Sida 1 av 2

5 % effektökning med tight squish? Några problem med detta?

Postat: mån dec 21, 2015 9:04 am
av SvenneBerka
Hej!

Hittade ett för mig nytt ämne och det är squish :)

Har läst på vad jag hittat om squish och endel påstår att man kan få runt 5 % effektökning genom att hålla squish-höjden under 1 mm. Många går längre och säger att .80 mm är vad man skall sträva efter. Hittade en tråd från USA där de säger att .89 mm är ett ganska bra mått, länk till tråden: http://forums.turbobricks.com/archive/i ... 74989.html.

Det som slår mig är att när det gäller sugmotor är ALLA verkar överens om att squish-höjden skall vara så liten som möjligt.

Det jag undrar över är om det finns någon nackdel alls med att tar ner blocket så att kolvarna sticker upp lite, sätta en tunn mls packning och köra .80 mm squish-höjd i en båtmotor som kommer att gå tungt och helst skall hålla ihop minst 20 åren eller mer utan att öppnas :)

Mvh Svante

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: tis jan 05, 2016 8:38 pm
av Lacke
hej jag sätter mini squish 0,0125 x slaget det är ett bra värde, 80 mm i slag 1mm, 90mm i slag lika med 1,125 mm,
Alu stakar då måste man ha mera i spel.jag vet dom som provade 0,8 under B20 tiden men det tog vid 7000 rpm,
Denna förmel har med slungeffekten att göra med.

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: ons jan 06, 2016 2:54 am
av
Vet inte vart gränsen går men på en busmotor jag har med standard nyare b230f underdel har jag blocket planat så det är 0.8mm klämspalt och där har det inte tagit i den har det varvas 7500-8000 och innan den revs släppte svänghjulet i en övervarvning på mer och när den revs var sot bilden fin och inga märken efter kontakt mellan kolvar och topp.
Tycker 5% låter mycket om nu inte klämspalten är 2-3mm innan man ändrar det men det blir bättre.
Så tog det i vid 7000 på en b20 låter det som något är fel eller är Vevstakarna mjuka som bly.
Mvh

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: ons jan 06, 2016 8:42 pm
av Matti johansson
På Volvo har jag hört (och använt) 1tiondel per 1000rpm +en tia för o va safe. (Rallymotor)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: ons jan 06, 2016 9:45 pm
av psa
Jag har också kört 1 tiondel / 1000rpm + 1 tiondel, på Volvo motorer (sugmotor).

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: ons jan 06, 2016 10:41 pm
av Kadett4wd
Mercedes C36 AMG har så lite som 0.6mm std

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: tor jan 14, 2016 9:31 pm
av Lacke
det beror naturigtvis hur tunga kolvar du har och hur starka vevstakar,b20 hade inte så lätta kolvar.

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: fre jan 15, 2016 5:17 am
av Kadett4wd
Precis.. men lite skoj att en serietillverkare törs gå så tajt är lite intressant ändå =)

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: fre jan 15, 2016 5:57 pm
av Jarmo Y
Jag gjorde förra året en B230 volvomotor, original underdel, slipade blocket så det blev 0.6 mm squish. Ingen problem på 7500 rpm i bänken, i tävling säkert mer.
En kommun i Lappland, Pello heter det, har en gång i året ganska stor folkracetävling, en volvo med denhär B230 körde till A-finalen i kardanklass och var 7. 530 topp, original ventiler, slipad kam, 198 hk 250 nm.

https://www.youtube.com/watch?v=7C1e1S4D9YM är volvo nummer 32, syns åtminstone vid 19,30 min. kollade snabbt.

Över 1mm squish är för fegisar :lol:

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: fre jan 15, 2016 6:17 pm
av psa
Det verkar vanligare på tvåtaktare att man har med detta som en parameter man ändrar och justerar. Där körs det väldigt små mått ibland.

Jarmo, den såg ut att gå ganska bra! :)

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: lör jan 16, 2016 10:39 am
av Jarmo Y
Glömde säga att förbränningsrum var svetsad runt ventiler, (heart shaped) och..inte portad runt ventiler, alltså orörd forutom svetsning så squish ytan finns mycket. Effektökning för squishen vet inte men tycker själv det blir bättre med mera squish.

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: sön jan 17, 2016 7:51 pm
av Lacke
Kadett4wd skrev:Precis.. men lite skoj att en serietillverkare törs gå så tajt är lite intressant ändå =)
AMG är mycket STOR på motorer , Har säker som ammen i kyrkan provat ALLT,?

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: tor jan 28, 2016 9:56 pm
av Lacke
en sak som man inte tänker på är att ju bättre avgasflöde man har ju lättare är det att kolven tar i toppen,
ingenting som tar imot kolven då den rusar mot topp i split,overlapp,lättare att få vevstaksbrott med bra avgasflöde och bra avgassystem.

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: fre jan 29, 2016 6:50 am
av Kadett4wd
Det där kändes lite vagt?
Eftersom man eftersträvar ju undertryck just där med att tuna grenröret.
Och att den största mängden gaser har redan rusat ut vid blowdown.

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Postat: fre jan 29, 2016 8:54 am
av Matti johansson
Kan ju ligga nåt i det. Ett tunat grenrör hjälper ju även på en topp med lite sämre flöde! O visst måste kolven ha nåt "motstånd" är tveksam till att grenrör tömmer cylindern innan kolven hinner dit. Eller? Men samtidigt är nog den variabeln rätt marginell?

Skickat från min D5803 via Tapatalk