5 % effektökning med tight squish? Några problem med detta?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Emil_1988 »

Nån som kan vara vänlig att förklara hur man mäter/räknar ut squishen? Vad är den på en orginal B23 tex?
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av mauser240 »

Om du menar ytan så är det nog bäst att ta en dator till hjälp, alternativt gör en mall som du sen klipper till bitar som är lättare att mäta.
//MartinL
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av loop »

Jag brukar använda skjutmått eller mätklocka. Det är tiondelar ändå.
Kolvuppsticket, topplockspackningen och ev djup i förbränningsrummet är det man mäter. Nu har jag iofs lyckats bygga en motor där det slog i pga felmätning :) Det lät intressant kan jag säga. Den gick dock bra med en tjockare topplockspackning. Den första var en väldigt tunn packning.

Arean räknas ut med hjälp av formelsamlingen och högstadiematten
http://www.formelsamlingen.se/alla-amne ... rkelsektor
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av mauser240 »

Ja kan man inte räkna ut spalten kanske man skall vänta lite med sitt motorbygge...

Angående arean så är ju problemet det att det inte finns formler för alla former. Då är det lättast att klippa och pussla tills man har en form man kan mäta och beräkna.

Edit: Kolvuppsticket på en B230 i garaget vart en tia ungefär så med 1,2 mm packning så blir det ju 1,1 mm då. Om det nu var spalten och inte ytan som frågades efter.
//MartinL
Användarvisningsbild
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: lör mar 22, 2014 9:40 am

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Emil_1988 »

Ok tack för svaren! Ja det var väl spalten som jag ville få förtydligat. Det är helt enkelt avståndet mellan toppen och kolven i öd som är klämspalten, ganska självklart om man bara tänker efter! :idea: :doh:

Dvs att om packningen är 1,2mm så har jag 0,8mm klämspalt i min Voc motor för uppsticket är 0,40mm! :thumbright:
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av mauser240 »

Japp :thumbright:
//MartinL
Skriv svar