Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Wikimoe »

Jag vete tusan hur man ska formulera rubriken så det blir mer lättsökt i framtiden.

Jag har en rallycrossbil med tvärställd motor och förgasare i bakkant, jag har inga som helst värmeproblem med maskin utan den ligger alltid stabilt i temp även på heta sommardagar.
Jag skulle däremot gärna vilja ha lite svalare luft till förgasarna om det gick att ordna.

Hade först planer på att bygga plenum på förgasarna och dra slang till ett filter i fronten men det är uteslutet pga utrymmesbrist.

Framkant på huv = lågtryckzon, dvs bra ställe att släppa ut varmluft på (om jag läst rätt när jag sökt runt i ämnet)
Bakkant huv = högtryckzon, bra insläpp men vissa verkar påstå att om man tar in luft där så kan man sabba luftflödet genom kylaren?

Skärmar och huv är i glasfiber med rallycrosspassning, dvs det är lagom glest redan men det kanske går att styra luften bättre :hihi:

Min tanke är då att ta upp ventilation i framkant huv för att få ut lite mer varmluft men också ta upp ventilation precis ovan filter i bakkant huv. Frågan är ju då, förlorar jag mer än jag tjänar?
Wiktor Danielsson
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av »

Går det inte göra som ett plenum för förgasarna som är öppet uppåt och få kanten så nära huven som möjligt sen ventilera igenom huven där så förgasarna får kall luft så.
Lite samma princip som på en jänkare där man har hela luftfiltret ovanför huven och ev ett scoop över.
Det borde vara enklare än och lyckas vända luftflödet i hela motor utrymmet iaf risken finns ju att luftlödet ändå går samma väg så varmluften går ut i bakkant sen påverkar det nog mindre med nån plenumliknande konstruktion då man står stilla och all luft under huven hinner värmas upp :)
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Wikimoe »

Den tanken har slagit mig också, dock lite utrymmesbrist även där.
Stod och måttade med ett pappfilter från en golf2 som skulle passa hyfsat, vore skönt att slippa skumfiltrena.

Är bilen kvar nästa vinter och inga större reparationer står på schemat så kan det bli ett sånt bygge, nu med säsongsstart om två veckor är jag mest ute efter lite bättre ventilation, om det går att ordna.
Wiktor Danielsson
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Oskar Johansson »

Kanske skulle vara lättare om man fick se en bild på hur allt ser ut då kanske någon kommer på något bra :) :thumbright:
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Kulan »

Det första som jag kom att tänka på är typ en sån lösning som innebär en kanal i huven som "bär" luften över motorn och släpper ner den bak vid förgasarna, öppningen i huven tänker jag som springan fram på en Lexus LFA, kanal och styr ner luften bak vid förgasarna, jag har aldrig provat men det kanske kan funka??

Mvh kulan
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Wikimoe »

Tror jag bör förtydliga en sak, jag vill inte vända luftflödet under huven.
Min tanke är att luften som passerat kylaren ska kunna ventilera ut genom huv i framkant (dock bakom kylare) och övrig varmluft genom hjulhus där skärmen ändå är såpass gles mot dörren.

Nedanför vindruta finns ett utrymme för kupefläkt och torkare som är avskilt från motorrum, kanske kan ta upp hål där mot luftfiltret utan att det stör för mycket.
Ovan det utrymmet finns redan luftintag.

Ska försöka ordna nån bild.
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Wikimoe »

Bild

En skitig bild, bästa jag hade på datorn just nu.
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Richard »

Du tror inte att vad jänkarna kallar ett "cowl induction scoop" skulle vara en väg att gå ?
Spana in bilderna i den här tråden:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/130 ... ir-system/

Det påverkar inte den varma luften, men du suger in kallare luft i förgasarna.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Wikimoe »

Det är ju ganska precis det där jag funderar på, dock kan jag ej få det tätt mot luftfilter riktigt.
Byter ju dessutom filter mellan varje heat så det får inte bli alltför inbyggt.
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Kadett4wd »

såhär gjorde proffsen:

Bild

Mao mindre bred kylare så du får en luftspalt bredvid, ,att ha en fet snorkel i som går till luftboxen ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Love »

Såhär kan man också göra,funkar med orginalkyl! https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 954&type=3
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Wikimoe »

Love, det var precis så jag tänkt från början men jag hittade ingen luftbox som gjorde det möjligt. Den där kanske är specialgjord för kadett, vet att de gjuter en del annat för eget bruk.
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?

Inlägg av Love »

Den där är gjuten av hans farsa, äkta Hälsinge hemslöjd! Kolfiberfolie för exklusivare look :)
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Skriv svar