Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 1:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre maj 06, 2016 9:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Jag vete tusan hur man ska formulera rubriken så det blir mer lättsökt i framtiden.

Jag har en rallycrossbil med tvärställd motor och förgasare i bakkant, jag har inga som helst värmeproblem med maskin utan den ligger alltid stabilt i temp även på heta sommardagar.
Jag skulle däremot gärna vilja ha lite svalare luft till förgasarna om det gick att ordna.

Hade först planer på att bygga plenum på förgasarna och dra slang till ett filter i fronten men det är uteslutet pga utrymmesbrist.

Framkant på huv = lågtryckzon, dvs bra ställe att släppa ut varmluft på (om jag läst rätt när jag sökt runt i ämnet)
Bakkant huv = högtryckzon, bra insläpp men vissa verkar påstå att om man tar in luft där så kan man sabba luftflödet genom kylaren?

Skärmar och huv är i glasfiber med rallycrosspassning, dvs det är lagom glest redan men det kanske går att styra luften bättre :hihi:

Min tanke är då att ta upp ventilation i framkant huv för att få ut lite mer varmluft men också ta upp ventilation precis ovan filter i bakkant huv. Frågan är ju då, förlorar jag mer än jag tjänar?

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2016 7:12 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 371
Ort: lycksele
Går det inte göra som ett plenum för förgasarna som är öppet uppåt och få kanten så nära huven som möjligt sen ventilera igenom huven där så förgasarna får kall luft så.
Lite samma princip som på en jänkare där man har hela luftfiltret ovanför huven och ev ett scoop över.
Det borde vara enklare än och lyckas vända luftflödet i hela motor utrymmet iaf risken finns ju att luftlödet ändå går samma väg så varmluften går ut i bakkant sen påverkar det nog mindre med nån plenumliknande konstruktion då man står stilla och all luft under huven hinner värmas upp :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2016 5:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Den tanken har slagit mig också, dock lite utrymmesbrist även där.
Stod och måttade med ett pappfilter från en golf2 som skulle passa hyfsat, vore skönt att slippa skumfiltrena.

Är bilen kvar nästa vinter och inga större reparationer står på schemat så kan det bli ett sånt bygge, nu med säsongsstart om två veckor är jag mest ute efter lite bättre ventilation, om det går att ordna.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2016 5:54 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 349
Ort: Växjö
Kanske skulle vara lättare om man fick se en bild på hur allt ser ut då kanske någon kommer på något bra :) :thumbright:

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.strandmollen.se/
http://www.mkmotorsport.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 08, 2016 11:44 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 40
Det första som jag kom att tänka på är typ en sån lösning som innebär en kanal i huven som "bär" luften över motorn och släpper ner den bak vid förgasarna, öppningen i huven tänker jag som springan fram på en Lexus LFA, kanal och styr ner luften bak vid förgasarna, jag har aldrig provat men det kanske kan funka??

Mvh kulan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 08, 2016 12:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Tror jag bör förtydliga en sak, jag vill inte vända luftflödet under huven.
Min tanke är att luften som passerat kylaren ska kunna ventilera ut genom huv i framkant (dock bakom kylare) och övrig varmluft genom hjulhus där skärmen ändå är såpass gles mot dörren.

Nedanför vindruta finns ett utrymme för kupefläkt och torkare som är avskilt från motorrum, kanske kan ta upp hål där mot luftfiltret utan att det stör för mycket.
Ovan det utrymmet finns redan luftintag.

Ska försöka ordna nån bild.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 09, 2016 9:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Bild

En skitig bild, bästa jag hade på datorn just nu.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 10, 2016 7:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Inlägg: 3525
Ort: Skellefteå
Du tror inte att vad jänkarna kallar ett "cowl induction scoop" skulle vara en väg att gå ?
Spana in bilderna i den här tråden:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/130 ... ir-system/

Det påverkar inte den varma luften, men du suger in kallare luft i förgasarna.

_________________
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 11, 2016 2:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Det är ju ganska precis det där jag funderar på, dock kan jag ej få det tätt mot luftfilter riktigt.
Byter ju dessutom filter mellan varje heat så det får inte bli alltför inbyggt.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 11, 2016 3:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8730
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
såhär gjorde proffsen:

Bild

Mao mindre bred kylare så du får en luftspalt bredvid, ,att ha en fet snorkel i som går till luftboxen ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 20, 2016 10:14 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 243
Ort: Bollnäs
Såhär kan man också göra,funkar med orginalkyl! https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 954&type=3

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 20, 2016 7:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Lycksele
Love, det var precis så jag tänkt från början men jag hittade ingen luftbox som gjorde det möjligt. Den där kanske är specialgjord för kadett, vet att de gjuter en del annat för eget bruk.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 20, 2016 8:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 243
Ort: Bollnäs
Den där är gjuten av hans farsa, äkta Hälsinge hemslöjd! Kolfiberfolie för exklusivare look :)

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010