Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 3:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 21, 2015 9:04 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 14, 2015 1:31 pm
Inlägg: 8
Ort: Pargas, Finland
Hej!

Hittade ett för mig nytt ämne och det är squish :)

Har läst på vad jag hittat om squish och endel påstår att man kan få runt 5 % effektökning genom att hålla squish-höjden under 1 mm. Många går längre och säger att .80 mm är vad man skall sträva efter. Hittade en tråd från USA där de säger att .89 mm är ett ganska bra mått, länk till tråden: http://forums.turbobricks.com/archive/index.php/t-274989.html.

Det som slår mig är att när det gäller sugmotor är ALLA verkar överens om att squish-höjden skall vara så liten som möjligt.

Det jag undrar över är om det finns någon nackdel alls med att tar ner blocket så att kolvarna sticker upp lite, sätta en tunn mls packning och köra .80 mm squish-höjd i en båtmotor som kommer att gå tungt och helst skall hålla ihop minst 20 åren eller mer utan att öppnas :)

Mvh Svante


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 8:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 346
Ort: Piteå
hej jag sätter mini squish 0,0125 x slaget det är ett bra värde, 80 mm i slag 1mm, 90mm i slag lika med 1,125 mm,
Alu stakar då måste man ha mera i spel.jag vet dom som provade 0,8 under B20 tiden men det tog vid 7000 rpm,
Denna förmel har med slungeffekten att göra med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 06, 2016 2:54 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Vet inte vart gränsen går men på en busmotor jag har med standard nyare b230f underdel har jag blocket planat så det är 0.8mm klämspalt och där har det inte tagit i den har det varvas 7500-8000 och innan den revs släppte svänghjulet i en övervarvning på mer och när den revs var sot bilden fin och inga märken efter kontakt mellan kolvar och topp.
Tycker 5% låter mycket om nu inte klämspalten är 2-3mm innan man ändrar det men det blir bättre.
Så tog det i vid 7000 på en b20 låter det som något är fel eller är Vevstakarna mjuka som bly.
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 06, 2016 8:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 161
På Volvo har jag hört (och använt) 1tiondel per 1000rpm +en tia för o va safe. (Rallymotor)

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 06, 2016 9:45 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 71
Jag har också kört 1 tiondel / 1000rpm + 1 tiondel, på Volvo motorer (sugmotor).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 06, 2016 10:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Mercedes C36 AMG har så lite som 0.6mm std

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 14, 2016 9:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 346
Ort: Piteå
det beror naturigtvis hur tunga kolvar du har och hur starka vevstakar,b20 hade inte så lätta kolvar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 15, 2016 5:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Precis.. men lite skoj att en serietillverkare törs gå så tajt är lite intressant ändå =)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 15, 2016 5:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
Jag gjorde förra året en B230 volvomotor, original underdel, slipade blocket så det blev 0.6 mm squish. Ingen problem på 7500 rpm i bänken, i tävling säkert mer.
En kommun i Lappland, Pello heter det, har en gång i året ganska stor folkracetävling, en volvo med denhär B230 körde till A-finalen i kardanklass och var 7. 530 topp, original ventiler, slipad kam, 198 hk 250 nm.

https://www.youtube.com/watch?v=7C1e1S4D9YM är volvo nummer 32, syns åtminstone vid 19,30 min. kollade snabbt.

Över 1mm squish är för fegisar :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 15, 2016 6:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 71
Det verkar vanligare på tvåtaktare att man har med detta som en parameter man ändrar och justerar. Där körs det väldigt små mått ibland.

Jarmo, den såg ut att gå ganska bra! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 16, 2016 10:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
Glömde säga att förbränningsrum var svetsad runt ventiler, (heart shaped) och..inte portad runt ventiler, alltså orörd forutom svetsning så squish ytan finns mycket. Effektökning för squishen vet inte men tycker själv det blir bättre med mera squish.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 17, 2016 7:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 346
Ort: Piteå
Kadett4wd skrev:
Precis.. men lite skoj att en serietillverkare törs gå så tajt är lite intressant ändå =)


AMG är mycket STOR på motorer , Har säker som ammen i kyrkan provat ALLT,?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 28, 2016 9:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 346
Ort: Piteå
en sak som man inte tänker på är att ju bättre avgasflöde man har ju lättare är det att kolven tar i toppen,
ingenting som tar imot kolven då den rusar mot topp i split,overlapp,lättare att få vevstaksbrott med bra avgasflöde och bra avgassystem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 29, 2016 6:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det där kändes lite vagt?
Eftersom man eftersträvar ju undertryck just där med att tuna grenröret.
Och att den största mängden gaser har redan rusat ut vid blowdown.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 29, 2016 8:54 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 161
Kan ju ligga nåt i det. Ett tunat grenrör hjälper ju även på en topp med lite sämre flöde! O visst måste kolven ha nåt "motstånd" är tveksam till att grenrör tömmer cylindern innan kolven hinner dit. Eller? Men samtidigt är nog den variabeln rätt marginell?

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010