Montagetips strokertjuga

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Montagetips strokertjuga

Inlägg av Ersviken »

Farssan håller på att sätta ihop bottendelen till en 2,3 liters B20 (85x92).
Kom över några funderingar vid monteringen som jag skulle behöva lite medhåll till för att sova lungt.

1. Det sitter nu hybridstakar från SPM (145mm och b230 storände), dessa har ej någon märkning stansad som på orginalstakarna så man ser åt vilket håll man ska vända dem, spelar det ingen roll eller ska man plocka lös dem och kolla så låsstiften till vevlagren ligger lika som på en orginalstake (har för mig att de stansade numren ska vara mot oljefiltret där).

2. Måste ha blivit ett lätt missförstånd där jag lämnade in kolvarna för svarvning (b21Et kolvar) så de sticker nu upp 3/10 över deckplan. Ska köra med elring skärringspackning som när jag mätte en beggad var ca 1,5mm. Med maxvarv kring 7500 så bör väl inte det bli någon romans mellan topp och kolv?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Montagetips strokertjuga

Inlägg av mauser240 »

1. Lagren bör väl sitta rätt väg så att klon i övre lagerhalvan stoppar mot överfallet. Sitter de fel väg så kan de rotera en bit varvid de pressas mot vevaxeln och nyper. Skissade lite i CAD, pilen visar vevens rotation i lagret.

Bild

2. 1,2 mm klämspalt skulle jag säga är mer än tillräckligt. Är mindre på en B230.
//MartinL
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Montagetips strokertjuga

Inlägg av Ersviken »

ok, letade fram en std kolv/stake och kontrollerade så det satt likt. (och det gjorde det som tur var nu när kolvarna satt i blocket redan) :)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Montagetips strokertjuga

Inlägg av DreRacing@ »

lager låsingen ska sitta på samma sida
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Montagetips strokertjuga

Inlägg av mauser240 »

Du menar halvornas låsning på samma sida? I så fall har det knappast någon större betydelse vilken väg man svänger staken.

Egentligen har jag ingen erfarenhet av SPM-stakarna, tänkte att det alltid ser likadant ut...
//MartinL
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Montagetips strokertjuga

Inlägg av Ersviken »

ja låsklackarna är ju på samma sida även på en std volvo vevstake så... därav frågan..
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Montagetips strokertjuga

Inlägg av mauser240 »

Jo, min bild jag hade i huvet (och som jag ritade) kommer nog från någon annan motor. Antog i all hast att volvon såg likadan ut och att det var detta frågan gällde.
//MartinL
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Montagetips strokertjuga

Inlägg av Ersviken »

är du säker på att det är mindre klämspalt på B230?

Vänder de högre än B20 osv?

Skulle de vara som de ändre som vänder 0,5mm under däckplan så är ju avståndet nämligen 1,7mm med 1,2mm std topplockspackning.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Montagetips strokertjuga

Inlägg av mauser240 »

Jag har själv mätt upp en original B230F där kolvarna vände över däckplan. Vet inte vad boken säger dock.

EDIT: Jens rekommenderar 0,8 - 1,1 på sina turbomotorer.
//MartinL
Skriv svar