Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 6:01 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons aug 10, 2016 11:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 795
Ort: Skellefteå trakten..
Jag har en bil (Audi V8 -91) som jag vill bygga ett såkallat Crossover header system på. Bilen är dumt nog frontmotoriserad och de är självklart trångt under motorn.. De jag nu funderar över är hur "klena" rör jag kan välja? Dragningarna kommer ju bli rätt långa för dom som ska korsa under motorn och jag vill ju också behålla maximal markfrigång..

Motorn i sig är en Audi RS4 V8 med 420hk och ett varvstopp på lite över 8000 varv så helst vill jag ju inte bygga ett grenrör som är totalt helfel för motorn och som kommer strypa den heller..

Inte många punkter jag vill kompromissa på med andra ord.. Målet är att få ett grenrör som inte är nämnvärt sämre än original i alla fall (effekten räcker som den är egentligen, men man vill ju ändå inte tappa mer än nödvändigt)

Så. Vilka tumregler bör man förhålla sig efter förutom lika längd på alla primärer? (tanken är alltså 4-1 headers)

Jag har någonstans i bakhuvet minnen av att rörarean inte ska understiga portarean ut ur toppen, vilket känns ganska logiskt. Sen har jag någonstans läst att man som måttstock för längden kan satsa på att volymen på primären ska matcha volymen på cylindern?

Skulle jag säg 30-40cm ifrån toppen kunna minska dimensionen på primären för att få lite mer att spela på under motorn? De dimensioner vi pratar om är nog ner mot 1,5" utvändigt som önskvärt under motorn.. Systemet efter collectorn kommer bli 2", möjligen något grövre till en början för att mitt under bilen tas ner till 2".

Om de inte framgår så är jag inte ute efter max effekt med detta system utan en specifik ljudkuliss, men samtidigt behålla så mycket effekt som möjligt. Enda scenariot där jag frångår ett crossover headersystem är om det inte går få ihop det utrymmesmässigt under bilen.

Har ni något tips över hur jag ska resonera kring dimensionerna?

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 10, 2016 4:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Då det gäller längder är det nog bäst och räkna på det i något program och bara tänka cylinderns volym i primärrören blir inte rätt då varvtalet, kammens duration, avgas temperatur och flera andra saker påverkar.
Gällande diametern på rören tror jag du tappar mycket om du går ner någon stanns i diameter primärrören bör vara smalast sen ska det helst kona upp eftersom går det inte kona upp så behåll samma diameter även om det blir klent annars bygger det mottryck där röret krymper och avgas pulsen vill vända där som en övertryckspuls tillbaka mot motorn.
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 11, 2016 4:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag har mer hk och vrid i min c55 amg än jänkarna(som trimmar sina mercor), fast de har grövre headers och avgasrör.
Milda kamaxlar nyttjar inte grova headers nå vidare.
Jag har byggt mina headers själv i 42mm rör(38mm invändigt)
försökte först med lika långa primärrör, det var i stort sett omöjligt så jag har olika längder, skiljer typ 20cm mellan längsta och kortaste.
Sen har jag lagt ned mycket jobba på kollektorerna(merge) samt resten av avgasröret(för avgastonen).
Jag går ihop till ett gemensamt 3" ca 60cm bakom kollektorerna, sen vid bakaxeln går det isär igen till 2st 2.5"
Jag skulle INTE rekommendera gå ned på primärrören nånstans, isåfall är det bättre med den mindre diametern hela vägen till kollektorn.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 11, 2016 7:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 795
Ort: Skellefteå trakten..
OK. Tackar för input'en! Då vet jag vad jag har att förhålla mig efter :)

Men en tanke bara... När man räknar grenrör brukar man (vill jag minnas) stämma av längden för en pulslängd som då den vänder ska hjälpa till att dra ur avgaserna ur motorn. I teorins värld, om vi säger att min "optimala" primärlängd är 50cm för andra pulsen (som jag har för mig var den man stämde av emot.. länge sen jag kikade närmare på detta..) och då 1m för fjärde (?). En nertrappning vid 50cm kan då i teorin ge en viss pulsvändning som eftersträvas, och sen kommer en svagare pulsvändning igen från 1m där kollektorn sitter?

Nu svävar jag bara iväg här.. :) Jag hade inte tänkt räkna på längderna alls utan bara få dom så korta som möjligt, men dom kommer ju bli rejält långa ändå.. Tanken sen var en slipon merge kollektor, 2,5" eller 2" (för att hålla borta dovheten mer) till sport/race kattar, sen någon form av ljuddämpare före bakaxeln följt av en stor ljuddämpare bakom på vardera sida som förbi kopplas med ett vacumspjäll vid önskemål. Kanske gör man nån avstämd slutburk för att ytterliggare finjustera tonen likt Lexus LFA's slutdämpare med en samlingsburk där de går ut avstämda slutrör. Finns en NSX i USA som byggde ett system bestående av ett 3" rör med blindbotten, 4st avstämda pipor ut ur systemet och en kvartsvågs resonator. Den lät mer som en arg M3a i ljudet och var inte överdrivet högljudd heller trots avsaknad av både katt och ljuddämpare.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 11, 2016 9:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
en förträngning av röret sänder jussom fel puls tillbaka.
du vill ha negativa pulser, inte positiva.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010