Hej!
Håller på att byta motor i båten från en AQ140 till en B23 med 0.3 mm borrning, nya kolvar, balanserad vev, lätt portad och 2 mm planad 530-topp och k-jet insprutning. Tänkte försöka få kompet nära 10.5:1.
Planen är att köra med fs122 men hörde att Timos motor eventuellt har en speciell båtkam med ungefär samma specifikation som eventuellt har en slipning som passar bättre för avgaslimpa.
Någon som känner till detta eller vet något annat alternativ som skulle vara ännu bättre? Det är ju viktigt att en båt har bra bottendrag så den kommer upp i plan med lite folk i och sen efter det ligger man och kör rätt tungt vid runt 4000 varv.
Tacksam för funderingar runt detta
Båtkam till B23
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån dec 14, 2015 1:31 pm
- Ort: Pargas, Finland
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån dec 14, 2015 1:31 pm
- Ort: Pargas, Finland
Re: Båtkam till B23
Jens, hur går det med ditt B20 båtkamprojekt? Är det något som du tänker föra vidare och eventuellt göra för B23 båtmotorer också
Mvh Svante
Mvh Svante
Re: Båtkam till B23
Hei.
Jeg kan kjede deg med litt histore.
For rundt 20 år siden hadde en kompis en Draco 2000 HT med en Aq140 motor som etterhvert var utslitt. Han spurte meg om hvordan jeg ville gjort dette, formodentlig fordi jeg alltid er opptatt av minimalt bensinforbruk. Reseptet ble slik:
1. B23 blokk.
2. B23ET stempler!!??
3. 160 topp med innsugskanaler portet slik at eksosventilene kan tres gjennom kanalen og inn til ventilstyringen.
4. Toppen ble rett planet og blokken høvlet til ca. 0,45 mm oppstikk av stemplene for ca. 0,75 mm squishklaring.
5. Nye ventilfjærer og D-kam.
Jeg var aldri med i båten (landkrabbe), men det ble sagt at den første turen etter innkjøring klokket denne båten hele 41 knop og den gikk bedre enn alle andre Draco 2000, inkl. de med 2,5L motor med 531 topp og K-kam.
Etterhvert solgte han båten videre og nye eieren kom tilbake og spurte hvilken motor dette egentlig var fordi ingen forstod dette. Det virket helt urimelig at en AQ140 gikk bedre enn AQ151 (eller hva de nå heter) Forbruket på marsjfart var uendret eller lett redusert så D-kam var ubetinget suksess.
Jeg kan kjede deg med litt histore.
For rundt 20 år siden hadde en kompis en Draco 2000 HT med en Aq140 motor som etterhvert var utslitt. Han spurte meg om hvordan jeg ville gjort dette, formodentlig fordi jeg alltid er opptatt av minimalt bensinforbruk. Reseptet ble slik:
1. B23 blokk.
2. B23ET stempler!!??
3. 160 topp med innsugskanaler portet slik at eksosventilene kan tres gjennom kanalen og inn til ventilstyringen.
4. Toppen ble rett planet og blokken høvlet til ca. 0,45 mm oppstikk av stemplene for ca. 0,75 mm squishklaring.
5. Nye ventilfjærer og D-kam.
Jeg var aldri med i båten (landkrabbe), men det ble sagt at den første turen etter innkjøring klokket denne båten hele 41 knop og den gikk bedre enn alle andre Draco 2000, inkl. de med 2,5L motor med 531 topp og K-kam.
Etterhvert solgte han båten videre og nye eieren kom tilbake og spurte hvilken motor dette egentlig var fordi ingen forstod dette. Det virket helt urimelig at en AQ140 gikk bedre enn AQ151 (eller hva de nå heter) Forbruket på marsjfart var uendret eller lett redusert så D-kam var ubetinget suksess.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån dec 14, 2015 1:31 pm
- Ort: Pargas, Finland
Re: Båtkam till B23
Låter verkligt bra att han fick den att gå så fint!
Det var verkligen lite squish om det var 0,75 mm, skulle nästan tro att kolvarna tog i då vid lite högre varv. Men med så lite squish kan man säkert få en del mer effekt. Om toppen var planad också så hade han säkert hög kompression, men med så liten squish borde det ha gått bra med vanligt bränsle i alla fall
En AQ140 har B21 motorn och en AQ145 har B23 blocket. Har någonstans läst att 160 toppen inte går att plana, men det vet jag inget om
Om man jämför AQ145 (med 405 toppen) och AQ151 (med 531 toppen) så är ju skillnaden bara 138 hk mot 146, dvs enbart 8 hk.
Jag tror säkert att en portad 160 topp får bättre bottendrag än en 531 topp eftersom insugskanalerna är mindre. 531 toppens större kanaler får man nog inte ut nyttan med så bra i en båt med avgaslimpa.
Det intressanta här är nog att han fick mycket bättre kompression och att båten gick effektivare med mindre squish och antagligen kyldes kolvarna bättre också, vilket inte skadar
Jag tror säkert att han fick ut närmare 150-155 hk det upplägget och det verkade ju som om balansen i motorn var perfekt eftersom den gick så bra! Det var säkert en effektivare motor än AQ151
Roligt att höra, tack för att du skrev om detta
Mvh Svante
Det var verkligen lite squish om det var 0,75 mm, skulle nästan tro att kolvarna tog i då vid lite högre varv. Men med så lite squish kan man säkert få en del mer effekt. Om toppen var planad också så hade han säkert hög kompression, men med så liten squish borde det ha gått bra med vanligt bränsle i alla fall
En AQ140 har B21 motorn och en AQ145 har B23 blocket. Har någonstans läst att 160 toppen inte går att plana, men det vet jag inget om
Om man jämför AQ145 (med 405 toppen) och AQ151 (med 531 toppen) så är ju skillnaden bara 138 hk mot 146, dvs enbart 8 hk.
Jag tror säkert att en portad 160 topp får bättre bottendrag än en 531 topp eftersom insugskanalerna är mindre. 531 toppens större kanaler får man nog inte ut nyttan med så bra i en båt med avgaslimpa.
Det intressanta här är nog att han fick mycket bättre kompression och att båten gick effektivare med mindre squish och antagligen kyldes kolvarna bättre också, vilket inte skadar
Jag tror säkert att han fick ut närmare 150-155 hk det upplägget och det verkade ju som om balansen i motorn var perfekt eftersom den gick så bra! Det var säkert en effektivare motor än AQ151
Roligt att höra, tack för att du skrev om detta
Mvh Svante