Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Jag vete tusan hur man ska formulera rubriken så det blir mer lättsökt i framtiden.
Jag har en rallycrossbil med tvärställd motor och förgasare i bakkant, jag har inga som helst värmeproblem med maskin utan den ligger alltid stabilt i temp även på heta sommardagar.
Jag skulle däremot gärna vilja ha lite svalare luft till förgasarna om det gick att ordna.
Hade först planer på att bygga plenum på förgasarna och dra slang till ett filter i fronten men det är uteslutet pga utrymmesbrist.
Framkant på huv = lågtryckzon, dvs bra ställe att släppa ut varmluft på (om jag läst rätt när jag sökt runt i ämnet)
Bakkant huv = högtryckzon, bra insläpp men vissa verkar påstå att om man tar in luft där så kan man sabba luftflödet genom kylaren?
Skärmar och huv är i glasfiber med rallycrosspassning, dvs det är lagom glest redan men det kanske går att styra luften bättre
Min tanke är då att ta upp ventilation i framkant huv för att få ut lite mer varmluft men också ta upp ventilation precis ovan filter i bakkant huv. Frågan är ju då, förlorar jag mer än jag tjänar?
Jag har en rallycrossbil med tvärställd motor och förgasare i bakkant, jag har inga som helst värmeproblem med maskin utan den ligger alltid stabilt i temp även på heta sommardagar.
Jag skulle däremot gärna vilja ha lite svalare luft till förgasarna om det gick att ordna.
Hade först planer på att bygga plenum på förgasarna och dra slang till ett filter i fronten men det är uteslutet pga utrymmesbrist.
Framkant på huv = lågtryckzon, dvs bra ställe att släppa ut varmluft på (om jag läst rätt när jag sökt runt i ämnet)
Bakkant huv = högtryckzon, bra insläpp men vissa verkar påstå att om man tar in luft där så kan man sabba luftflödet genom kylaren?
Skärmar och huv är i glasfiber med rallycrosspassning, dvs det är lagom glest redan men det kanske går att styra luften bättre
Min tanke är då att ta upp ventilation i framkant huv för att få ut lite mer varmluft men också ta upp ventilation precis ovan filter i bakkant huv. Frågan är ju då, förlorar jag mer än jag tjänar?
Wiktor Danielsson
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Går det inte göra som ett plenum för förgasarna som är öppet uppåt och få kanten så nära huven som möjligt sen ventilera igenom huven där så förgasarna får kall luft så.
Lite samma princip som på en jänkare där man har hela luftfiltret ovanför huven och ev ett scoop över.
Det borde vara enklare än och lyckas vända luftflödet i hela motor utrymmet iaf risken finns ju att luftlödet ändå går samma väg så varmluften går ut i bakkant sen påverkar det nog mindre med nån plenumliknande konstruktion då man står stilla och all luft under huven hinner värmas upp
Lite samma princip som på en jänkare där man har hela luftfiltret ovanför huven och ev ett scoop över.
Det borde vara enklare än och lyckas vända luftflödet i hela motor utrymmet iaf risken finns ju att luftlödet ändå går samma väg så varmluften går ut i bakkant sen påverkar det nog mindre med nån plenumliknande konstruktion då man står stilla och all luft under huven hinner värmas upp
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Den tanken har slagit mig också, dock lite utrymmesbrist även där.
Stod och måttade med ett pappfilter från en golf2 som skulle passa hyfsat, vore skönt att slippa skumfiltrena.
Är bilen kvar nästa vinter och inga större reparationer står på schemat så kan det bli ett sånt bygge, nu med säsongsstart om två veckor är jag mest ute efter lite bättre ventilation, om det går att ordna.
Stod och måttade med ett pappfilter från en golf2 som skulle passa hyfsat, vore skönt att slippa skumfiltrena.
Är bilen kvar nästa vinter och inga större reparationer står på schemat så kan det bli ett sånt bygge, nu med säsongsstart om två veckor är jag mest ute efter lite bättre ventilation, om det går att ordna.
Wiktor Danielsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Kanske skulle vara lättare om man fick se en bild på hur allt ser ut då kanske någon kommer på något bra
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Det första som jag kom att tänka på är typ en sån lösning som innebär en kanal i huven som "bär" luften över motorn och släpper ner den bak vid förgasarna, öppningen i huven tänker jag som springan fram på en Lexus LFA, kanal och styr ner luften bak vid förgasarna, jag har aldrig provat men det kanske kan funka??
Mvh kulan
Mvh kulan
Kulan
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Tror jag bör förtydliga en sak, jag vill inte vända luftflödet under huven.
Min tanke är att luften som passerat kylaren ska kunna ventilera ut genom huv i framkant (dock bakom kylare) och övrig varmluft genom hjulhus där skärmen ändå är såpass gles mot dörren.
Nedanför vindruta finns ett utrymme för kupefläkt och torkare som är avskilt från motorrum, kanske kan ta upp hål där mot luftfiltret utan att det stör för mycket.
Ovan det utrymmet finns redan luftintag.
Ska försöka ordna nån bild.
Min tanke är att luften som passerat kylaren ska kunna ventilera ut genom huv i framkant (dock bakom kylare) och övrig varmluft genom hjulhus där skärmen ändå är såpass gles mot dörren.
Nedanför vindruta finns ett utrymme för kupefläkt och torkare som är avskilt från motorrum, kanske kan ta upp hål där mot luftfiltret utan att det stör för mycket.
Ovan det utrymmet finns redan luftintag.
Ska försöka ordna nån bild.
Wiktor Danielsson
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Wiktor Danielsson
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Du tror inte att vad jänkarna kallar ett "cowl induction scoop" skulle vara en väg att gå ?
Spana in bilderna i den här tråden:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/130 ... ir-system/
Det påverkar inte den varma luften, men du suger in kallare luft i förgasarna.
Spana in bilderna i den här tråden:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/130 ... ir-system/
Det påverkar inte den varma luften, men du suger in kallare luft i förgasarna.
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Det är ju ganska precis det där jag funderar på, dock kan jag ej få det tätt mot luftfilter riktigt.
Byter ju dessutom filter mellan varje heat så det får inte bli alltför inbyggt.
Byter ju dessutom filter mellan varje heat så det får inte bli alltför inbyggt.
Wiktor Danielsson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
såhär gjorde proffsen:
Mao mindre bred kylare så du får en luftspalt bredvid, ,att ha en fet snorkel i som går till luftboxen
Mao mindre bred kylare så du får en luftspalt bredvid, ,att ha en fet snorkel i som går till luftboxen
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Såhär kan man också göra,funkar med orginalkyl! https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 954&type=3
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Love, det var precis så jag tänkt från början men jag hittade ingen luftbox som gjorde det möjligt. Den där kanske är specialgjord för kadett, vet att de gjuter en del annat för eget bruk.
Wiktor Danielsson
Re: Hur ordna bästa luftutbytet under huv?
Den där är gjuten av hans farsa, äkta Hälsinge hemslöjd! Kolfiberfolie för exklusivare look
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.