Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 2:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Optimal topp för std kam
InläggPostat: sön feb 28, 2016 4:32 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 365
Ort: gällivare
Håller på bängla med en b230. Toppdeckat så kolvarna vänder i höjd med däckplan, och platta kolvtoppar
Har dellorto 40 gasare med ett kort insug och k kam. Ett kort egenbygt extraktor,
Toppen jag har nu är en 530 planad 1.2mm .

Löns det att stoppa en 531?
Eller kan man porta till en 530 att fungera min setupp bättre?
Hur skulle en optimal topp se ut till en k-kam?

Bilen motorn ska sitta i är en volvo360 på 1180kg 5vlx

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 28, 2016 8:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Jag skulle kört på en 530 den har mer lagom kanalaria från början.
Då du menar optimal topp vad har du för kunnande tillgång till verktyg mm och vad får det kosta om något ska lejjas bort?.
En lagom portning utan och förstora kanalerna i onödan och en mira fräsning av sätena slipade ventiler med back cut på insug så har man fått de mesta ur kammen och även förgasarna.
Lite mer planing kan ge nån hk och vad sitter det för halsringar även på en snäll motor skulle jag kört stora halsringar (34-36mm) i så små förgasare.
Sen går det ju alltid gå längre och räkna mer seriöst på det men frågan är om det ger så mycket på en så pass snäll motor.
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 29, 2016 8:50 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 365
Ort: gällivare
okej. det var lite det jag var inne på. ventil jobb och planslipning gör jag själv, tyvärr ej mira. men en back cut har jag gjort på insug.
32mm halsring sitter det på nu, ska sätta motorn i bilen nu till helgen så får se hur den fungerar då.
men kommer se över ett byte till större halsringar.
85mm trattar har jag även monterat

det jag menar med optimal är väl om det lönar att porta någonting i toppen när jag tänkt använda mig av standard kam axlar. K som nu sitter och H om sådan hittas billigt,

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 29, 2016 10:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 562
Ort: Lindome
40mm förgasare blir ju som en plugg/strypning på en sådan motor, det är ju större area i toppen än förgasarna. 45:or med 36mm halsring är nog minimum på en sådan motor.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 29, 2016 11:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Med en k kam blir det nog inte så stor skillnad om man går på 45er iaf om man har stora halsringar i 40erna.
Men visst finns bara fördelar med 45er men det är ju stor prisskillnad när 40erna redan finns.
En 530 topp är ju 40 mm mot insuget och typ 38 en cm in och krymper ner så den är ju inte så stor.
En mild portning gör av sig jämna till innerradien på både insug och avgas försök göra svängarna så långa som möjligt med en kontinuerlig radie och ta bort övriga jutkanter mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 29, 2016 8:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 562
Ort: Lindome
Nja, dubbla 40mm hade man på 2l lite sportigare motorer på 120-130hk förr, så på en 150-160hk 2.3l är dom för små.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 29, 2016 10:09 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 365
Ort: gällivare
Det är nog som enok säger.. Tyvär. Men får prova med större halsring som en början. Skall bara koppla in bredbandaren så man har lite humm om vad som sker.

Det lär väll bli en ganska platt efekt kurva på denna motor iallafall.

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 29, 2016 11:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Visst dom är små sen är frågan vad man tolkar som för små.
Standardmotorerna med dubbla 40er brukar ju ha 30-32mm halsringar och en större motor bör ju orka suga igenom lite mera.
Så nog fungerar dubbla 40er till 150hk tror iaf närmare 170hk på en b230 med stora halsringar är möjligt (dock inte med k kam) men den motorn ksk ger 20hk till med bara byte till 45er.
En solex 40 med 32mm halsring flödar iaf mer än ett b230f insug och voc motorerna ger ju kring 150 med det och H kam.
Sen har man ju möjligheter och ändra insugs längder mm med dubbelförgasarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 29, 2016 11:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 562
Ort: Lindome
Har du flödes testat b230f insuget och 40mm förgasare? Original insuget har väl närmare 55mm spjällhus, tvivlar faktiskt på att original flödar mindre.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 01, 2016 1:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
En 40mm solex har jag varit med och flödat jag har dock ingen egen bänk.
insuget är något jag hört och uppgiften kommer från en annan bänk men båda är från seriösa personer.
F insuget har ingen strypning vid spjällhuset men titta in i det från topplockssidan hur det ser ut där spridaren sitter så ser man att övergången mellan topp och insug inte blir särskillt flödesvänlig och betydligt mindre än toppens 40mm där rören korsar varandra skall det också finnas en strypning i jutningen (har jag läst här på forumet iaf)
Sen är ju en förgasare rakt igenom även om det är en del skrot ivägen och insuget svänger hit och dit sen där kanalen slutar mot plenumet så är den 90gr mot spjällhuset.
Men det drar iaf iväg från ämnet även om förgasarna är för små så blir det bättre med en bättre topp så länge den inte blir för stor i aria och i en original 530 är det lätt och förbättra.
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 01, 2016 3:17 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5523
Ort: Lund
F insuget stryper ganska snabbt när man portar.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 01, 2016 11:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Tror jag mätte en förlust på 35cfm med f insuget, kan kolla om jag hittar papprerna.

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2016 1:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Titta gärna de har tyvär inga uppgifter på vad en topp tappar med en 40mm gasare eller ett f insug men ju värre topp ju större tapp.
Men får kolla både och på samma topp nästa gång jag är och flödar en topp om det finns tid till det.
Senaste 530in jag gjorde flödade 202cfm och 188 med en fajs 45 med 40mm halsring så där försvann 14cfm.
En 217cfm 530 topp tappade till 202 med dco 48 42mm halsring så 15cm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2016 6:51 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 365
Ort: gällivare
men då finns det alltså lite att hämta från 530 toppen fast jag bara kör med K kammen.
att mina förgasare är lite i minsta laget tolkar jag att max varv kommer inte vara speciellt mycket över 5000, fast med bra gas svar och körbarhet som +
har en 530 topp extra som ligger och det är den jag tänker fixa med under sommaren så den är klar till nästa vinter,

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2016 12:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 562
Ort: Lindome
lyyski skrev:
Tror jag mätte en förlust på 35cfm med f insuget, kan kolla om jag hittar papprerna.


Vad kan förlusten bli med 40mm förgasare tro? 40mm förgasare har väl en area motsvarande 33-34 mm när man räknar bort spjällaxeln.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010