Sida 1 av 1

Kamvalg vp aq130 2.1L

Postat: lör jul 23, 2016 2:06 pm
av phaven
Hei!, har en b20 aq130 som jeg bygger om lite.
Den blir ferskvannkjølt(søtvattenkyld).

Trenger lite tips om kamaksel/topplock modifikasjon for momentsterk motor maxvarv ca 5500rpm.

Kamakselen som stod i motorn var "C" kam B20B ?Har ikke testat båten den ble kjøpt med defekt motor.
Spec På Motor:

B21 offsetslipat veiv 85mm 230veivtapp.
B200ft kolvar (85-88veivstaker-sugmotor lågt varvtal)
Klemspalt i ødp 0,9mm.
B20 tidligt topplock 42-35 ventiler Ø90mm forbr.rum.
Toppen blir modifisert i forbr.rum rundt ventilar&kanaler nye seter (neway setefreser)
Weber 32/36 misab insug.-aq130 avgaslimpa trolig det største hinder for en kam med gode egenskaper.
Båten dette skal monteres i er en Draco 1700. 17fot/1000kg/planade skrog.

Tips og triks taes imot med stor takk!

Mvh Petter

Re: Kamvalg vp aq130 2.1L

Postat: sön jul 24, 2016 6:53 pm
av phaven
Hei

Ser ut som det blir Timos 717 Kam.
Erik_85 her på forumet har en "nesten lik" båt&motor og var fornøyd med kammen.
Erik_85 fyll gjerne inn dine erfaringer ;tomgangs kvalite,om forgasare måtte bestykkes osv.

Petter.

Re: Kamvalg vp aq130 2.1L

Postat: mån jul 25, 2016 10:18 am
av Baxman
Her en grei oversikt: http://www.1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html

Søkeord kamoversikt

Forøvrig kan du lære endel på denne siden dersom du bruker tid på å studere hvordan Compcams varierer durasjon på eksos i forhold til innsug samt LCA utifra hva motoren skal brukes til: http://www.compperformancegroupstores.c ... ode=SBCAMS

Hvis budsjettet rekker kan disse med fordel vurderes: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=79007305

Re: Kamvalg vp aq130 2.1L

Postat: mån jul 25, 2016 3:15 pm
av phaven
Hei takker for den Bjarte ? ;-))

Mvh Petter

Re: Kamvalg vp aq130 2.1L

Postat: tis jul 26, 2016 12:33 pm
av Baxman
Hei.
Værsågod.
Hmm! Avslørt igjen.

Jeg synes at Compcams sin 256XS cam virker lovende, men jeg hadde nok valgt 256XS-10 eller -11 fremfor -8 i ditt tilfelle.

Re: Kamvalg vp aq130 2.1L

Postat: fre aug 26, 2016 8:45 pm
av phaven
Hei liten uppdate:

Kamaksel blev en Enem K16 260gr in/ut 12mm lyft v 0klaring 106nock in 110nock ut.
Topplock blev B18 mild portning 42/37mm. 53cc forbr rum utagen til syldia 89mm.Kompresjonsforhold 10,0 til 1.
Tenningsfordelare b230 hallgiverinnmat i b20 alufordelare med b20 fortenningsmekanism.
Venter på stempelringsett og ventiltettninger,motor blir startet med bilradiator på motor bukk for å kjøre inn kamaksel.

Petter

Re: Kamvalg vp aq130 2.1L

Postat: mån aug 06, 2018 3:34 pm
av phaven
Hei Update igjen;

Motoren har vært brukt ca10-12timer denne sommeren
Topplocket (exosseter)tåler ikke blyfri bensin....litt optimist der .Ventilklaring minker ca 0,1mm /timen
ved 3000-4000rpm
Ny topp er på gang b20e-74 som får ventilseter i JM7 alubronse.
Motoren andest mye ut av veivhusventilasjonen,håper den ikke har tatt skade(har hatt høg tenning en periode)

Spm:vurderer å ikke ha ventiltettning på avgas noen som kan bekrefte om det er slik på aq130??

Petter.