Byta motor B20 till b23 i en 145

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
birka76
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 09, 2016 7:24 pm

Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av birka76 »

Tjoo

Jo de så att vi ska flytta motor allt från en 245a till en 145a
Motor är en B23 med M47

Jag vet att man ska såga i framvagnsbalken .. frågan är hur mycke ??

samt hörde jag något att man kunde använde olika motorfästen.,, från small b23 och B20 '

Är de några som har några mått eller så ??

eller massa bilder ???


Samt vet har läst massor men vill ha mer fackta....


Mvh pierre
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av maxn51 »

Skulle rekomendera att du bygger om oljetråget lite det funkar att ha orginal olje pickup kvar då slipper du kapa i balken och svetsa i massa förstärkningar och får mindre problem vid bess om de nu ska brasas:)

Motorfästen vet jag inte vad som passar bolt on om nåt gör de? Ska de va orginal lut? Är rätt lätt att bygga egna fästen annars:)


Mvh Max
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av maxn51 »

Jag kan tänka mig bygga både fästen och oljetråg för en peng om du inte vill mecka själv förståss:) (har en b230 i min och den e urlyft nu så kan lätt bygga lika dana fästen som jag har;)


Mvh Max
birka76
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 09, 2016 7:24 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av birka76 »

jag hitta denna bil på garaget http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 0svgou.jpg
De ser ju inte ute jättemycke kapad i framvangsbalken .

jo tanken är att motorn ska ha orginallutning då vi slipper göra om växelådan.

MAX51 vad är du ifrån
samt är de svårt bygga fästerna eller har du liggandes för orginal lutning ?



mvh pierre
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av maxn51 »

Vet ej hur den där passar men mitt problem var att gråhet var för långt frammåt så har bara kortat det lite frammåt;)
Det där är väll iof bra om man ska bygga räcer med låg tyngdpunkt osv:)
Jag bor i Eskilstuna och har fästen till orginal lit till min å kan rätt lätt kopiera dom:)
Annars för du som jag gjorde, ja hissade ner motorn såg hur troget va tvunget att moddas lyfte ur kortade tåget med ögonmått.
Hissade i igen och de passa prima så la typ 10 mm distans mellan balken och tråget å ställde ner motorn så den blev där jag ville ha den.
Sen gjorde ja bara flänsar i 10mm plåt å bultade dit på motorkuddarna och motorn sen är de bara å ta lämpligt material och svetsa emellan så de sitter ihop i förhållande till varan.
Sen plockade jag bara ur fästena och byggde de hållbart:)
Tänk isf på att det hällts ska gå å bulta dit och bort uppifrån då det är trångt som fan underifrån;)


Mvh Max
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av mauser240 »

Låddan tar inte illa opp fast den är sned bara man fyller i en skvätt olja till. Så körde jag i min 142, med rakställd B230 och B20-pump samt tråg. Enda som behöver byggas är motorfästen. Fördel med rakställd är att man får mer plats på avgassidan för t.ex. laddare och ev. stressfläkt. Insprutarinsuget går j*vligt tajt, gasare inga problem.
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av mauser240 »

Ja just, finns ju olika bromsservon...
//MartinL
birka76
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 09, 2016 7:24 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av birka76 »

mauser240 skrev:Låddan tar inte illa opp fast den är sned bara man fyller i en skvätt olja till. Så körde jag i min 142, med rakställd B230 och B20-pump samt tråg. Enda som behöver byggas är motorfästen. Fördel med rakställd är att man får mer plats på avgassidan för t.ex. laddare och ev. stressfläkt. Insprutarinsuget går j*vligt tajt, gasare inga problem.


men du måste väll bygga om spackstället grejer
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av maxn51 »

Om lådan ska va sne bygger du om spakstället så de blir rakt bara de e inga problem att få till:)

Blir som sagt lite trångt med orginal lut men man får platts med extraktor en rätt stor turbo och 3,5" dp med orginal lut^^


Mvh Max
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av mauser240 »

Räcker med att bulta om stället och böja lite på spaken om jag minns rätt.
//MartinL
birka76
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 09, 2016 7:24 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av birka76 »

maxn51 skrev:Om lådan ska va sne bygger du om spakstället så de blir rakt bara de e inga problem att få till:)

Blir som sagt lite trångt med orginal lut men man får platts med extraktor en rätt stor turbo och 3,5" dp med orginal lut^^


Mvh Max

ja de blir extraktor på den... de är en trimad b23 med 16v topp =) litte annat lull lull :thumbright:
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av mauser240 »

Ja då tar jag tillbaks det jag skrev om gasare / insug / turbo / laddare :thumbdown:
//MartinL
birka76
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 09, 2016 7:24 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av birka76 »

Skulle vi trimma vidare som blir de en 5a eller något stället =) men nu blir de B23 =)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Byta motor B20 till b23 i en 145

Inlägg av mauser240 »

En B23 har inte 16v-topp menade jag. Du frågar efter fakta och lägger fram "fakta" som att man "ska" såga sönder framvagnsbalken, för det vet du. Vad du glömde nämna är lutning på maskinen samt att du kör 16v-topp. Mina svar gällde B23. Och eftersom 16v-toppen inte är bekant för mig så kan jag inte svara på hur insug och laddare sitter.
//MartinL
Skriv svar