Sida 1 av 2

Typ Grupp E-motor

Postat: tis apr 05, 2016 4:25 pm
av Tagesson
Tjena!

Tänkte försöka göra en trött grupp E motor lite piggare.

Är en B21A med 398 topp med A-kam och stömbergsförgasare.

Tänkte "uppgradera" till K-kam och Zenith förgasare från B230 (mest för enkelheten med justering CO) samt lite planing.
Dock undrar jag vad std höjd på en 398 topp är då den redan verkar planad.

Målet är att få den lite piggare och lite mer varvvillig. (men ändå astrött jag vet) Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning Henrik

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: fre apr 08, 2016 12:24 am
av JE Jr
Hej!

Eftersom du skriver Grupp E så antar jag det gäller den klassen i rally, och då är det tyvärr så att alla de åtgärder du skriver där (förutom planing max 0.5mm från ursprungshöjd) inte är tillåtna :(

MVH

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: sön apr 10, 2016 11:43 am
av Amders
Enda godkända trimmet i grupp e är armens Stålex kängor.

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: sön apr 10, 2016 1:30 pm
av
Hur fungerar det i grupp E med olika original motorer är det en volymgräns eller klassat med olika årtal eller varför har man en b21a istället för en b23 eller varför inte en b21e eller b23e.
Är man tvungen till standard b21 med förgasare finns den ju både med plana kolvar och med grop i är det något reglementet tar upp om man nu jagar de sista? (Tror plana kolvarna satt i b21e och i dom sista från 83-84)

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: sön apr 10, 2016 5:01 pm
av Amders
I Grupp-E ska bilen vara i princip likadan som när bilen lämnade fabriken. T.ex. får du inte byta slutväxel, kam eller vx-låda.
Bilen ska dessutom ha en viss vikt i förhållande till effekten, tjänstevikt/effekt = 15,0 kg/kW eller högre.
Vissa bilar går inte in i snik version men med ac och tacklucka så går den in, då ska dessa saker de sitta kvar.

http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Teknis ... 015_v3.pdf

I VOC Mekonomen Rally (fd Volvo Original) får du däremot använda det som en gång funnits på en 240 exl turbo.
Normalt B23E med H-kam, M45 Låda och 4,10 Bakaxel

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: mån apr 11, 2016 2:35 pm
av
Voc vet jag hur det fungerar men varför bygger man på en bil med b21 från början en b23 måste ju klassa in då och bara ha fördelar

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: tis apr 12, 2016 2:52 pm
av Amders
En bil med B21 får vara lättare och kanske har lägre utväxling.

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: ons apr 13, 2016 7:35 pm
av Kadett4wd
Får man renovera toppen?

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: ons apr 13, 2016 11:55 pm
av
Renovera måste man ju få göra sen är frågan om det är liknande voc eller att standard sätesvinklar osv ska behållas

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: tor apr 14, 2016 9:07 pm
av Amders
- ventilsäten får slipas / fräsas med bibehållen vinkel. Endast ventiler av originalutförande med original sätesvinkel får användas.
- planslipning av topplock får ske i enlighet med generalagent/original verkstadshandboks föreskrifter.

Bara läsa reglementet

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: lör apr 16, 2016 6:03 am
av Kadett4wd
Om det står ordagrant så.
Så tolkar jag det som det är fritt att lägga till fler vinklar bara
Man har kvar 45gradarn.

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: lör apr 16, 2016 7:29 am
av The
Det är det nog inte..

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: lör apr 16, 2016 10:16 am
av Kadett4wd
är det inte förbjudet är det tillåtet.

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: lör apr 16, 2016 10:28 am
av The
Säten Får slipas med bibehållen vinkel, endast ventiler av originalutförande med original sätesvinkel får användas.

Är väl ganska klart skrivet att man inte får lägga till andra eller göra back cut etc?

Re: Typ Grupp E-motor

Postat: lör apr 16, 2016 11:53 am
av Enok
Kadett4wd skrev:är det inte förbjudet är det tillåtet.
Är väl så att man BARA får göra det som står att det är tillåtet.