Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 2:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: tis apr 05, 2016 4:25 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån apr 20, 2015 7:06 am
Inlägg: 2
Tjena!

Tänkte försöka göra en trött grupp E motor lite piggare.

Är en B21A med 398 topp med A-kam och stömbergsförgasare.

Tänkte "uppgradera" till K-kam och Zenith förgasare från B230 (mest för enkelheten med justering CO) samt lite planing.
Dock undrar jag vad std höjd på en 398 topp är då den redan verkar planad.

Målet är att få den lite piggare och lite mer varvvillig. (men ändå astrött jag vet) Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning Henrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: fre apr 08, 2016 12:24 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Inlägg: 239
Ort: Göteborg
Hej!

Eftersom du skriver Grupp E så antar jag det gäller den klassen i rally, och då är det tyvärr så att alla de åtgärder du skriver där (förutom planing max 0.5mm från ursprungshöjd) inte är tillåtna :(

MVH

_________________
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: sön apr 10, 2016 11:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Inlägg: 104
Ort: Mariestad
Enda godkända trimmet i grupp e är armens Stålex kängor.

_________________
Anders J


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: sön apr 10, 2016 1:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Hur fungerar det i grupp E med olika original motorer är det en volymgräns eller klassat med olika årtal eller varför har man en b21a istället för en b23 eller varför inte en b21e eller b23e.
Är man tvungen till standard b21 med förgasare finns den ju både med plana kolvar och med grop i är det något reglementet tar upp om man nu jagar de sista? (Tror plana kolvarna satt i b21e och i dom sista från 83-84)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: sön apr 10, 2016 5:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Inlägg: 104
Ort: Mariestad
I Grupp-E ska bilen vara i princip likadan som när bilen lämnade fabriken. T.ex. får du inte byta slutväxel, kam eller vx-låda.
Bilen ska dessutom ha en viss vikt i förhållande till effekten, tjänstevikt/effekt = 15,0 kg/kW eller högre.
Vissa bilar går inte in i snik version men med ac och tacklucka så går den in, då ska dessa saker de sitta kvar.

http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Teknis ... 015_v3.pdf

I VOC Mekonomen Rally (fd Volvo Original) får du däremot använda det som en gång funnits på en 240 exl turbo.
Normalt B23E med H-kam, M45 Låda och 4,10 Bakaxel

_________________
Anders J


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: mån apr 11, 2016 2:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Voc vet jag hur det fungerar men varför bygger man på en bil med b21 från början en b23 måste ju klassa in då och bara ha fördelar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: tis apr 12, 2016 2:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Inlägg: 104
Ort: Mariestad
En bil med B21 får vara lättare och kanske har lägre utväxling.

_________________
Anders J


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: ons apr 13, 2016 7:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8892
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Får man renovera toppen?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: ons apr 13, 2016 11:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Renovera måste man ju få göra sen är frågan om det är liknande voc eller att standard sätesvinklar osv ska behållas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: tor apr 14, 2016 9:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Inlägg: 104
Ort: Mariestad
- ventilsäten får slipas / fräsas med bibehållen vinkel. Endast ventiler av originalutförande med original sätesvinkel får användas.
- planslipning av topplock får ske i enlighet med generalagent/original verkstadshandboks föreskrifter.

Bara läsa reglementet

_________________
Anders J


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: lör apr 16, 2016 6:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8892
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Om det står ordagrant så.
Så tolkar jag det som det är fritt att lägga till fler vinklar bara
Man har kvar 45gradarn.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: lör apr 16, 2016 7:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4521
Ort: Boden
Det är det nog inte..

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: lör apr 16, 2016 10:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8892
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
är det inte förbjudet är det tillåtet.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: lör apr 16, 2016 10:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4521
Ort: Boden
Säten Får slipas med bibehållen vinkel, endast ventiler av originalutförande med original sätesvinkel får användas.

Är väl ganska klart skrivet att man inte får lägga till andra eller göra back cut etc?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Typ Grupp E-motor
InläggPostat: lör apr 16, 2016 11:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 562
Ort: Lindome
Kadett4wd skrev:
är det inte förbjudet är det tillåtet.

Är väl så att man BARA får göra det som står att det är tillåtet.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010