Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör sep 23, 2017 3:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Elleman 114 kamaxel
InläggPostat: fre mar 04, 2016 3:10 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Inlägg: 124
Ort: Hallands Län
Okej jag ska forska i det!
Tack så mycket för hjälpen!

_________________
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 0,9bar ladd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elleman 114 kamaxel
InläggPostat: fre mar 04, 2016 3:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Inlägg: 124
Ort: Hallands Län
Nu har jag fått lite annan information.
Hittade telefonnummer från den gamla ägaren till motorn. Det var visst starkare ventilfjädrar i toppen. Kamaxel är ingen elleman kamaxel. Det handlar om en originell Volvo R-sport kamaxel.

_________________
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 0,9bar ladd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elleman 114 kamaxel
InläggPostat: fre mar 04, 2016 5:39 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 395
Ort: lycksele
Okej alltså är kammen en gt6 ?
Är den de ska de stå ett volvo nummer i bakkant går säkert lätt och googla fram annars kan ja kolla efter helgen då jag har en sån kam liggandes.
I så fall ger nog inte tex en fs300-13 kam mer effekt ksk lite bättre mellanregister och jag skulle inte bytt före bänkning iaf och inte utan och ha bra koll på motorn i övrigt vad som sitter i den och vad det finns för begränsningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elleman 114 kamaxel
InläggPostat: fre mar 04, 2016 6:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Inlägg: 124
Ort: Hallands Län
Jag får plocka upp kamaxeln en gång till och titta lite mer noggrant på det som står i bakkant.
Tack för hjälpen så länge!

_________________
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 0,9bar ladd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MRTC 114 kamaxel
InläggPostat: lör mar 05, 2016 4:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Inlägg: 124
Ort: Hallands Län
Hej igen.
Vart i garaget idag och tagit en närmare titt på kamaxeln.
I bakkanten står det MR TC 114
Sen står det på själva axeln vid cylinder 2; D2 och vid cylinder 3; I5 CWC och vid cylinder 4; OBT27

Någon som har koll på vad allt detta menar?
Hittar inte så mycket vettigt på google.

_________________
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 0,9bar ladd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elleman 114 kamaxel
InläggPostat: lör mar 05, 2016 8:27 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 395
Ort: lycksele
Det mellan cylindrarna har nog bara med kam ämnet och göra så det i bakkant är det som spelar roll.
Hittar du inget om kammen går den ju alltid mäta upp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elleman 114 kamaxel
InläggPostat: lör mar 05, 2016 8:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Inlägg: 124
Ort: Hallands Län
Än så länge fick jag bara fram detta
viewtopic.php?f=11&t=56107

_________________
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 0,9bar ladd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elleman 114 kamaxel
InläggPostat: sön mar 06, 2016 10:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Inlägg: 1498
Ort: Halmstad
Kolla med axelssons engineering i Varberg om du ska ha kamaxel :) de har massa olika durationer och jävligt duktiga :)

_________________
Volvo turbo projekt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elleman 114 kamaxel
InläggPostat: sön mar 06, 2016 10:51 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 395
Ort: lycksele
Det är ju axellson som slipar kammarna folkraceshopen säljer tror även kyrk och fler folkrace hemsidors kammar kommer därifrån.
Men man bör ju veta vad nuvarande kam är innan man köper en ny skulle den nuvarande vara slipad på ett råämne kan den ju vara bättre än dom flesta omslipade kammarna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010