte alls lika mjukt i motsjö utan blir väldigt stampig.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B20 båt (AQ 130)

Inlägg av mauser240 »

Min förra båt, Finmar 510 HT, som jag skrev om tidigare har enligt uppgift 22 graders skrov, även den med rundning bak, och som du säger, det krävs mycket maskin. Så väger ju dessa dubbelt så mycket som en Flipper med. Fördelar är komforten och sjödugligheten.

En tanke, har du experimenterat med propellerdiameter? Eller rentav med fyrbladig? Finns billigt across the Atlantic. Du har säkert prövat ställa ner / upp drevet?

Tror i alla fall att dina största problem sitter i bränsletillförseln samt i tändningen.
//MartinL
Skriv svar