Elleman 114 kamaxel
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Elleman 114 kamaxel
Hej
Jag har en B23 med 2,5 liters vevaxel lätt portad 405 topp, Elleman 114 kamaxel och dubbla weber 45:or.
Vet någon vilken inställningsmått det gäller på just den här Elleman 114 kamaxel?
Har ringt till dom men inte fått något svar.
Vilka bra alternativ finns det till min setup, ska vara mest till gatbruk.
Mvh, Sebbe
Jag har en B23 med 2,5 liters vevaxel lätt portad 405 topp, Elleman 114 kamaxel och dubbla weber 45:or.
Vet någon vilken inställningsmått det gäller på just den här Elleman 114 kamaxel?
Har ringt till dom men inte fått något svar.
Vilka bra alternativ finns det till min setup, ska vara mest till gatbruk.
Mvh, Sebbe
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: Elleman 114 kamaxel
Om du har ett ställbart kam drev så prova bara vrida lite fram och tillbaka och känn skillnaden.
Det är inte säkert att den går bäst vid det dom rekomenderar det bör endast ses som ett bra grundvärde och utgå ifrån.
Har du några värden på kammen typ lyft dur mm?
Det är inte säkert att den går bäst vid det dom rekomenderar det bör endast ses som ett bra grundvärde och utgå ifrån.
Har du några värden på kammen typ lyft dur mm?
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: Elleman 114 kamaxel
nej tyvärr.
Jag ska bänka bilen, han som har bänken sa att han behövde inställningsmått på kammen.
Näg jag ringde till Elleman fick jag som svar: Det är inte så lätt att veta. Bara ställ den i mitten mellan avgas och insug och mäta upp det.
Där blev jag inte mycket klokare...
Jag ska bänka bilen, han som har bänken sa att han behövde inställningsmått på kammen.
Näg jag ringde till Elleman fick jag som svar: Det är inte så lätt att veta. Bara ställ den i mitten mellan avgas och insug och mäta upp det.
Där blev jag inte mycket klokare...
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: Elleman 114 kamaxel
Med andra ord ställ den så avgas och insug öppnar lika mycket och utgå därifrån alla motorer är individuella en ändring av tex insugs längd kan göra att motorn går bäst med en annan kam justering.
Sen ger den olika register beroende på inställning och beroende på om man prioriterar vrid eller varv kan ju olika värden vara rätt.
Ska den bänkas är det ju ännu lättare bara justera och se.
Sen ger den olika register beroende på inställning och beroende på om man prioriterar vrid eller varv kan ju olika värden vara rätt.
Ska den bänkas är det ju ännu lättare bara justera och se.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Elleman 114 kamaxel
114 menar väl inte att lobe centerline angle är 114? Då går du ut skogen..
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: Elleman 114 kamaxel
Nu låter jag kanske efterbliven, men jag fattar inte riktigt vad ni menar.
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Elleman 114 kamaxel
Du låter inte alls efterbliven. 114 lca är ganska stor när motorn ska till en gatbil. Under 106 vill jag ha men nu vet vi inte hur det är på elleman 114 kam.
Om du har en original kamhjul, det monteras som det är med original kamaxel.
Om du har en original kamhjul, det monteras som det är med original kamaxel.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Elleman 114 kamaxel
Motorn brukar gå bäst om man har mellan 0,5 till 1mm mer lyft på insug än avgas vid TDC.
Erland
Erland
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: Elleman 114 kamaxel
Tack så mycket för svaren!
Om jag skulle få för mig att köpa en annan kamaxel. Vilken skulle ni kunna rekommendera till min setup (alltså b23, 2,5l vev, lätt portad 405 och dubbla weber 45:or)?
Om jag skulle få för mig att köpa en annan kamaxel. Vilken skulle ni kunna rekommendera till min setup (alltså b23, 2,5l vev, lätt portad 405 och dubbla weber 45:or)?
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: Elleman 114 kamaxel
Vad har du för budget?
Bland bästa budgetalternativen borde väll fs300-13 eller en omslipad gl34 från professorn finnas.
Annars med standard tryckare och ett pris på 3-4000 agap r33 264-14 enem c2 eller ksk gl 34 eller nån liknande profil på råämne.
Men skulle vara bra och veta lite värden på din nuvarande kam och vad du vill ha för skillnad motför den kammen.
Lca brukar benämnas nockvinkel och är antal grader mellan centrum på kam nockarna på en cylinder.
Tex en turbomotor som kan uppleva stora tryckskillnader på insug och avgas sidan så brukar Lca vara större men en sugmotor med bra insug och grenrör har mindre grader på volvo b23 brukar 100-108 grader finnas på sugmotor kammar omslipade kammar brukar vara kring 108 då man blir begransad till samma vinklar som den omslipad standardkammen hade Medans turbo kammar brukar ha 108-114 grader.
Sen verkar alla tycka olika om vad som fungerar bäst på turbomotorer
Bland bästa budgetalternativen borde väll fs300-13 eller en omslipad gl34 från professorn finnas.
Annars med standard tryckare och ett pris på 3-4000 agap r33 264-14 enem c2 eller ksk gl 34 eller nån liknande profil på råämne.
Men skulle vara bra och veta lite värden på din nuvarande kam och vad du vill ha för skillnad motför den kammen.
Lca brukar benämnas nockvinkel och är antal grader mellan centrum på kam nockarna på en cylinder.
Tex en turbomotor som kan uppleva stora tryckskillnader på insug och avgas sidan så brukar Lca vara större men en sugmotor med bra insug och grenrör har mindre grader på volvo b23 brukar 100-108 grader finnas på sugmotor kammar omslipade kammar brukar vara kring 108 då man blir begransad till samma vinklar som den omslipad standardkammen hade Medans turbo kammar brukar ha 108-114 grader.
Sen verkar alla tycka olika om vad som fungerar bäst på turbomotorer
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: Elleman 114 kamaxel
hur viktigt är det att en kam är härdat efter slipning?
Har väl en budget på 1500,- ungefär.
I min 945 har jag en FS kam och den är jag väldigt nöjd med.
Har väl en budget på 1500,- ungefär.
I min 945 har jag en FS kam och den är jag väldigt nöjd med.
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: Elleman 114 kamaxel
Inte särskillt viktigt alla omslipade kammar brukar ju inte vara det oavsett slipare dom påstår ju att nocken ska vara lika hård näst intill hela vägen igenom.
Jag har då aldrig varit med om nån nock som gått ner sig på en b23/b230 så länge dom fått olja och i närheten av rätt ventilspel.
Jag har då aldrig varit med om nån nock som gått ner sig på en b23/b230 så länge dom fått olja och i närheten av rätt ventilspel.
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: Elleman 114 kamaxel
Okej kanonbra.
Super tacksam för svaren. Ska fundera på en FS300 kam.
Super tacksam för svaren. Ska fundera på en FS300 kam.
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: Elleman 114 kamaxel
På FS300-13 står att man måste byta till hårdare enkelfjädrar. Behövs det inte med FS300?
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: Elleman 114 kamaxel
Oavsett vilken kam du använder bör du byta om du ska varva mer än kring 6000.
Och över ca 7000 skulle jag även byta retainers då org kan spricka sönder.
Men innan du byter kam tycker jag du skulle försöka få lite info om din nuvarande kam.
Kamlyft
Körspelsduration.
Duration vid en eller 1,27mm
Och nockvinkel
Dom sakerna bör ju ellemann kunna svara på.
Och över ca 7000 skulle jag även byta retainers då org kan spricka sönder.
Men innan du byter kam tycker jag du skulle försöka få lite info om din nuvarande kam.
Kamlyft
Körspelsduration.
Duration vid en eller 1,27mm
Och nockvinkel
Dom sakerna bör ju ellemann kunna svara på.